۰
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۵
سید حسین نقوی حسینی:

وزارت خارجه دولت رئیسی چابکی لازم را ندارد

فعال سیاسی گفت: وزارت خارجه آن چابکی و تحول گرایی و جنب و جوش لازم را از خودش نشان نمی دهد.
وزارت خارجه دولت رئیسی چابکی لازم را ندارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دولت سیدابراهیم رئیسی با شعارهایی همچون اجرای مقتدرانه برجام، پیوند نزدن سیاست خارجی به اقتصاد، نگاه به شرق و تقویت همکاری با همسایگان در حوزه سیاست خارجی آغاز به کار کرد اما یکی پس از دیگری این شعارها نتیجه معکوس داد. غربی ها اعلام می کنند پرونده مذاکرات برجامی را بستند، وزیر اقتصاد اعلام کرد «اتفاقات در حوزه سیاست خارجی همچون جنگ اوکراین عامل تشدید نرخ تورم در کشور شد.»، رئیس جمهور چین در سفر به عربستان پای بیانیه هایی را امضا کرد که عملا نشانه به بایگانی رفتن قرارداد 25 ساله تهران و پکن بود و در آخرین اتفاق نیز عراق به جمع کشورهایی پیوست که از عبارت جعلی برای خلیج فارس استفاده می کند.
سیدنقوی حسینی درباره وضعیت سیاست خارجی در دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: اغتشاشات اخیر در ایران روی غرب برای ادامه مذاکرات برجامی با ایران تأثیر منفی گذاشت و باعث بی رغبتی اروپا و آمریکا برای ادامه گفتگوها شد چون معاندین وضعیت ایران را در فضای مجازی و رسانه ای طوری به کشورهای غربی منعکس می کنند که گویی جمهوری اسلامی سرنگون و در ایران انقلاب شد بنابراین باید منتظر تغییر و استقرار نظام جدید سیاسی بود. بر اثر این تصویرسازی غلط و غیرواقعی، غربی ها فکر می کنند که هر لحظه امکان دارد در داخل ایران اتفاقی بیفتد.
وی درباره تمام شدن پروژه احیای برجام برای غرب اظهار کرد: هر چند این روزها اروپا و آمریکا از سر دل سیری درباره برجام اظهارنظر می کنند و از پایان تلاش برای احیای برجام سخن می گویند اما آنها به برجام نیاز دارند و مجبور هستند در بلندمدت با ایران به یک توافق برسند بنابراین برجام برای غربی ها تمام شده نیست و قطعا مسیری را طی می کنند تا زمینه گفتگو با ایران دوباره فراهم شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه غربی ها به برجام باز خواهند گشت و برای این بازگشت راه حل پیدا می کنند، درباره موانع ایجاد شده بر سر اجرای سیاست نگاه به شرق اظهار کرد: این نگاه از طرف جمهوری اسلامی خیلی جدی است، بر همین اساس تقویت مناسبات با کشورهای آسیای مرکزی و اعضای شانگهای مثل روسیه دنبال می شود. البته سفر رئیس جمهور چین به عربستان با اتفاقاتی همراه بود که ایران انتظار آن را نداشت اما با این وجود آن اتفاقات پایان همکاری های ایران و چین محسوب نمی شود. دو کشور بر سر قرارداد همکاری 25 ساله با هم توافق کردند که قطعا اجرای این توافق دنبال خواهد شد. 
وی با اشاره به برخی ضعف های دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم افزود: این دولت تقویت مناسبات و همکاری ها با همسایگان را به طور جدی دنبال کرد اما بالاخره همسایگان نیز منافعی دارند بر این اساس ممکن است که درباره برخی موضوعات رفتارهایی از خود نشان دهند، نکته اصلی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد، خلا حضور دستگاه سیاست خارجی ما در این تحولات است. 
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به حمایت های خود از دستگاه سیاست خارجی دولت سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: در خیلی از جاها دستگاه سیاست خارجی ما حضور ندارد مثلا در حوزه خلیج فارس ظرفیت های همکاری خیلی خوب و مهم با عمان، قطر و عراق داریم و آن کشورها نیز خیلی علاقمند به این همکاریها هستند اما وزارت خارجه آن چابکی و تحول گرایی و جنب و جوش لازم را در این زمینه ها از خودش نشان نمی دهد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 186590
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *