۰
پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۵

تعیین نرخ ثابت برای مبادلات ارزی خلاف بین قانون و محتوای عقلی است

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: برخی کارهای دولت‌های قبلی مانند نرخ ثابت ارز اساسا تجربه شکست خورده است؛ در صورتی که بر اساس ماده ۲ قانون احکام دائمی نرخ ارز در کشورمان نرخ شناور مدیریت شده است و تعیین نرخ ثابت برای مبادلات ارزی خلاف بین قانون و محتوای عقلی است.
تعیین نرخ ثابت برای مبادلات ارزی خلاف بین قانون و محتوای عقلی است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی درباره این‌که نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت ارز در شب عید وجود دارد آیا راهکاری برای این مسئله وجود دارد تا بیش از این قیمت ارز افزایش پیدا نکند، گفت: بله؛ می‌توانیم یکسری اقدامات کوتاه‌مدت که رویکردهای تنظیم بازار ارز است و یکسری اقدامات زیربنایی که پایه‌ای است انجام دهیم تا از این امر جلوگیری شود. البته عمده بحث ما این است که اقدامات زیربنایی و پایه‌ای باید انجام شود تا ما شاهد مدیریت نرخ ارز در کشور باشیم تا ما با این وضعیت لجام گسیخته ارز  روبه‌رو نباشیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به دلیل آن‌که دولت‌ها اساسا کارشان اقدامات بلندمدت است از اقدامات پایه اجتناب می‌کنند و همیشه نگاه‌شان کوتاه مدت است، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله حل مشکلات ناترازی در نظام اقتصادی کشور است و اگر بخواهیم با صراحت اعلام کنیم ناترازی بودجه و نظام بانکی عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی ما در کشور است.
وی با اشاره به مسئله تحریم‌ها روی بازار ارز اظهار داشت: حتما تحریم اثر گذار است، اما تحریم بخش جزئی و کمتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم در وضعیت ارز اثر گذار است، بنابراین کار پایه‌ای آنجا است و دولت ها باید برای آن فکری کنند اگر دولتی آمد و گفت من یک برنامه جامع دارم، بودجه را ناتراز تحویل می‌دهم درآمد پایدار ایجاد می‌کنم شما بدانید نرخ ارز قابل مدیریت شدن است حتی اگر تحریم ها ادامه پیدا کند.
پورابراهیمی تاکید کرد: اگر دولتی آمد و گفت من برای ناترازی نظام بانکی برنامه دارم و در حال حاضر به عنوان مثال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است و این را مدیریت می‌کنیم باید بدانید آغاز عملیات تعادل بخشی و مدیریت نرخ ارز در نظام اقتصادی شروع شده است البته از نگاه دولت در بخش بانک‌های دولتی و در بخش خصوصی جداگانه باید طبق تکالیف قانونی تصمیم بگیریم.
وی یادآور شد: آغاز عملیات تعادل بخشی و مدیریت نرخ ارز مانند آماده‌سازی بازی‌های ورزشی است. شما اگر می‌خواهید بیان کنید من در المپیک قصد دارم موفق شوم، باید از نونهالان کارتان را آغاز  و آنان را برای بازی‌سازی آماده کنید، بعد از آن به نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و بعد تیم ملی فکر می‌کنید که مقتدر در عرصه جهانی حاضر شوید.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کار پایه زمان‌بر است و معمولا دولت‌ها به جای کار پایه کار کوتاه‌مدت در حوزه سیاست اجرایی را بر عهده می‌گیرند، ادامه داد: سیاست‌های اجرایی و تصمیمات  و اقدامات مقطعی خوب است و ما نفی نمی‌کنیم اما در کنار کار پایه می‌تواند عمل کند. اگر برای شب عید می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید علامتی در اقتصاد بدهیم که ما برای اولین بار ناترازی بودجه را به فضل الهی برطرف کنیم، چه کسی؟ مجلس و دولت هر دو باهم. مجلس تعهد کند تکلیف جدیدی اضافه نکند دولت هم بپذیرد مولد‌سازی کند چراکه این اختیارات به آن داده شده است و می‌تواند این ناترازی را تمام کند اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد برزگترین پیام برای شب عید شماست. یعنی گزارش تلفیق که به صحن علنی می‌آید اگر این‌ها با عدد و رقم تحلیل اقتصادی کاملا مشخص شود خودش اثر مثبت به اقتصاد می دهد که ما نوسان شب عید را نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: البته سیاست‌های کوتاه‌مدت اثرگذار است. آن سیاست‌ها چیست؟ ما نرخ ارز ترجیحی را بپذیریم یا نپذیریم؟ با روش منطقی با اقتصاد برخورد کنیم. به نظر می‌رسد سیاست‌های بانک مرکزی که اخیراً اعلام شد یک مغایرت‌هایی با ارکان خود دولت دارد، یعنی در واقع سیاستی که بانک مرکزی اعلام کرده است با سیاسی که وزیر اقتصاد اعلام کرده است مغایرت دارد. در صحن علنی مجلس گزارش کمیسیون اقتصادی درباره این مسئله قرائت شد و به ریز صحبت کردیم پیشنهاداتی هم دادیم که  بخشی از آن پیشنهادات خوشبختانه در حال اجرایی شدن است بخشی دیگر بلعکس اجرایی می‌شود که اساسا تجربه شکست خورده دولت های قبلی است مانند نرخ ثابت برای ارز! در صورتی که بر اساس ماده ۲ قانون احکام دائمی نرخ ارز در کشورمان نرخ شناور مدیریت شده است و تعیین نرخ ثابت برای مبادلات ارزی خلاف بین قانون و محتوای عقلی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکبد کرد: تکرار سیاست‌های گذشته به صلاح کشور نیست، این سیاست از نظر ما مردود است قطعا ما از این سیاست نمی‌توانیم حمایت کنیم چون عقل نمی‌پذیرد، چون مبنای منطقی ندارد و تجربه گذشته را هم که داریم.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که سیاست‌های کوتاه‌مدت سوار بر کارهای بنیادی و پایه‌ای شود، یعنی در واقع این دو باهم باشند، موفق می‌شویم.
کد مطلب: 189575
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *