۰
جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۵
دهلی نو ، کابل و تهران از رفتار اسلام آباد به ستوه آمده اند

مکافات مناطق آزاد تروریستی پاکستان

تروریسم در خاورمیانه و غرب آسیا بیداد می کند. کشتار مردم عراق و سوریه را می توان تنها رقیب کشتار یهودیان در هولوکاست یا حتی نسل کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی قلمداد کرد. نکته اساسی درباره داعش اینجاست که بذر تروریسم اواخر دهه 80 میلادی و جنگ های داخلی افغانستان توسط آمریکا و سرمایه سعودی در مدارس دینی پیشاور ولابرآتورهای وهابی کشت شد.
مکافات مناطق آزاد تروریستی پاکستان
تروریسم در خاورمیانه و غرب آسیا بیداد می کند. کشتار مردم عراق و سوریه را می توان تنها رقیب کشتار یهودیان در هولوکاست یا حتی نسل کشی ارامنه توسط حکومت عثمانی قلمداد کرد. نکته اساسی درباره داعش اینجاست که بذر تروریسم اواخر دهه 80 میلادی و جنگ های داخلی افغانستان توسط آمریکا و سرمایه سعودی در مدارس دینی پیشاور ولابرآتورهای وهابی کشت شد. 
گروه تروریستی طالبان با نشر اعلامیه‌ای از آغاز عملیات بهاری 'منصوری ' خبر داده است. طالبان گفته است که با توجه به دستاوردهای‌شان در زمان رهبری ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، نام "منصوری" را برای عملیات بهاری امسال‌شان انتخاب کرده‌اند.همچنان آنها با اشاره به پیروزی جهاد در مقابل اتحاد شوروی و کمونیسم در روز هشتم اردیبهشت گفته‌اند به همین دلیل عملیات‌شان جمعه آغاز شده است. طالبان گفته است در جریان این عملیات در دو بخش ملکی و نظامی فعالیت خواهند کرد؛ در بخش ملکی در ساحات تحت کنترل‌شان "واحدهای اداری نظام‌شان" را فعال خواهند کرد و به جلب و جذب نیرو می‌پردازند و در بخش نظامی به حملات نظامی‌شان به گونه جنگ‌های چریکی و انفجارات ادامه خواهند داد. 

جنگ عقیم آمریکا در افغانستان
تقریبا تمام همسایگان پاکستان از نوع رفتار اسلام آباد و حملات تروریستی متضرر می شوند اما حضور نیروهای آمریکایی هم اتفاقی نامطلوب است. در سال 2001 بود که القاعده به عنوان برادر طالبان تحت نظر سازمان جاسوسی آمریکا CIA در پاکستان ایجاد شده بود دست به عملیات انتحاری یازدهم سپتامبر زد. از واکنش انتقامی «جورج بوش» رئیس جمهوری وقت ایالات متحده پانزده سال می گذرد اما چشم اندازی برای طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا وجود ندارد. امروز تنها 52 درصد خاک افغانستان تحت نظارات کابل است و مابقی این کشور در کنترل طالبان ، القاعده ، داعش و گروه های دیگر است.
به نوشته واشنگتن پست،سفر جیم «ماتیس وزیر» دفاع آمریکا در این هفته و قبل از او هم «اچ.آر. مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا به کابل ، تائید می کند که دولت ترامپ دارد سیاست هایش در قبال افغانستان را مرور می کند و کارها در این زمینه رو به نهایی شدن است.
اگرچه واشنگتن از بهانه جنگ با تروریسم نهایت بهره را با بمب مادر و حضور نظامی کسب کرده است اما هزینه های کمرشکنی را با تلفات نیروهای نظامی آمریکایی پرداخت کرده است. دونالد ترامپ برنامه ای برای جنگ با طالبان ، القاعده یا حتی داعش در افغانستان ندارد و تنها به افزایش حملات با هواپیماهای بدون سرنشین و افزایش نیروهای نظامی توجه می کند. در شرایطی که دهلی ، کابل و تهران از رفتار پاکستان ناخرسند هستند ، اسلام آباد کوه های دور دست این کشور و مناطق مرزی را به اردوگاه تقویتی ترویسم تبدیل کرده است.
واقعیت امروز افغانستان این است که طالبان تحت حمایت پاکستان در حال پیشروی است و دارد کم کم گوی قدرت را از دولت اففانستان می رباید و تا به حال هم در درگیریهای فی مابین تلفات غیرقابل تحملی به نیروهای امنیتی افغان وارد آورده است. فقط در طول یک سال گذشته شش هزار و 700 نفر از افراد نیروی امنیتی افغانستان کشته شده اند. مجموع این نیروها 300 هزار نفر است. 

شبیخون «جیش العدل» همزمان با طالبان
همزمان با عملیات طالبان ، 9 مرزبان ایرانی در عملیات طراحی شده در خاک پاکستان توسط گروه تروریستی «جیش العدل» به شهادت رسیدند. احتمالا زمان شبیخون ناجوانمردانه به فرزندان ایران زمین با عملیات بهاره طالبان دارای ارتباط است. در تهران همه نگاه ها متوجه نوع رفتار اسلام آباد شده است تا جایی که رئیس جمهوری ایران به نخست وزیرپاکستان نامه انتقادی نوشته است. مسئله جالب توجه اینجاست که دهلی نو و کابل نیز نگاهی مشابه به حملات تروریستی طراحی شده در پاکستان دارند.
پاکستان، کشوری با حدود 796 هزار کیلومتر مربع وسعت و دارای بیش از شش هزار و 700 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای ایران، هند، افغانستان و چین است که دردسرهای امنیتی برای همسایگان خود ایجاد کرده است. پاکستان همواره مدعی جنگ با تروریسم است اما همواره ردپای سیستم اطلاعاتی این کشور موسوم به آی.اس.آی را در عملیات ۲۶ نوامبر ۲۰۰۸ در شهر بمبئی که 200 کشته برجای گذاشت مشاهده شده است. حملات گاه و بی گاه گروه های تروریستی نظیر «جماعت الاسلامیه» در کشمیر هم دردسر همیشگی دهلی محسوب می شود.
مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در دیدار با مقامات سازمان ناتو گفته بود که «ملا اختر منصور» رهبر پیشین گروه طالبان و «اسامه بن لادن» سرکرده پیشین شبکه القاعده در پاکستان کشته شده اند. «حنیف اتمر» حدود شش ماه پیش در انتقاد از اسلام آباد گفته بود که «دولت کابل بارها به پاکستان گوشمزد کرده است که شهروندان هر دو کشور قربانی تروریسم هستند؛ پس چرا اسلام آباد در مبارزه با این پدیده با کابل همکاری نمی‌کند؟»
هرچند پاکستان همواره این گونه ادعاها و اتهامات مطرح شده از سوی هند و افغانستان را رد کرده است، اما کابل و دهلی نو همچنان این اتهامات را تکرار می کنند.
اگرچه هند و افغانستان همواره با الفاظ تند نوع رفتار پاکستان را مورد نکوهش قرار داده اند اما همواره ایران با خویشتنداری برخورد کرده است. رئیس جمهوری ایران نگاشته است که «برای چندمین بار است که تعرضات مشابهی از سوی اشرار و گروه های تروریستی از خاک پاکستان علیه جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد و برغم وعده‌های مقامات مسئول آن کشور همچنان شاهد تکرار این حوادث تلخ هستیم.» این واژگان نشان دهنده دلخوره کهنه تهران از نوع رفتار پاکستان است.
می توان گفت که پاکستان مرزهای خود را برای تروریست ها به منطقه آزاد تبدیل کرده است.طولانی ترین مرز مشترک پاکستان با کشورهای همسایه اش، مربوط به مرز هند است ؛ دو کشور بیش از دو هزار و 900 کیلومتر مرز مشترک دارند. خط مرزی میان پاکستان و افغانستان نیز بیش از دو هزار و 400 کیلومتر است. همچنین پاکستان بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و بیش از 500 کیلومتر نیز طول خط مرزی پاکستان و چین است. 

جرقه رویکرد خصمانه پاکستان
نکته دردناک اینجاست که طالبان و گروه های اقماری این خانواده تروریستی به مردم پاکستان رحم نمی کنند. به همان میزان که مردم افغانستان کشته می شوند. پاکستان مدعی موفقیت در جنگ با تروریسم است اما عملا هیچ موفقیتی تاکنون نداشته است ؛ در این شرایط «ژنرال راحیل شریف» به عنوان فرمانده ائتلاف سعودی ایفای نقش می کند. واقعیت رفتاری اسلام آباد را می توان در ریاض جست و جو کرد که پاکستان تبدیل به ملعبه جنگ نیابتی سعودی است. براساس سندی که توسط ویکی لیکس احتمال انتقال تکنولوژی های هسته ای نظامی و بمب اتمی به عربستان در تقابل با ایران وجود دارد. مجموعه رفتاری پاکستان به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست و غش کردن اسلام آباد همانند جرقه در بشکه باروت توازن را برهم خواهد زد.
گزارش : علی ودایع


کد مطلب: 69013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *