۰
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰

پوشش‌های بیمه موتور پلاک قدیم و جدید چیست؟

با توجه به اینکه بیشتر افراد برای انجام کارهای خود از موتور سیکلت استفاده می‌کنند، شرکت‌های بیمه هم در تلاش هستند تا شرایط بیمه موتور را برای همه دارندگان موتور سیکلت فراهم کنند تا در صورت بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران هزینه‌ها وجود نداشته باشد.
پوشش‌های بیمه موتور پلاک قدیم و جدید چیست؟
با توجه به اینکه بیشتر افراد برای انجام کارهای خود از موتور سیکلت استفاده می‌کنند، شرکت‌های بیمه هم در تلاش هستند تا شرایط بیمه موتور را برای همه دارندگان موتور سیکلت فراهم کنند تا در صورت بروز حادثه‌های رانندگی نگرانی برای جبران هزینه‌ها وجود نداشته باشد. این بیمه نامه پوشش‌های جانی و مالی دارد که خطرات تحت پوشش بیمه نامه را تا سقف تعهدات جبران خواهد کرد. به طور کلی همه ما می‌دانیم که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و بهتر است که برای جبران هزینه‌های ناشی از حادثه‌های رانندگی یک پشتوانه مالی داشت. همچنین با توجه به الزام خرید بیمه نامه موتورسیکلت  بهتر است که تاریخ تمدید را فراموش نکرد تا در صورت بروز حادثه، نگرانی هم برای جبران هزینه‌ها وجود نداشته باشد. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت خرید و پوشش‌های بیمه موتور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.
چرا بیمه موتور را بخریم؟
بیمه موتور  یکی از بیمه‌های اجباری است که به جبران هزینه‌های وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه‌های رانندگی می‌پردازد. این بیمه نامه را می‌توان برای خطرات مالی و جانی که در حادثه‌ها رخ می‌دهد تهیه کرد تا جبران خسارت‌ها به بیمه‌گر منتقل شود. البته که با توجه به آمارها حدود 90 درصد موتورسیکلت‌ها فاقد این بیمه نامه هستند و در صورت بروز حادثه‌های رانندگی باید از جیب خودشان خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث را جبران کنند.
دقت کنید که عواقب عدم تهیه این بیمه نامه تنها به جبران خسارت ختم نمی‌شود، بلکه اگر پلیس راهنمایی و رانندگی موتور سیکلتی را فاقد بیمه نامه استعلام کند آن را جریمه کرده و وسیله نقلیه را به پارکینگ منتقل خواهد کرد. همچنین شرکت‌های بیمه در صورت عدم تمدید و دیرکرد در تمدید بیمه نامه، جریمه در نظر خواهند گرفت که به صورت روزشمار است و به حق بیمه اضافه می‌شود. در نتیجه بهتر است که تاریخ تمدید بیمه موتورسیکلت (https://bimeh.com/thirdpartyMotor)را فراموش نکنید تا با مشکلات گفته شده روبه رو نشوید.
پوشش‌های جانی و مالی بیمه موتور سیکلت
ماهیت بیمه موتور سیکلت مشابه بیمه شخص ثالث خودرو است. شاید تفاوت‌های این دو بیمه نامه فقط در نرخ بیمه و میزان اعتبار مدت بیمه نامه باشد. اما خطرات تحت پوشش مالی و جانی این دو بیمه نامه تفاوتی ندارند. بنابراین در بیمه موتورسیکلت اگر در حادثه رانندگی فرد ثالثی دچار حادثه شود، شرکت بیمه تا سقف تعهدات موظف به جبران خسارت خواهد بود. به نقل از بیمه دات کام،
بیمه موتور پوشش‌های زیر را به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهد:
خسارت مالی به اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت مالی وارده به شخص ثالث را مطابق پوشش‌های بیمه‌نامه شخص ثالث موتورسیکلت می‌پردازد.
خسارت‌های جانی اشخاص ثالث: بیمه‌گر خسارت‌های جانی شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی وارده به اشخاص ثالث را مطابق با دیه ماه‌های عادی و حرام سال جاری پرداخت می‌کند.
خسارت جانی راننده مقصر: اگر راننده موتورسیکلت طی حادثه خسارت جانی ببیند، بیمه‌نامه شخص ثالث موتور سیکلت، غرامت (فوت و نقص عضو) او را پرداخت می‌کند.
بیمه موتور خسارات مالی را پوشش می دهد
دیه اعلام شده در سال 1401 چقدر است؟
همانطور که گفته شد، پرداخت خسارت‌های مالی و جانی در پوشش‌های بیمه موتور با توجه به دیه اعلام شده در هر سال مشخص می‌شود. البته که دیه یکی از عوامل تاثیر گزار در میزان مبلغ پرداخت خسارت است اما به طور کلی قوه قضاییه در ابتدای سال 1401 دیه را اعلام کرده و شرکت‌های بیمه با توجه به آن موظف به پرداخت خسارت خواهند بود. در سال 1401 دیه اعلام شده عبارتند از:
مبلغ 800 میلیون تومان برای ماه‌های حرام سال
مبلغ 600 میلیون تومان برای ماه‌های عادی سال
مبالغ گفته شده خسارت‌های جانی را تحت پوشش دارند و هیچ شرکت بیمه‌ای نمی‌تواند بیشتر از این مبالغ را به عنوان تعهدات در نظر گیرد. همچنین برای انتخاب خسارت در پوشش مالی باید حداقل یک چهلم میزان دیه اعلام شده را در نظر گرفت که در سال 1401 مبلغ 20 میلیون تومان است و می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر تا مبلغ 400 میلیون تومان افزایش پوشش داشت.
خرید بیمه موتورسیکلت از بیمه دات کام
با توجه به توضیحاتی که داده شد، تهیه بیمه موتور باید با دقت زیادی انجام شود تا هنگام بروز حادثه‌های رانندگی بالاترین سقف تعهدات را به عنوان خسارت دریافت کرد. با این شرایط ممکن است که خرید بیمه موتور برای برخی از افراد با چالش همراه باشد. اینکه برای تهیه بیمه هیچ اطلاعاتی از خدمات شرکت‌های بیمه نداشته باشید به طور حتم شما را با دغدغه‌های مختلفی روبه رو خواهد کرد. بنابراین نیاز است که از یک مرجع قابل اعتماد، بیمه نامه خود را تهیه کنید.
بیمه دات کام یک کارگزاری آنلاین بیمه است که شرایط استعلام، مقایسه و خرید بیمه نامه را از شرکت‌های مختلف فراهم کرده تا ارزان‌ترین و بهترین بیمه موتور برای افراد مهیا شود. کافی است که به وب سایت bimeh.com وارد شوید و در صفحه اصلی و بخش منوی محصولات، بیمه موتور را انتخاب کرده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز بیمه‌ای در کوتاه‌ترین زمان بیمه نامه مورد نظر خود را  از بیمه دات کام خریداری کنید. همچنین شما می‌توانید در این سامانه بدون محدودیت زمانی و مکانی و تنها با اتصال به اینترنت در 24 ساعت شبانه روز درخواست صدور بیمه نامه داشته باشید.
آیا بیمه‌گزار در بیمه موتور وظایفی دارد؟
بله. همانطور که می‌دانید بیمه یک قرارداد دو طرفه است که بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار منعقد می‌شود. این بیمه نامه یکسری قوانین برای هر دو طرف قرارداد دارد که مهم‌ترین آن جبران خسارت از سوی شرکت بیمه است. اما بیمه‌گزار هم باید برای جبران هزینه‌های ایجاد شده وظایفی را از قبل انجام داده باشد تا شرایط پرداخت خسارت‌ها به بهترین شکل انجام شوند. به طور کلی وظایف بیمه‌گزار در بیمه نامه موتور عبارتند از:
اعلام تشدید خطر و رعایت حسن نیت
اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت
خودداری از جابه‌جایی موتورسیکلت هنگام بروز خسارت
اجتناب از تعمیر موتورسیکلت بدون هماهنگی با بیمه‌گر
اعلام میزان خسارت
عدم اظهارات غیر واقعی
پرداخت به موقع مبلغ بیمه
بیمه موتور برای همه موتورها ضروری است
نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور
عوامل مختلفی در قیمت بیمه موتور تاثیر خواهند داشت که با توجه به آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌شود. این عوامل عبارتند از:
تعداد سیلندرهای موتورسیکلت‌
حق بیمه تصویب شده در هر سال‌
تخفیف عدم خسارت
کاربری موتور
میزان پوشش مالی مورد درخواست بیمه‌گزار
همچنین سیلندر‌ها به دسته بندی زیر تقسیم خواهند شد:
گازی
دنده‌ای تک سیلندر
دنده‌ای دو سیلندر
دنده‌ای بالاتر
سه‌چرخ
سایدکار
در نتیجه هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، باید حق بیمه بیشتر  هم پرداخت کرد. همچنین شرکت‌های بیمه، پوشش مالی را با توجه به میزان تورم و هزینه‌های دیه فوت در ماه‌های حرام و غیر حرام مشخص می‌کند. از این رو بهتر است که هنگام عقد قرارداد بیمه موتور، بالاترین سقف تعهدات را انتخاب کنید که همین موضوع باعث بالا رفتن حق بیمه و قیمت بیمه نامه خواهد شد.
دقت داشته باشید که در صورت عدم تمدید یا تاخیر در تمدید بیمه نامه، بیمه موتور مشمول جریمه دیرکرد شده و باعث افزایش حق بیمه خواهد شد.
از طرفی هم شرکت‌های بیمه برای استقبال افراد از بیمه موتور به مناسبت‌های مختلف طرح‌های تخفیفی در نظر خواهد گرفت تا همه دارندگان موتور سیکلت بتوانند تحت پوشش بیمه موتور باشند. این تخفیف‌ها می‌تواند به صورت تخفیف گروهی، تخفیف خرید نقدی یا تخفیف روز‌های خاص سال باشد.
کد مطلب: 190294
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *