۰
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۵
مهمان ویژه درصحن علنی مجلس مطرح کرد:

ایران و پاکستان به دنبال تعامل بیشتر

رئیس مجلس سنای پاکستان با تاکید بر اینکه ایران و پاکستان قربانیان تروریسم هستند، بر گسترش روابط دوجانبه میان دو کشور تاکید کرد
ایران و پاکستان به دنبال تعامل بیشتر
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان ضمن خیر مقدم به "سید نایر حسین بخاری" رئیس مجلس سنای پاکستان به خاطر حضور در صحن علنی، اظهار داشت: امروز میهمان عزیزی داریم و رئیس مجلس سنای پاکستان به کشور ما آمدند و در مجلس حضور یافتند.

وی افزود: پاکستان کشور همسایه، دوست و برادر ماست و روابط تاریخی ایران و پاکستان ثبات و پایداری برای منطقه به ارمغان آورده است.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: در چند سال اخیر شرایطی در کشور پاکستان ایجاد شد که رفاقت و دوستی ایران و پاکستان را بسی عمیق‌تر کرد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در مسائل اقتصادی نیز سطح روابط تجاری ایران و پاکستان رشد خوبی داشته و رایزنی‌های ما در این زمینه خوب بوده است.

وی در خاتمه گفت: سفر "نایر حسین بخاری" به کشورمان را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم سفر پر خیر و برکتی داشته باشد.

«سید نیر حسین بوخاری» رئیس مجلس سنای پاکستان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) طی سخنانی اظهار داشت: حقیقتا ایراد سخنرانی برای بنده در مجلس ایران،‌ مایه خوشوقتی و امتیاز بزرگی است، ‌اینجانب از آقای لاریجانی به خاطر آنکه به بنده افتخار یگانه فرصت ایراد سخنرانی برای نمایندگان مجلس و دوستان و برادران ایرانی خود که همواره در قلب ما جا دارند را عطا کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود:‌ پاکستان عمیقا روابط برادرانه خود را با ایران ارج می‌نهد و دو کشور از روابط منحصر به فردی که از ایمان مشترک، قرابت‌های فرهنگی و سنت‌های مشترکی که به قرن‌های پیش برمی‌گردد، قوت می‌گیرد، برخوردار هستند.

به گفته وی، اصول هدایتگر سیاست خارجی پاکستان بر هنجارهای شناخته شده بین‌‌المللی شامل روابط بین کشورها، به عبارتی برابری حاکمیت، عدم مداخله در امور کشورهای دیگر، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم تهاجم و حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات مبتنی است.

"اهداف سیاست خارجی پاکستان حراست از امنیت حیاتی و منافع ژئواستراتژیک ما از جمله کشمیر، ارتقا پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی پویا، مترقی، میانه‌رو و دموکراتیک و گسترش روابط دوستانه با تمامی کشورهای جهان خصوصا همسایگان نزدیک است، پاکستان معتقد است درجهان کنونی مسائل چندوجهی را می‌توان از طریق مشارکت فعال در نهادها و سازمان‌های چندگانه حل و فصل کرد. پاکستان و ایران از نگرش‌های مشترک در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردارند و در مجامع بین‌المللی همکاری نزدیک دارند."

رئیس مجلس سنای پاکستان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ایران و پاکستان هر دو، قربانیان تروریسم بوده و مصمم‌ هستند با این بلیه مبارزه کرده و آن را ریشه‌کن و با تمام اشکال آن مخالفت کنند؛ ایران اولین کشوری بود که پاکستان را پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ به رسمیت شناخت. هر دو کشور بیش از ۶ دهه روابط برادرانه نزدیک که از گذر زمان سربلند بیرون آمده برخوردارند و اطمینان کامل ما به یکدیگر و همگرایی نقطه نظرات ما در مورد مسائل دوجانبه، ‌منطقه‌ای و بین‌المللی، عمق بیشتری به روابط مستحکم ما بخشیده است.

"میان رهبران ایران و پاکستان قرابت و پیوند مستحکمی برقرار است. آقای احمدی‌نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در میان روسای کشورها اولین مقامی بود که پس از تشکیل دولت کنونی پاکستان در سال ۲۰۰۸ از این کشور دیدار به عمل آورد، رئیس جمهور زرداری نیز ۴ بار از زمانی که به عنوان رئیس جمهور پاکستان منصوب شده، به ایران آمده است."

وی با ذکر این نکته که ایران و پاکستان دو بازیگر مهم منطقه هستند، تصریح کرد: برخورداری از مرزهای مشترک، موقعیت استراتژیک منحصر به فرد آنها را به سمتی سوق می‌دهد که ماهیت و محتوای روابط برادرانه‌شان تاثیری عمیق بر صلح و ثبات منطقه خواهد داشت و به آن رسیده است به سوی روابط دو جانبه‌ای که از ابعاد بیشتر برخوردار بوده و به نفع بیشتر طرفین در تمامی زمینه‌ها خصوصا تجارت و سرمایه‌گذاری، انرژی، امنیت، ارتباطات و زیرساخت است، گام برداریم.

«سید نیر حسین بوخاری» در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: پاکستان مشتاقانه تمایل دارد تا روابط میان مجلس دو کشور در کنار روابط اقتصادی و تجاری تحکیم یابد؛ همکاری نزدیک میان مجالس ما برای نزدیک کردن مردم به یکدیگر لازم و ضروری است و مکانیزمی را برای ما ایجاد می‌کند که از طریق آن بتوانیم در گسترش آرمان‌های مشترک دموکراسی، صلح و توسعه تفاوت هایی را ایجاد کنیم.

رئیس مجلس سنای پاکستان در خاتمه خاطرنشان کرد: از رهبران امت‌های مسلمان می‌خواهم تا با یاری یکدیگر در راستای رفاه، سعادت و بهبود جهان اسلام پیش روند و اطمینان دارم روابط پاکستان و ایران در روزها و سال‌های آتی شکوفا شده و به روابطی که بیش از پیش به نفع طرفین است، بدل می‌شود.

کد مطلب: 1881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *