۰
سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵

پیش بینی بورس فردا

بازار سرمایه در آستانه رشد انفجاری؟
بازار سهام طی دو روز گذشته رشد شارپی را تجربه کرده و نماگر اصلی بازار بیش از 120 هزار واحد افزایش ارتفاع را تجربه کرده است. در این بین مردم برخی منتظر اصلاح شاخص برای ورود مانده‌اند و برخی از ترس عقب ماندن از رشد بازار در صف خرید سهام نشستند. تصمیم درست در این روزهای بازار چیست؟
پیش بینی بورس فردا
به گزارش مردم سالاری آنلاین،معاملات بورس سه‌شنبه یادآور روزهای درخشان بازار بود که پس از مرداد 99 به ندرت در بازار اتفاق می‌افتاد؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش 65 هزار و 153 واحدی که معادل 4.1 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. شاخص کل در پایان معاملات این روز در سطح یک میلیون 659 هزار واحدی ایستاد.
شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل اما با قدرت کمتری رفتار کرد و با افزایش 2.8 درصدی به سطح 507 هزار و 74 واحدی رسید.
تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را 19 میلیارد و 110 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات را 9 هزار و 923 میلیارد تومان نشان می‌دهد.
عقب‌ماندگی بورس از بازارهای موازی
حسین مریدسادات بیان کرد:« از نظر مولفه‌های تورمی و توجه به جاماندگی بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی، هر روز می‌تواند کف جدیدی برای بازار به شمار آید. اگر بازدهی بورس تهران را نسبت به سایر بازار‌ها در سه سال گذشته مقایسه کنیم، این بازار به شدت جاماندگی دارد.»
وی افزود: «می‌توان بیان کرد در حال حاضر طلا با دلار 60 تا 70 هزار تومانی، مسکن با دلار 55 تا 60 هزار تومانی معامله می‎‌شود اما بورس همچنان با دلار 28 هزار و 500 تومانی در حال معامله است»
رشد اصلی بازار آغاز شده است؟
برخی کارشناسان عقیده داشتند رشد اصلی بازار هنگامی رخ خواهد داد محدودیت عرضه ارز شرکت‌ها با نرخ ثابت دلار نیما حذف شود. با توجه به اینکه در روزهای گذشته تصمیم بانک مرکزی بر حذف دلار نیما و عرضه دلار صادراتی شرکت‌ها نرخ توافقی در سامانه مبادلات ارزی شد، آیا زمان رشد بازار سرمایه و جبران عقب‌افتادگی‌ها فرا رسیده است؟
حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این سوال گفت:« شرایط شاخص کل از دید تکنیکال گویای آن است که موج چهار اصلاحی بازار پایان یافته و موج پنج آغاز شده است. هدف این موج نیز محدوده یک میلیون و 750 هزار تا یک میلیون و 800 هزار واحد شاخص کل است»
وی افزود: «اما هزار و یک مولفه در راه این رشد تاثیرگذار است؛ از جمله این مولفه‌ها می‌توان به نوع چینش سبد هر فعال بازار سرمایه که چه سهامی را در پرتفوی خود انتخاب کند اشاره کرد؛ در همین حال، ریسک‌های بودجه، مقدار فروش اوراق توسط دولت در سال آتی و همچنین ریسک‌های سیستماتیکی نظیر دخالت بی‌موقع شورای رقابت در روند طبیعی بازار نیز وجود دارد.»
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:«به طور مثال ریسکی که بازار سرمایه را در حال حاضر تهدید می‌کند زمزمه‌هایی است که در حوزه صنعت فولاد شنیده می‌شود. ظاهرا نهاد‌های مرتبط قصد دارند بلای مشابهی که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بر سر خودروسازان آوردند و مجبور به تحویل 85 درصد مابه‌التفاوت نرخ حاصل از فروش خودرو در بورس کالا به خزانه وزارت کشور شدند، این بار بر سر فولادی‌ها بیاورند.»
رشد بازار در این دو روز به شدت شارپ بوده است و اکثر مردم فرصت ورود به سهام مورد نظر را پیدا نکردند. همچنین برخی از فعالان بازار نیز از ترس جاماندن از رشد بازار در صف‌های خرید سهام نشستند.
مریدسادات در خصوص درستی این اقدام در شرایط فعلی گفت:« جاماندن از بازار زمانی رخ خواهد داد که ارزش معاملات بالای حداقل 12 هزار میلیارد و اکثر سهام قفل صف خرید باشند؛ مانند دی ماه گذشته که این اتفاق افتاد. اما در روز جاری ارزش معاملات 6 تا 7 هزار میلیارد بود و بازار به کسانی که تصمیم خرید سهام را دارند فرصت ورود خواهد داد. بنابراین حس جاماندگی از بازار هیجانی است.»
پیش بینی بورس چهارشنبه
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: «در بازار سه‌شنبه متاسفانه سوءمدیریتی توسط حقوقی‌ها صورت گرفت و در صف‌های خرید به شدت سهام خود را عرضه کردند. صف خرید سهام بزرگ بازار در یک بازه زمانی مشخص عرضه شده و به وضوح تعمدی بود. اما در آن سو در بازار، خریدار هم وجود داشت و پیش بینی می‌شود بازار فردا متعادل دنبال شود.»
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 190014
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *