۰
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰

انحراف جدید نخست وزیر عراق می‌تواند باعث بروز اختلاف در چارچوب هماهنگی احزاب شیعه شود

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: سخنان نخست وزیر عراق در خصوص تداوم حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، با ایجاد ناهماهنگی در سه رکن حاکمیتی عراق موجبات تقابل را درون بدنه حاکمیتی ایجاد خواهد کرد که قطعا اگر مرتفع نشود در آینده موجب ایجاد درگیری و چالش جدی خواهد شد.
انحراف جدید نخست وزیر عراق می‌تواند باعث بروز اختلاف در چارچوب هماهنگی احزاب شیعه شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اصغر زارعی در تحلیل مواضع اخیر نخست وزیر عراق و در پاسخ به این سوال که محمد شیاع السودانی در حالی در گفت‌وگو با نشریه وال‌استریت ژورنال، خواستار تداوم حضور نیروهای آمریکایی در این کشور شده است که پارلمان این کشور در واکنش به ترور فرمانده پیشین سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس در خاک این کشور قانون خروج نیروهای آمریکایی را به تصویب رساند، نخست وزیر عراق با چه هدفی ناقض این قانون شده است، گفت: نخست‌وزیر عراق طی چند روز اخیر مواضع نادرستی که از ایشان انتظار نمی‌رفت را اتخاذ کردند؛ اولین موضع در جریان مسابقات فوتبال کشورهای عربی در بصره اتخاذ شد که ایشان از لفظ مجعول استفاده کردند که البته عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور و مقتدی صدر هم از این عنوان استفاده کردند که با واکنش ایران مواجه و سفیر عراق به وزارت امور خارجه احضار شد اما متاسفانه به‌رغم تاکید جمهوری اسلامی ایران بر این مساله، السودانی بار دیگر در مصاحبه با خبرگزاری دویچه‌وله، اظهارات پیشین خود را مورد تاکید قرار دادند.
وی ادامه داد: نخست وزیر عراق همچنین در مصاحبه با وال استریت ژورنال، از عدم ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق سخن گفتند. این اظهارنظر کاملا برخلاف آن قانونی است که فروردین سال گذشته توسط پارلمان عراق تصویب و مهلتی برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تعیین شد. همین مساله باعث شده که این موضع با مخالفت و اعتراض چهره‌های مقاومت عراق و اعضای چارچوب هماهنگی احزاب شیعه مواجه شود و قطعا این گونه مواضع می‌تواند روند سیاسی عراق را با مشکل مواجه کند و آن مولفه‌هایی که باعث انتخاب السودانی شد و حمایت دولت جمهوری اسلامی برای ایجاد همدلی در بین نیروهای سیاسی عراقی انجام داد، با این سخنان نخست وزیر عراق، کشور را در مسیر دیگری سوق دهد.
وی افزود: اگر السودانی نسبت به تصحیح مواضع خودش اقدام نکند این شکاف و اختلاف قطعا به بدنه جریانات سیاسی و از جریانات سیاسی به بدنه اجتماعی منتقل شده و ممکن است دور جدیدی از ناملایمات و ناامنی و بی ثباتی در عراق را متصور باشیم.
این کارشناس مسائل عراق گفت: این سخنان نخست‌وزیر عراق همچنین در مغایرت کامل با حکمی است که قوه قضائیه این کشور برای دستگیری رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به اتهام ترور سردار قاسم سلیمانی و سردار ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر کرد.  اظهارات سودانی در تناقض با قوای دیگر عراق که یکی قانون خروج نیروهای آمریکایی در عراق و دیگری حکم دستگیری عامل ترور سرداران مقاومت را صادر کرده است با ایجاد ناهماهنگی در سه رکن حاکمیتی عراق موجبات تقابل را درون بدنه حاکمیتی عراق ایجاد خواهد کرد که قطعا اگر مرتفع نشود در آینده موجب ایجاد درگیری و چالش جدی خواهد شد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه زمزمه بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست مطرح می‌شود و باز این هم علامت و سیگنالی است که می‌تواند فرآیند جدیدی را به لحاظ ناملایمات سیاسی در پی داشته باشد. 
زارعی در پاسخ به این سوال که در زمان مشخص شدن گزینه چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه برای تصدی سمت نخست وزیری، برخی تحلیلگران نسبت به انتخاب السودانی هشدار دادند و وی را گزینه دارای ابهامی دانستند، آیا اکنون شاهد تحقق آن نگرانی و هشدار هستیم، گفت: ایشان وقتی در معرض انتخاب بودند به گونه‌ای عمل کردند که موجب اطمینان چارچوب هماهنگی به ایشان را فراهم کرد اما انحراف و رویکرد جدید السودانی می‌تواند فرآیند شکاف و اختلاف را در چارچوب هماهنگی ایجاد کرده و آن اطمینان را برای همراهی با پارلمان و قوه قضائیه از بین ببرد.  
کد مطلب: 187105
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *