۰
دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
نجف‌زاده:

زودتر به داد مردم زلزله‌زده نرسیم، اتفاقات تلخ تکرار می‌شود

نماینده مردم خوی در مجلس گفت: به لوازم گرمایشی به شدت نیاز داریم. سرما در منطقه بیداد می‌کند‌. مردم در سرمای زیر صفر درجه و بعضا منفی ۷ درجه در چادرها زندگی می‌کنند. دو نفر از همشهری های عزیز ما نیز اخیرا به خاطر استفاده از زغال در داخل چادر به دلیل کمبود لوازم گرمایشی جان خود را از دست دادند‌. قطعا اگر زودتر به داد مردم نرسیم این اتفاقات تلخ بیشتر تکرار خواهد شد.
زودتر به داد مردم زلزله‌زده نرسیم، اتفاقات تلخ تکرار می‌شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین، عادل نجف‌زاده نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی و سفر سرزده رئیس‌جمهور به منطقه، گفت: گسل خوی از سال ۹۸ تا به امروز نزدیک به شش بار لرزیده است و آخرین بار زلزله‌ای به بزرگی ۵/۹ ریشتر در خوی ایجاد کرد. این زلزله سبب شد بخش اعظمی از سازه‌های نامقاوم روستایی در ۷۲ روستا و منازل نامقاوم در حاشیه شهر از بین بروند.
وی افزود: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته تا این لحظه بالغ بر ۱۰ هزار واحد مسکونی  آسیب جدی دیده‌اند. 
عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص خدمات‌رسانی به مناطق زلزله‌زده ابراز داشت: از همان ساعات اولیه مسئولان مرتبط از قبیل وزیر کشور، اورژانس کشور، وزیر بهداشت و بنیاد مسکن در جمع مردم حاضر شده و بازدیدهای لازم صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: خوشبختانه این زلزله تلفات جانی زیادی نداشته است. اما کم بودن تلفات جانی دلیلی بر مهیب نبودن زلزله نیست. یک اشتباه اساسی که ما در نگاه به زلزله داریم این است که اگر زلزله مانند بم ۵۰ هزار کشته روی دست ما نگذارد، آن را مهیب تلقی نمی‌کنیم. 
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز بخش اعظمی از مردم در خوی به دلیل تکرار پس لرزه‌ها که بالای ۴ ریشتر است، در منازل خود نمی‌مانند. این پس لرزه‌ها سبب شده تا سازه‌های آسیب دیده بیشتر تخریب شوند‌. مردم به خاطر ترس از پس لرزه‌ها نمی‌توانند داخل منازل بروند. به همین خاطر نیاز ما به اسکان اضطراری بالا است. علیرغم اینکه ۴۰ هزار چادر تا الان توزیع شده و ۷۱ اسکان اضطراری در شهر ایجاد شده است، ما هنوز هم به اسکان تکی نیاز داریم.
وی افزود: مردم نمی‌توانند خانه‌های خود را ترک کنند و بروند. مردم در منازل خود احشام دارند و متاسفانه برخی آسیب‌های اجتماعی روند صعودی به خود گرفته و سرقت‌هایی در حال انجام است. از این باب لازم است خدمات در شهر گسترش پیدا کند.
نجف‌زاده همچنین تاکید کرد: به لوازم گرمایشی به شدت نیاز داریم. سرما در منطقه بیداد می‌کند‌. بارش برف در ارتفاعات سرمای زودرس را برای منطقه به ارمغان آورده است‌. مردم در سرمای زیر صفر درجه و بعضا منفی ۷ درجه در چادرها زندگی می‌کنند. دو نفر از همشهری های عزیز ما نیز شب گذشته به خاطر استفاده از زغال در داخل چادر به دلیل کمبود لوازم گرمایشی جان خود را از دست دادند‌. قطعا اگر زودتر به داد مردم نرسیم این اتفاقات تلخ بیشتر تکرار خواهد شد. دو روز پیش فرمانده سپاه جناب آقای سلامی و فرمانده نیروی زمینی سپاه آقای پاکپور در منطقه حضور پیدا کردند. روز گذشته شخص رئیس جمهور به صورت سرزده از منطقه بازدید دارند‌. 
نجف‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با حضور رئیس جمهور و تمهید مقدمات در لایحه بودجه سال آتی شاهد نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی منازل مردم در اسرع زمان باشیم. لحظه به لحظه سرما در حال افزایش است. 
نماینده مردم خوی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از حضور آقای مخبر روند خدمات رسانی تغییر داشته است، عنوان کرد: من اعتقاد دارم اتفاق جدیدی نیافتاده است. نقد آقای مخبر کاملا درست بود. شاید در تامین مشکل نداشته باشیم اما در شبکه توزیع و مدیریت بحران منطقه‌ای دچار مشکل هستیم. خوی از سال ۹۸ تا الان در حال لرزیدن است. مدیریت بحران کشور باید توجه جدی به این موضوع می‌کرد. توزیع منطقه‌ای چادر و اقلام واقعا دیر به دست مردم رسید.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با سفر فرمانده سپاه که تدبیر را در دست گرفتند اتفاقات خوبی برای مردم به ویژه در حوزه تامین کانکس رقم بخورد.
کد مطلب: 188675
برچسب ها: زلزله‌زدگان خوی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *