; ?>; ?> احتمال حرکت اقلیم به سمت انحلال سیاسی - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰

احتمال حرکت اقلیم به سمت انحلال سیاسی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ارتباط اربیل با احزاب تروریستی کشورهای همسایه بدبینی کردها را عموما به بار آورده و به جای ایجاد آرامش در اقلیم همواره این منطقه دستخوش فعالیت‌های تروریستی علیه کشورهای همسایه قرار گرفته است و این‌ها طبعا نارضایتی را گسترش می‌دهد و این نیاز را به وجود آورده تا مرکزیت این موارد را هدایت کند.
احتمال حرکت اقلیم به سمت انحلال سیاسی
به گزارش مردم سالاری آنلاین، صباح زنگنه در تحلیل مطلب منتشر شده در نشریه الصباح مبنی بر انحلال اقلیم کرستان عراق که با واکنش اربیل مواجه شده تا جایی که دولت مرکزی عراق این مطلب را نظر شخصی دانسته است و در پاسخ به این سوال که آیا در بدنه اقلیم و دولت مرکزی طیفی وجود دارد که خواهان انحلال اقلیم باشد، گفت: اختلافات درون اقلیم خیلی گسترده است و ریشه‌های این اختلافات متعدد، هم جنبه تاریخی و هم جنبه واقعیت‌های امروزی دارد. اقلیم با توجه به داشتن امکانات فراوان مانند نفت و معادن می‌بایست منطقه مرفه و با سطح بالای فرهنگ و آموزش و با تجربه نسبتا چند دهه از مباحث دموکراسی و جابجایی قدرت میان احزاب اصلی و اساسی باشد اما چنین اتفاقی نیفتاد و اقلیم به فقر زیادی مبتلا شد و از درآمد خبری نیست.
وی ادامه داد: در این شرایط حقوق بسیاری از کارمندان و کارگران به موقع داده نمی‌شود و گاهی نصف حقوق داده می‌شود و این‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده که ناشی از سوءمدیریت کلان میان مسئولان است. از طرف دیگر گرایش‌های سیاسی درون اقلیم هم فرصت عملکرد دموکراتیک را از آن گرفته است. مدت‌های مدیدی پارلمان با بازی‌های سیاسی که در صندوق‌ها و حذف برخی افراد صورت می‌گیرد، اداره شد و بعد تقسیم قدرت میان دو حزب بزرگ دموکرات و اتحادیه میهنی که ریاست پارلمان بنا بود به عهده اتحادیه میهنی باشد اما حزب دموکرات بر تمامی مراکز قدرت نیروهای خود را معرفی کرد و حاضر نشد این پست‌ها را  با اتحادیه میهنی سهیم باشد.
وی افزود: از طرف دیگر در مورد بحث قانون نفت و درآمدهای نفتی که می‌بایست با هماهنگی دولت مرکزی بغداد باشد که چنین اتفاقی نمی‌افتد و درآمدهای نفتی معلوم نیست به کجا سرازیر می‌شود و فساد در بهره‌مندی از خدمات دولتی و نفت و گمرکات فراگیر است و مسائل زیادی وضعیت اقلیم تحت پوشش خودش قرار داده و ابهامات زیادی از این لحاظ پدید آمده و طبیعتا مردم و احزاب مایل هستند که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی حضور داشته باشند و از ویژه‌خواری منابع درآمدی بسیار خشمگین هستند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ارتباط اربیل با احزاب تروریستی کشورهای همسایه بدبینی کُردها را عموما به بار آورده و به جای ایجاد آرامش در اقلیم همواره این منطقه دستخوش فعالیت‌های تروریستی علیه کشورهای همسایه در آمده است و این‌ها طبعا نارضایتی را گسترش می‌دهد و این نیاز را به وجود آورده تا مرکزیتی این موارد را هدایت کند. وقتی چنین نباشد و حتی قوانین و مصوبات و آرای دادگاه عالی کشور عراق از سوی اقلیم پذیرفته نشود طبعا خیلی از مردم را بدبین و ناراضی می‌کند و حتی شرکت‌های خارجی را هم از فعالیت سازنده در اقلیم دور می‌کند.
وی ادامه داد: چنین وضعیتی مردم را ناگزیر می‌کند که یکی از دو راه را انتخاب کنند؛ یا از همدیگر جدا شده و دو اقلیم و یا با کرکوک سه اقلیم را تشکیل دهند یا اینکه تصمیم به انحلال اقلیم گرفته شود چرا که این صدا نیز شنیده می‌شود که اساسا تشکیل اقلیم تصمیم درستی نبوده و نتایج مثبتی به بار نیاورده و ممکن است حرکت به سمت انحلال سیاسی اقلیم آغاز شود. 
کد مطلب: 189933
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *