۰
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰

طرح کالابرگ الکترونیکی هنوز برای مجلس شفاف نیست چه برسد به مردم

اصغر سلیمی گفت: اینکه ۱۰ قلم کالا برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفته شده، به نظر بنده مناسب نیست. بهتر بود به جای نام بردن ۱۰ نوع کالا که برخی از آن‌ها در یک گروه غذایی قرار دارند، از گروه کالایی استفاده می‌شد تا هر کسی طبق گروه‌های مورد استفاده، کالا‌های خود را تامین می‌کرد. با این روش، اقلام بیشتری در این طرح گنجانده می‌شدند.
طرح کالابرگ الکترونیکی هنوز برای مجلس شفاف نیست چه برسد به مردم
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در طرح کالابرگ الکترونیکی، خرید مواد غذایی شامل ۱۰ قلم کالا در نظر گرفته شده که پایه قیمت‌گذاری آن، شهریورماه ۱۴۰۰ است. طبق گفته مسئولان اجرایی این طرح، انتخاب یک کالا در این مرحله کاملاً اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضروت داشته باشد، برنج خریداری کند و کل مبلغ اعتباریش را در این مرحله مقدماتی، یک قلم کالا بخرد. این طرح فعلاً به صورت آزمایشی در برخی شهر‌ها انجام شده است. این در حالی است که با وجود گرانی‌های روزافزون و مشکلات متعدد، این طرح برای مردم جای سوال دارد که چقدر به لطف این ابتکار می‌توانند گره‌ای از مشکلات معیشتی‌شان را برطرف کنند؛ طرحی که قرار بود در ابتدای سال ۱۴۰۱، اعمال شود، اما همچنان دولت به وعده خود در این باره عمل نکرده است و انتقادات نمایندگان که از ماه‌ها پیش شدت گرفته هم، راه به جایی نبرده است.
در همین خصوص، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: قرار بر این است که استفاده از کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری باشد و طبق قانون انجام شود و بهتر است شامل همه اقلام و مایحتاج ضروری مردم باشد.
وی افزود: اینکه ۱۰ قلم کالا برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفته شده، به نظر بنده مناسب نیست. بهتر بود به جای نام بردن ۱۰ نوع کالا که برخی از آن‌ها در یک گروه غذایی قرار دارند، از گروه کالایی استفاده می‌شد تا هر کسی طبق گروه‌های مورد استفاده، کالا‌های خود را تامین می‌کرد. با این روش، اقلام بیشتری در این طرح گنجانده می‌شدند.
نماینده سمیرم تصریح کرد: با توجه به شرایط حال حاضر و گرانی‌ها، واقعاً شرایط گذران معیشت برای مردم سخت شده است، این در حالی است که قرار بود با حذف ارز ترجیحی، قیمت‌ها با نرخ مصوب سال شهریور سال ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار داده شود، اما این شرایط برای مردم فراهم نیست.
سلیمی اظهار کرد: حداقل انتظار این است که کالا‌های ضروری با یک قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد و دولت باید به وعده خود در بودجه ۱۴۰۱ عمل کند. باید بگویم اولاً اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح آماده نیست، ثانیاً بسیاری از مردم به خصوص در روستا‌ها و شهر‌های کوچک با کالابرگ الکترونیکی آشنایی ندارند و این موضوع مشکل ایجاد خواهد کرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگر این کالابرگ به همان شکل گذشته و کاغذی ارائه می‌شد، خیلی بهتر می‌توانست به مردم کمک کند، به خصوص به مردم روستا‌ها و شهر‌های کوچک. به هر روی، باید فکری برای معیشت مردم کرد و بدانیم که با ان‌شاا... گفتن خیلی از مشکلات حل نمی‌شود. برای بحث زیرساخت‌های معیشت مردم نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و کامل داریم که دولت بایستی چاره‌اندیشی کند و به صورت شفاف آن را در اختیار مردم قرار دهد.
سلیمی با اشاره به اختیاری بودن استفاده از کالابرگ الکترونیکی و یارانه، تصریح کرد: بهتر این بود که نصف این یارانه به صورت نقدی و نصفی از آن به صورت کارتی، شارژ می‌شد، چراکه این مدل اجرا کردن تا حدی کار را سخت می‌کند و از سوی دیگر اینکه مردم هم به کالابرگ الکترونیکی خیلی اعتماد نمی‌کنند و شاید اگر به صورت نقدی باشد، بیشتر قانع باشند، چون پول نقد دست‌شان می‌آید.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناس‌ها معتقد هستند اجرای کالابرگ الکترونیکی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: واقعاً مشخص نیست دولت چه کاری می‌خواهد انجام دهد و برای ما هم که قانون‌گذار هستیم هنوز موضوع شفاف نیست، چه برسد برای مردم.
کد مطلب: 190264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *