۰
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰

 غرب امیدوار است که اردوغان در انتخابات شکست بخورد

یک تحلیلگر مسائل ترکیه گفت: ترکیه در خرداد ۱۴۰۲ انتخابات سرنوشت‌سازی را در پیش دارد و غرب خیلی امیدوار است که رئیس‌جمهوری فعلی در این انتخابات شکست بخورد. بنابراین ممکن است مسأله موافقت برای فروش اف- ۱۶ و تغییر آن‌ها تا چندماه آینده به درازا بکشد و ازسوی دیگر رئیس‌جمهوری فعلی هم تلاش می‌کند تا در آستانه انتخابات دو، سه دستاورد بزرگ به رأی‌دهندگان ارائه دهد و یکی از آن‌ها می‌تواند همین موضوع اف- ۱۶ باشد.
 غرب امیدوار است که اردوغان در انتخابات شکست بخورد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رحمان قهرمان‌پور در تحلیل خبر روزنامه و«ال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکا مبنی بر مشروط شدن فروش جنگنده‌های اف- ۱۶ به ترکیه با موافقت آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو و در پاسخ به این پرسش که به چه علت واشنگتن به این موضوع ورود پیدا کرده است، گفت: پیش از این نیز برخی سناتورهای آمریکا مخالف فروش اف- ۱۶ به ترکیه بودند که این مسأله دلایل مختلف دارد و شاید نزدیک‌ترین و متأخرترین دلیل خرید سامانه اس- ۴۰۰ از روسیه باشد اما به نظر من در ورای این مسأله یعنی نزدیکی ترکیه به روسیه و خرید سامانه ضد موشکی اس- ۴۰۰ از این کشور مسأله دیگری در سال‌های اخیر در روابط میان  آمریکا و ترکیه مطرح شده که شاید از زمان اوباما شروع شده، در زمان ترامپ ادامه پیدا کرده و حالا نیز ادامه دارد.
وی ادامه داد:  آن مسأله این است که ترکیه به دنبال سیاستی است که خودش آن را استقلال استراتژیک نامیده یعنی اگر به ترکیه نگاه کنیم، این کشور تا دو دهه قبل عمدتا خود را در مدار امنیتی و معماری امنیتی اروپا تعریف می‌کرد و جایگاه مهمی در یال جنوبی ناتو داشت و می‌دانیم که ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو را داراست. از این لحاظ روابط ترکیه با مجموعه غرب تعریف می‌شد و ترکیه در مسائل مهم سیاست جهانی تابع غرب بود.
وی افزود: پس از روی کار آمدن اردوغان یک حرکتی در ترکیه به سمت افزایش استقلال استراتژیک آغاز شد و این تفکر شکل گرفت که این کشور نباید خودش را صرفا در ذیل مجموعه امنیتی و سیاسی غرب تعریف کند و به آن درجه از توانایی رسیده که بتواند مستقل عمل کند و در اواخر دهه ۲۰۱۰ حتی این تفکر در ترکیه مطرح شد که این کشور می‌تواند یک قدرت متوسط بین المللی باشد مانند تفکری که در برزیل، اندونزی و آفریقای جنوبی وجود داشت. در همین راستا ما شاهد بودیم که تنش ترکیه با غرب و از جمله آمریکا سیر صعودی داشته و ادامه دارد.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: بنابراین عدم فروش اف- ۱۶ و توقف مشارکت ترکیه در ساخت قطعات هواپیمای اف -۳۵ و تحریم بخشی از صنایع دفاعی ترکیه و مواردی از این دست در این بستر و ذیل این شرایط قابل درک است. غرب شاید با ترکیه‌ای که در مدیترانه حضور دارد و خواستار استقلال عمل استراتژیک است مشکل دارد و بنابراین می‌بینیم فرانسه به یونان کمک نظامی می‌کند و هدف‌شان این است که ترکیه در تنگنای استراتژیک مدیترانه قرار بگیرد. بنابراین این تنش‌ها حتی اگر اف- ۲۶ فروخته شود تمام نخواهد شد و ادامه خواهد داشت. 
قهرمان‌پور گفت: در رابطه با داستان عضویت سوئد و فنلاند در ناتو؛ سوئد اعلام کرده که درخواست‌های ترکیه برای تحویل برخی کُردها خواست زیاد از حدی است و استکهلم به همه آن‌ها نمی‌تواند عمل کند و به نظر می‌رسد حالا آمریکا وارد صحنه شده تا بتواند مسأله را حل کند اما موضوع مهم این است که ترکیه در خرداد ۱۴۰۲ یک انتخابات سرنوشت‌سازی را در پیش دارد و غرب خیلی امیدوار است که اردوغان در این انتخابات شکست بخورد. بنابراین ممکن است این مسأله موافقت برای فروش اف- ۱۶ و تغییر آن‌ها تا چندماه آینده به درازا بکشد و ازسوی دیگر اردوغان هم تلاش می‌کند تا در آستانه انتخابات دو، سه دستاورد بزرگ به رای دهندگان ارائه دهد و یکی از آن ها می‌تواند همین موضوع اف- ۱۶ باشد. 
این کارشناس مسائل ترکیه در پاسخ به این پرسش که این مخالفت آنکارا تا چه زمان قابلیت تداوم دارد و اردوغان چه استفاده انتخاباتی از آن خواهد کرد، گفت:‌ بررسی سوابق اردوغان نشان می‌دهد آدم اهل معامله، پراگماتیست و اهل بده و بستان در سیاست خارجی است؛ بنابراین اگر احساس کند امتیاز خوبی از سوئد و فنلاند گرفته مخالفتش جدی نخواهد بود. ترکیه از این فرصت برای فشار بر مساله کُردها استفاده کرده که در سوئد تعدادی زیادی از اعضای پ.ک.ک هستند که تعدادی زیادی از آن ها در ترکیه به اتهامات تروریستی محکوم شدند و برخی پناهنده شده‌اند و ترکیه امیدوار است پشتیبانی سوئد از کردها در سطح بین المللی کمتر شود و قطعا نمی خواهد با سوئد وارد تنش شود.
وی ادامه داد: مسأله از ابتدا هم گرفتن امتیاز بود و اگر رئیس‌جمهوری ترکیه به این جمع بندی برسد که حداکثر امتیاز را کسب کرده بر مخالفت خودش با پیوستن سوئد و فنلاند اصرار نخواهد کرد. 
کد مطلب: 186932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *