۰
سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵
زلزله در بازار نفت

سمت و سوی طلای سیاه پس از بحران ترکیه

نفت امروز با قیمت 82/61 دلار معامله شد. برخی متغیرها نظیر زلزله ترکیه، افزایش تقاضا در چین منجر به بازگشت روند صعودی به بازار طلای سیاه شده‌اند. پایانه نفتی جهان در ترکیه صادرات حدود یک میلیون بشکه نفت را در دستور کار داشت که با بروز زلزله احتمالا صادرات خود را متوقف کند. همین موضوع آثار روانی زیادی بر نرخ‌گذاری قیمت نفت می‌گذارد.
سمت و سوی طلای سیاه پس از بحران ترکیه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قیمت نفت امروز با 1/67 درصد تغییر از 81/25 دلار به 82/61 دلار رسید. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، این افزایش قیمت را ناشی از بهبود اوضاع اقتصادی چین دانست. افزایش تقاضا برای تامین سوخت جت در چین تقاضا برای نفت را با افزایش روبه‌رو کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است که نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری مربوط به چین خواهد بود. همچنین بانک گلدمن ساکس روز دوشنبه پیش‌بینی خود از تقاضای نفت چین در سه ماه پایانی امسال ۱۶ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.
عربستان نیز تحت تاثیر افزایش تقاضا در چین قیمت نفت خام برای مشتریان آسیایی تحویل در ماه مارس افزایش داد. این تصمیم نخستین افزایش قیمت نفت عربستان برای بازارهای آسیا در شش ماه اخیر به شمار می‌رود. شرکت آرامکوی عربستان قیمت نفت سبک عربی خود برای تحویل در ماه مارس را 20 سنت افزایش داده تا پرمیوم قیمتی آن در مقایسه با نفت دوبی/عمان به بیش از دو دلار در هر بشکه برسد.
تاثیر زلزله ترکیه بر قیمت نفت
همچنین تحلیلگران انرژی بر این باورند که زلزله ترکیه موجب تعطیلی یکی از پایانه‌های مهم و بزرگ صادراتی این کشور شده و تعطیلی غیرمنتظره یک میدان نفتی دریای شمال به طی کردن این روند صعودی برای قیمت نفت کمک کرده است.
زلزله ترکیه موجب متوقف شدن فعالیت پایانه نفتی جیهان شده است. این پایانه روزانه قادر به صادرات یک میلیون بشکه نفت است. یک منبع آگاه ترکیه‌ای در این باره گفته است که پایانه نفتی جیهان که نفت آذربایجان را به بازارهای بین المللی صادر می‌کند در روزهای ششم تا هشت فوریه تعطیل است.
دانیل هاینس تحلیلگر ارشد ای ان زد بانک در این باره گفت، تعطیلی پایانه جیهان، توقف فعالیت یک میدان نفتی نروژ در دریای شمال و افزایش تقاضا در چین از مهم‌ترین مولفه‌های افزایش قیمت نفت به حساب می‌آید.
تاثیر آمریکا و روسیه در افزایش قیمت نفت
از تصمیمات اخیر فدرال رزرو آمریکا و تاثی آن بر قیمت نفت نباید غافل شد. این بانک بین‌المللی با افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به تلاش‌هایش برای مهار تورم ادامه دارد. هر چند تورم تا حدی کاهش یافته ولی همچنان باید محتاط عمل کرد.
شاخص دلار و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا که معمولا رابطه معکوس با دارایی‌های ریسک‌دار شامل سهام و کالا دارند، افزایش یافته است و اگر بانک مرکزی آمریکا در برنامه‌های خود برای ملایم کردن افزایش نرخ بهره سال جاری بازنگری کند، روند افزایشی قیمت نفت ادامه پیدا می‌کند.
بر اساس این گزارش، زلزله ترکیه و افزایش تقاضا در چین در این بازه زمانی بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت گذاشته است. پس از تعطیلات سال نو میلادی جهش چشمگیری در ترافیک ۱۵ شهر بزرگ چین مشاهده شد. همچنین افزایش تقاضا برای سوخت جت در این کشور در قیمت نفت تاثیرگذار بود. تاثیر زلزله ترکیه نیز بر افزایش قیمت نفت قابل انکار نیست. مخصوصا که اگر پایانه نفتی جهان صادرات نفت خود را متوقف کند افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت در انتظار بازارهای جهانی است. این پایانه روزانه قادر به صادرات یک میلیون بشکه نفت است.
کد مطلب: 188869
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *