۰
شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰

یارانه دی ماه ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟

یارانه نقدی آذر ماه در بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، و سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که حدود سه میلیون فرد جدید مشمول یارانه نقدی شده‌اند.
یارانه دی ماه ۱۴۰۱ کی واریز می‌شود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، همچنین سازمان هدفمندی یارانه ها معیار جدید حذف یارانه نقدی را اعلام کرده است.
در این اطلاعیه آمده است که اگر سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز می شود.
اگر این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام نموده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر می شود.
و سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام کرده اند اگر در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار بگیرند، یارانه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت می کنند. و سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، اگر در این بازبینی جزو دهک‌های اول تا نهم باشند، آنها نیز یارانه دریافت می کنند.
بر اساس بررسی ها از اردیبهشت ماه امسال، یارانه عده ای از خانوارها قطع شد و در چند ماه قبل با وجود اعتراض و پیگیری‌های متعدد، یارانه این افراد واریز نشده است.
و جدیدا سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده است که مشخصات این خانوارها را بررسی کرده و از حدود ۶ میلیون نفری که یارانه آنها قطع شده بود، سه میلیون نفر مشمول یارانه جدید دولت سیزدهم شده‌اند.
اما طبق بررسی ها در این اطلاعیه اعلام نشده که آیا یارانه مشمولان جدید بیستم آبان واریز شده است یا خیر. و زمان واریز معوقات یارانه جاماندگان هم اعلام نشده است.
بر اساس گزارشات چند وقت پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی در رسانه ها منتشر شد. اما بر اساس بررسی ها هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. همچنین وزیر اقتصاد گفته است که تا آذر ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد.
زمان دقیق واریز یارانه دی ماه ۱۴۰۱ + مبلغ یارانه دی ماه
یارانه نقدی دیماه سه شنبه ۲۰ دی ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. و هنوز مشخص نشده است که چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل می شود.
بر اساس خبرها بعد از واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از دولتمردان احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را عنوان کرده اند. اما بر اساس گفته ی مسئولین این طرح به صورت آزمایشی در یکی از استان ها در حال اجرا می باشد و تا وضعیت کالا برگ مشخص نشود، پرداخت یارانه معیشتی به صورت نقدی ادامه پیدا خواهد کرد.
زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفته است: مردم برای یارانه برنامه‌ریزی کرده اند بر همین اساس با حذف یارانه و تبدیل آن به کالابرگ دیگر مشکلی از آنها حل نخواهد کرد. کالابرگ الکترونیک هم فعلا در دولت منتفی شده و در مجلس نیز کسی به دنبال آن نیست.
دولت اگر قصد داشته باشد یک بسته جدید معیشتی جدای از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به افراد یا دهک هایی بپردازد آنجا می‌تواند برای این مورد ویژه کالابرگ ارائه کند.
بر اساس خبرهای منتشر شده، حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به کالابرگ تا پایان سال منتفی است.
وزارت اقتصاد هم گفته است که روی کالا برگ کار می کند و مجلس نیز گفته است که اگر تعلل رخ دهد ناگزیریم با هماهنگی کمیسیون های مربوطه در این حوزه اقدام نظارتی انجام دهیم.
تفاوت کالابرگ الکترونیکی با کوپن دهه شصت
طرح کالابرگ الکترونیک بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است و موضوع کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش قیمت کالاهای اساسی عنوان شد. و گفته شده که در صورت اجرای کالابرگ الکترونیک همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل میشود تا مردم از همان کارت از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خود را دریافت کنند. ‎ و گمانه زنی های نیز درخصوص شارژ آن مطرح است که کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.
بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف بود بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالابرگ را طوری پرداخت کند که قدرت کاهش یافته به نسبت شهریور ۱۴۰۰ برای دهک های مشمول حفظ شود اما این کار انجام نشده است.
عصر ایران نیز نوشته بود: احسان ارکانی گفت: قرار بود ما به تفاوت افزایش قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور سال گذشته با کالا برگ جبران شود و ما باید ببینیم گیر این کار و دستگاهی که تعلل یا استنکافش عامل اصلی اجرایی نشدن کالابرگ الکترونیکی است، چیست؟
وی افزوده است: اگر موضوع منابع مالی باشد به سازمان برنامه بودجه مربوط است، اگر موضوع زیرساخت های الکترونیکی و زیرساخت شبکه باشد بخشی از آن به وزارت ارتباطات، بخش دیگر به وزارت صمت، قسمتی به وزارت اقتصاد و بخشی به وزارت جهاد کشاورزی بر می گردد و باید مسئولان مربوطه توضیح دهند که در چه مرحله ای قرار دارند. اگر مشکلاتی که مانع ادامه کار شده مربوط به دستگاه مشخصی است توضیحات آنها را می‌شنویم و اگر قانع کننده نبود نسبت به سایر موارد اقدام خواهیم کرد.
بر اساس خبرها بیشترین افزایش قیمت را اقلام غذایی دارند. حدود ۶۰ درصد تورم در لبنیات، گوشت قرمز وسفید، تخم مرغ، برنج و محصولات بر پایه آرد صنعتی و نان سفید داریم. در مجموع تورم برای همه کالاها در کشور سی درصد است اما آنچه که برای مردم مهم است قیمت میلگرد و مصالح ساختمانی نیست بلکه افزایش قیمت مواد غذایی است که حدود ۶۰درصد است.
ارکانی همچنین گفته است: این تورم را کالابرگ باید حذف می‌کرد. اگر در شهریور ۱۴۰۰ قیمت یک کیلو مرغ ۴۰ هزار تومان بوده الان کیلویی ۶۵ هزار تومان است یعنی به قیمت مرغ ۲۵ هزار تومان افزوده شده است و باید بررسی کرد که یک خانواده چهار نفره مصرف ماهیانه مرغش چند کیلوگرم بوده است بعد هزینه مازاد این را حساب کرد و به آنها در قالب کالابرگ این ما به تفاوت پرداخت شود که مرغ را با همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بتوانند تامین کنند.
نماینده مردم نیشابور در مجلس اظهار داشت: با یارانه نقدی موافق نیستم یارانه نقدی به سرنوشت ۴۵هزار تومان قبلی دچار می‌شود. امسال ۳۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم که هنوز به پایان سال نرسیده این ۳۰۰ هزار تومان به دلیل تورم ۶۰ درصدی ارزشش ۱۲۰ هزار تومان شده است و سال بعد این عدد اصلا ارزش ندارد و شاید همه بر این باور باشند که پول نقد مهم است در صورتی که در شرایط تورمی پول نقد مهم نمی باشد و همه در این شرایط تلاش می‌کنند پول نقدشان را به کالا تبدیل کنند که ارزش آن حفظ شود.
از دیدگاه این نماینده در شرایط کنونی بهترین راه جبران این تورم ارائه کالا برگ می باشد زیرا هرسال با قیمت کالاها ارزشش حفظ می‌شود و اعتبارش بیشتر خواهد شد اگر دولت این را اجرایی نکند مجلس باید بنشیند و فکر اساسی کند.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات نیز اعلام کرده است: با توجه به تصمیم دولت و مجلس تا پایان امسال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و کالابرگی نیز صادر نمی شود.
مردم برای این مبلغ یارانه حساب کردند و یارانه را صرف کالای اساسی می‌کنند، عده ای صرف هزینه ایاب و ذهاب و آموزش می کنند و برای آن برنامه ریزی کرده اند فعلا حذف این مبلغ و تبدیل به کالابرگ در دولت منتفی و در مجلس هم هیچ کسی به دنبال این بحث نیست.
مبلغ یارانه دی ماه چقدر است و کی واریز می شود؟
در این گزارش به توضیحاتی در باره اینکه یارانه دی ماه چقدر است و کی واریز می شود؟ پرداخته ایم. یارانه دی ماه کی واریز می شود. یارانه دی ماه ۱۴۰۱ چقدر است؟
در حال حاضر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک امکان پذیر نیست. اما به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های این طرح یارانه آذر، نقدی پرداخت شد و دی نیز نقدی پرداخت می شود.
براساس گزارشات وزیر اقتصاد اعلام کرد: با توجه به آماده نبودن زیرساخت های لازم برای پرداخت کالابرگ الکترونیکی، فعلا یارانه ها به‌صورت نقدی پرداخت می شود.
یارانه دی ماه ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوارها واریز می شود، یارانه دی ماه نیز مانند ماه های گذشته در روز سه شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.
گفتنی است یارانه مرحله ۱۴۴ دی ماه ۱۴۰۱، مانند ۹ ماهه نخست سال جاری، بدون تغییر ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۲۰ دی ماه واریز می شود.
زمان دقیق واریز یارانه نقدی دی ماه
طبق بررسی های خانوارهایی که دهک یک تا ۳ هستند، رقم یارانه آنها ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد و خانواده های دهک ۴ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود. زمان واریز یارانه نقدی دی سه شنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ خواهد بود.
یارانه ۸ تا ۱۱ میلیونی شامل چه افرادی می شود؟
قبل از این بارها عنوان شده بود که اگر خانواری مشمول یارانه باشد و یارانه او به خطا قطع شده باشد، معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. اگر چنین وعده‌ای اجرایی باشد، افرادی که از اردیبهشت ماه یارانه نگرفته‌اند، حدود دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها طلب دارند و این سازمان این یارانه را باید یکجا و یا به تدریج برای مشمولان واریز کند.
بر اساس بررسی ها و گزارشات برخی از افرادی که تاکنون مشمول یارانه نبودند، این ماه یارانه جدید گرفته‌اند اما معوقات قبلی برای آنها پرداخت نشده است.
تجارت نیوز نوشته بود: اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه جدید خود اعلام کرد که جمع افراد محذوف اردیبهشت امسال، ۵۹۳۰۰۰۰ نفر بودند که از این تعداد ۴۳۰۰۰۰۰ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت نام کردند. از این تعداد ۳۰۰۰۰۰۰ نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩‌ شناخته شدند و مجدداً یارانه هایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب این سرپرستان واریز شد.
بر اساس این ادعا باید یارانه این گروه و معوقات آن واریز شده باشد و مثلا یک خانوار چهار نفره که در ۷ ماه گذشته مشمول یارانه نبودند، در مجموع بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان یارانه دریافت کنند در حالی که بعید است دولت معوقات این چند ماه را یکجا واریز کرده باشد.
یارانه نقدی
معیار جدید حذف یارانه چیست؟
با وجود اینکه حدود سه میلیون نفر به فهرست یارانه‌بگیران افزوده شده است اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها از معیار جدیدی برای حذف یارانه نقدی رونمایی کرده است و آن هم دریافت سهمیه دو هزار دلاری سالانه می باشد.
از دو هفته قبل با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و اختلاف قیمت آن با دلار توافقی، بسیاری از افراد کارت ملی خود را در ازای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به دلالان اجاره می‌دادند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بخرند.
اما پس از آن خبر رسید احتمالا اطلاعات این خانوارها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال خواهد شد. و اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت می شود و موجب تغییر در دهک‌بندی افراد می شود.
و بارها مطرح شده است که دهک‌بندی خانوارها یک امر متغیر است و ممکن است دهک‌بندی‌ها تغییر کند. اکنون باید منتظر ماند و دید آیا در آینده یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای قطع خواهد شد یا خیر.
کد مطلب: 183923
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *