۰
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۵
رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران در همایش آسیب‌شناسی دو انتخابات اخیر؛

حضور حداقل 60 درصدی مردم در هر انتخابات بزرگترین تضمین تداوم نظام است

روز شنبه 8 بهمن همایش «آسیب‌شناسی دو انتخابات اخیر» از سوی کمیته انتخابات خانه احزاب ایران در سالن وزارت کشور برگزار شد.
حضور حداقل 60 درصدی مردم در هر انتخابات بزرگترین تضمین تداوم نظام است
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روز شنبه 8 بهمن همایش «آسیب‌شناسی دو انتخابات اخیر» از سوی کمیته انتخابات خانه احزاب ایران در سالن وزارت کشور برگزار شد.
در این همایش 14 نفر از دبیران کل احزاب مختلف سخنرانی کردند و دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری به عنوان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب در پایان همایش به جمع‌بندی گفته‌های سخنرانان پرداخت.
وی با اشاره به اینکه بعضی‌ها به خود من هم اعتراض کردند که چرا در این همایش شرکت می‌کنید، می‌گفتند انتخابات بدون رقابت جدی بی‌مفهوم است؛ من باورم این است که انتخابات آن رکن رکین اساسی جمهوریت نظام است و اگر انتخابات بدون رقابت جدی را نادیده بگیریم یعنی جمهوریت نظام را نادیده گرفته‌ایم و به نوعی می‌خواهیم کل نظام را نادیده بگیریم.
معتقدم برای اسفند آینده باید انتخابات پرشوری برگزار کنیم، ولی الزاماتی هم دارد و آن هم حضور حداکثری مردم و رقابت جدی باید باشد این نیست که فقط دلمان بخواهد اینطور باشد و باید آن الزامات هم فراهم شود.
وی ادامه با اشاره به قهر برخی از چهره‌های سیاسی عنوان کرد: عزیزان، حتی اگر آنهایی که قهر هستند، اگر انتخابات را نادیده بگیرید، هستند کسانی که در انتخابات شرکت کنند، در انتخابات مجلس یازدهم فقط 18درصد در تهران در انتخابات شرکت کردند، به آقای قالیباف گفتم شما که نفر اول در تهران شدید به اندازه من که نفر ششم تهران در دوره قبل بودم رای آوردید، انتخابات چه بخواهیم و چه نخواهیم برگزار می‌شود، پس دست به دست هم بدهیم و انتخابات پرشور برگزار کنیم و همه سلایق هم واقعا حضور داشته باشند.
رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب در جمع‌بندی سخنان سخنرانان فراکسیون اصولگرایان گفت:
فراکسیون اصولگرایان عمدتا تاکید داشتند که برگشت مشارکت حداکثری به دلخوشی مردم از دولت است یعنی اگر دولت خوب عمل کند مردم اقبال نشان می‌دهند و اگر به هر دلیلی دولت کارآمدی نداشته باشد مردم مشارکت گسترده نخواهند کرد و عملکرد دولت و مجلس سابق باعث کاهش مشارکت در دو انتخابات گذشته شده است.
وی ادامه داد: بعضی دوستان عنوان کردند که در انتخابات مجلس بحث کرونا و تاثیر آن در مشارکت مردم نباید نادیده گرفته شود و در عین حال گفتند مجلس قبلی عملکرد نامناسب داشته که مشارکت کم بوده است و اینکه مردم دلخوشی نداشتند.
وضعیت معیشتی را هم بعضی دوستان اشاره کردند که بی‌تاثیر نبوده در اینکه مردم مشارکت گسترده نداشته باشند.
رئیس کمیته انتخابات در ادامه عنوان کرد: براساس آمارهای رسمی 52 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده‌اند و 60 درصد در انتخابات گذشته مجلس شرکت نکرده‌اند. در این همایش حتی برخی اصولگرایان پیام داده‌اند به آقای رئیسی که عملکرد شما می‌تواند بر شرکت مردم در انتخابات آینده موثر باشد.
وی در جمع‌بندی سخنان سخنرانان فراکسیون مستقل خانه احزاب ایران عنوان کرد:
دوستان فراکسیون مستقل مقداری بحث را بیشتر از اینکه مثلا فقط کرونا باعث شده یا فقط عملکرد دولت باعث شده مشارکت کاهش یابد، به این سمت ببرند که به هر حال عملکرد مجموعه نظام هم تاثیر دارد و باید امکان بیشتری فراهم کند و طوری عمل کند که مشارکت بیشتری را در انتخابات شاهد باشیم، بعضی مطرح کردند مردم که همان مردم هستند و پایبند به مسائل شرعی و رقابت‌ها هستند و اگر دل خوشی از کل نظام داشته باشند بهتر می‌توانند در صحنه حاضر باشند و تاکید داشتند که حتما باید رقابت سالمی داشته باشیم و این می‌تواند مشارکت را بهبود ببخشد، از طرفی باید رویکرد دست‌اندرکاران منعطف‌تر باشد یعنی انعطاف به خرج بدهند برای برخورد با مردم، و مردم، محور اساسی باشند و انعطاف بیشتری را از مسئولین نظام ببینند.
رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب در جمع‌بندی سخنان سخنرانان اصلاح طلب گفت:
دوستان اصلاح‌طلب معتقدند که علاوه بر عملکرد دولت و نظام باید یک آسیب‌شناسی ریشه‌ای‌تری نسبت به اصل انتخابات انجام شود و آن این‌ا‌ست که انتخابات بدون رقابت جدی از حیز انتفاع افتاده و این را باید بررسی کنیم که چرا انتخابات به این شکل در می‌آید، بعضی از نقش شورای نگهبان صحبت کردند و کلیت دیدگاه‌ها این‌است که بی‌توجهیم به رکن رکین جمهوریت نظام، و رای مردم را باید اهمیت قائل باشیم همچنین اصلاحات اساسی در همه زمینه‌ها می‌تواند مشکلات ما را حل کند، از جمله سیاست داخلی، سیاست خارجی، مباحث مربوط به قانون انتخابات و مباحث مربوط به رای مردم، لذا دوستان تاکید دارند اگر این همایش نتواند به کلیت مسئولین این تلنگر را بزند که مردم مجموعا دل خوشی ندارند، و لذا حتما باید به سمت اصلاح جدی پیش برویم تا دل خوشی برای مردم حاصل شود و مردم مشارکت کنند.
البته برخی نکات دیگری هم بصورت پراکنده و حاشیه‌ای مطرح شد از جمله اینکه: ما باید مردم را به راهپیمایی 22 بهمن تشویق کنیم، احزاب هم افزایی داشته باشند و در مواردی همچون اقدام پارلمان اروپا برای تروریستی قلمداد کردن سپاه، حتما باید واکنش نشان دهیم.
برخی تاکید کردند سلامت و امنیت انتخابات حتما باید تضمین شود.
توجه به نقش رسانه‌ها در انتخابات مهم است کما اینکه عدالت سیاسی در انتخابات رعایت شود.
برخی دیگر گفتند انسان‌ها مهم نیستند و حکمرانی مطلوب مهم است.
وی در پایان جمع‌بندی عنوان کرد: ما این همایش را برپا کردیم که واقعا آسیب‌شناسی کنیم، الان مسئولین توجه کنند که انتخابات پرشور، حداقل مشارکت 60 درصدی را می‌طلبد و باید مسئولین مربوطه به فکر باشند.
اگر نظام انتخاباتی نظام حزب بود [این مشکلات را نداشتیم] در کشورهای اروپایی هم گاها مشارکت 30درصد است ولی آنجا احزاب خودشان مشارکت نمی‌کنند، ولی اینجا ما با وجود حرف‌هایی از جمله خون شهدا و تکلیف الهی و.... باز هم مشارکت کم است و یکدفعه همه این‌ها را یادمان می‌رود.
این پیام از این همایش به مسئولین گفته شود، البته آقای وزیر کشور حضور داشتند و آقای مرادی هم تشریف دارند، به مسئولین بگویند که ما هم این مشارکت حداقل 60 درصدی را می‌خواهیم و در واقع مجموع نظر هر سه فراکسیون تحقق همین انتخابات حداقل 60 درصدی است.
شایان ذکر است رئیس کمیته انتخابات قبل از ترک جلسه از سوی وزیر کشور از ایشان خواست در یک نشست دیگری درد دل‌های دبیران کل احزاب را بشنود که جناب آقای وحیدی قول مساعد دادند.
حضور بیش از 75 تشکل سیاسی در این همایش از هر سه فراکسیون قابل توجه بود.
برخی افراد نسبت به سخنان برخی دبیران کل اعتراضاتی داشتند و سر و صداهایی هم راه انداختند که خوشبختانه به نحو احسن جلسه مدیریت شد.
کد مطلب: 188086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *