۰
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
فریدون مجلسی:

از جنگ با اوکراین و آذربایجان باید پرهیز کرد

ممکن است اسرائیل هرکاری انجام بدهد
یک دیپلمات سابق هشدار داده اوکراین و جمهوری آذربایجان در جناح غرب هستند و وارد شدن در این جنگ ما را با آنان درگیر خواهد کرد.
از جنگ با اوکراین و آذربایجان باید پرهیز کرد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در حالی که هنوز پرونده حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان و حمله پهپادی در اصفهان باز است، به فاصله کم‌تر از ۴۸ ساعت خبری منتشر شد که حکایت از هدف قرار گرفتن حداقل 3 کامیون ایرانی مملو از آرد و برنج در مرز عراق داشت و گفته شده این کامیون های حامل موادغذایی به سمت خاک سوریه در حرکت بودند.
هر چند که این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی کشور تایید نشده اما فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی در این باره می گوید: ماجرای حمله به سفارت آذربایجان باید مشخص شود که چگونه بوده اما، اگر قرار باشد مبانی سیاست های دیپلماسی کشور مبتنی بر تنش در منطقه باشد، کشورهای منطقه هم برای خودشان برنامه هایی دارند. 
امیدوارم ریشه جنگ از بین برود
فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به حمله پهپادی در اصفهان و همچنین حمله به کامیون‌های حامل مواد غذایی در گذرگاه البوکمال به اقتصادنیوز گفت: من وارد مسائل نظامی نمی شوم اما در مسائل سیاسی بسیار نگران هستم چرا که اگر این حمله پهپادی توسط کوادکوپتر از داخل صورت گرفته باشد، نشان دهنده وجود مشارکت عواملی در داخل ایران است. اما، اگر از طریق پهپادهایی باشد که از خارج آمده باشد، نگرانی دیگری است.
وی ادامه داد: امیدوارم ریشه جنگ از بین برود و یک حالت خودداری در منطقه ایجاد شود و اجازه بدهند ایران به مسائل داخلی خودش بپردازد.
ممکن است اسرائیل هرکاری انجام بدهد
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به ردپای آمریکا و اسرائیل در اتفاقات اخیر، بیان کرد: آمریکا خواهان بقای اسرائیل هست اما، ممکن است اسرائیل هرکاری انجام بدهد چرا که در حال جنگ با ایران است. استراتژی ایران نابود سازی ایدئولوژی اسرائیل است و آن ها نیز در مقابل برنامه هایی را اجرا می کنند. آمریکا هم حامی اسرائیل بوده و از یک سری برنامه ها مثل تولید بمب اتم در ایران جلوگیری می کند. مسئله در شرایط جنگی خیلی عادی است. 
اگر شرایط به سمت جنگ برود...
مجلسی با اشاره به نقش دیپلماسی در حل و فصل پرونده حمله به سفارت آذربایجان و اتفاقات اخیر گفت: ماجرای حمله به سفارت آذربایجان باید مشخص شود که چگونه بوده اما، اگر قرار باشد مبانی سیاست های دیپلماسی کشور مبتنی بر تنش در منطقه باشد، کشورهای منطقه هم برای خودشان برنامه هایی دارند. به طور مثال، ما حامی و متحد روسیه در مقابل غرب هستیم و بر همین اساس باید انتظار پاسخگویی از سوی آنان را داشته باشیم. اوکراین و جمهوری آذربایجان در جناح غرب هستند و وارد شدن در این جنگ ما را با آنان درگیر خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر منزوی است، گفت: اگر شرایط رو به جنگ برود مانند جنگ های جهانی اول و دوم، طرف قوی تر برنده می شود. اگر شرایط به سمت جنگ نرود هم ایران می تواند لنگ لنگان برای خودش در انزوا زندگی کند.
منبع:اقتصادنیوز
کد مطلب: 188371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *