۰
يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۸

دستور توقف ساخت نیروگاه‌های برق

رئیس جمهوری به دلیل افزایش اتلاف تولید، انتقال و توزیع برق در نیروگاه‌های عظیم حرارتی خواستار توقف ساخت نیروگاه‌های بزرگ برق توسط وزارت نیرو شد و اعلام کرد: باید در تمامی کشور طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک و خانگی در دستور کار قرار بگیرد.
به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۶۷ هزار مگاوات رسیده است و پیش بینی می شود با بهره‌برداری از چندین واحد جدید نیروگاهی این ظرفیت تا پایان سالجاری به ۷۰ هزار مگاوات افزایش یابد.
از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید ۲۶۰۰ مگاوات برق در مدار بهره برداری قرار گرفته است و بر اساس برنامه زمان بندی تا شهرویر ماه سال آینده با بهره برداری از ۲۳ نیروگاه در قالب طرح‌های مهر ماندگار حدود ۱۲ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.
در شرایط فعلی پایین بودن راندمان و بهره وری نیروگاه‌های برق حرارتی، اتلاف و پرت بالای تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی یکی از مهمترین چالش های پیش روی توسعه صنعت برق ایران است.
مجید نامجو وزیر نیرو اخیرا در آخرین اظهار نظر رسمی خود درباره افزایش راندمان و کاهش تلاف انرژی در صنعت برق، گفته است: هم اکنون راندمان نیروگاه‌های برق ایران حدود ۴۰ درصد است ضمن آنکه همزمان با افزایش راندمان نیروگاه‌ها، طرح‌هایی هم برای کاهش تلفات انتقال و توزیع برق از ۲۳ به ۱۴ درصد اجرایی شده است.
با این وجود به نظر می رسد که مجموعه اقدامات انجام شده برای افزایش راندمان و بهره وری در صنعت برق کشور چندان رضایت شخص رئیس جمهور را جلب نکرده است به طوری‌که رئیس کابینه دولت دهم روز گذشته رسما خواستار توقف ساخت نیروگاه‌های عظیم و بزرگ برق در کشور شده است.
رئیس‌جمهور دستور توقف ساخت نیروگاه‌های برق را صادر کرد
دکتر محمود احمدی‌نژاد خطاب به مدیران وزارت نیرو، اعلام کرده است" هم اکنون گاز طبیعی به عنوان یک حامل انرژی با ارزش و استراتژیک صرف تولید برق در نیروگاه های حرارتی می شود.
رئیس کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه با وجود مصرف گاز در نیروگاه ها امام برق در مبدا مصرف با ۶۵ تا ۷۰ درصد اتلاف به مشترکان تحویل داده می شودف تصریح کرده است: بر این اساس وزارت نیرو باید ساخت نیروگاه های عظیم برق را متوقف کند.
وی با بیان اینکه باید برای تامین برق تمامی صنایع و کارخانجات به جای ساخت نیروگاه های عظیم، واحدهای نیروگاهی مقیاس کوچک و تولید پراکنده در دستور کار قرار بگیرد، اظهار داشته است: با ساخت این نسل جدید نیروگاه ها اتلاف و هدر روی انرژی هم به حداقل کاهش می یابد.
رئیس قوه مجریه با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از نیروگاه‌های برق کشور فرسوده هستند، تاکید کرده است: باید به جای ساخت نیروگاه های جدید و عظیم برق، احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده اجرائی شود.
در شرایط فعلی نیروگاه‌های یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در کشور بوده به‌طوری‌که به طور متوسط روزانه در یک روز تابستانی ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز معادل تولید گاز ۷ تا ۸ فاز پارس جنوبی به این واحدها اختصاص می یابد.
در حال حاضر ظرفیت تولید برق در این نیروگاه‌ها به ۴۰۰ مگاوات رسیده است که تا پایان سالجاری باید ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های کوچک و پراکنده ۶۰۰ مگاوات افزایش یابد که در این صورت ظرفیت تولید برق در این نسل جدید نیروگاه‌ها با افزایشی ۲.۵ برابری به ۱۰۰۰ مگاوات افزایش می یابد.
در شرایط فعلی مجموعه وزارت نیرو ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات تفاهم نامه با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده امضا کرده است که از این حجم تفاهم نامه تاکنون ۲۷۰۰ مگاوات قرارداد جدید با بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده امضا شده است.
کد مطلب: 18774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *