۰
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰

اعتبار حوزه دارو در سال ۱۴۰۲ از امسال هم کمتر است

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: حداقل اعتباری که برای بحث دارو در سال ۱۴۰۲ مورد نیاز است، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است که این رقم در صورتی مکفی است که تورم اضافه‌ای به آن بار نشود، اما اعتباری که در لایحه در نظر گرفته شده ۶۹ هزار میلیارد تومان است که حتی با وجود تورم و افزایش قیمت‌ها، نسبت به سال جاری، قدری هم کمتر لحاظ شده است.
اعتبار حوزه دارو در سال ۱۴۰۲ از امسال هم کمتر است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بودجه دارو برای سال ۱۴۰۲، ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که کارشناسان این حوزه، نسبت به این مسئله معترضند. حال در کنار تورم افسارگسیخته، بحران احتمالی دارو در سال پیشرو، باعث شده همگان نگران این موضوع باشند و باید دید دولت چگونه می‌خواهد این حوزه پردامنه را مدیریت کند.
سیدمرتضی خاتمی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: درباره اعتباری که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مورد دارو آورده شده، منهای اعتبار تجهیزات پزشکی که خود سرفصل دیگری است و بحث مفصل و جداگانه‌ای دارد، با توجه به افزایش قیمت‌های قابل توجهی که در بازار تجهیزات وجود دارد، حقیقتاً نگران‌کننده است.
وی افزود: حداقل اعتباری که برای بحث دارو در سال ۱۴۰۲ مورد نیاز است، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است که این رقم در صورتی مکفی است که تورم اضافه‌ای به آن بار نشود، اما اعتباری که در لایحه در نظر گرفته شده ۶۹ هزار میلیارد تومان است که حتی با وجود تورم و افزایش قیمت‌ها، نسبت به سال جاری، قدری هم کمتر لحاظ شده است.
نماینده ماهنشان در مجلس تصریح کرد: اعتبار مصوب برای دارو در سال ۱۴۰۱، رقمی معادل ۷۳ هزار میلیارد تومان است، هرچند که این رقم هم تاکنون به تناسب، تخصیص نیافته و همین موضوع سبب بروز کسری‌ها و کمبود‌هایی در بخش دارو شده است.
خاتمی اظهار داشت: ما نمایندگان به جد از نماینده دولت در کمیسیون تلفیق و دولت و همکاران خود در مجلس تقاضا داریم توجه جدی به این مقوله داشته باشند، چراکه مشکلات ناشی از عدم‌اعتبار مناسب در حوزه دارو، سبب بروز آسیب‌های غیرقابل اجتناب می‌شود.
وی یادآور شد: معتقد هستیم برای گردش چرخ تولید و صنعت و همچنین عرضه دارو با اقلام کسری کمتر، نیاز است این عدد و رقم در نظر گرفته شده، مورد بازنگری جدی قرار گیرد. البته سیگنال‌های مثبتی مبنی بر اینکه این مبلغ از ناحیه دولت افزایش یابد، دریافت کرده‌ایم و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات چند ماه گذشته در حوزه دارو، بهتر نبود دولت یک رقم قابل توجهی در نظر می‌گرفت که آنقدر رفت و برگشت درباره بررسی آن به وجود نیاید؟ گفت: سازمان برنامه و بودجه باید نظرات کارشناسی و تخصصی اجزای دولت را ملاک عمل خود در تنظیم بودجه قرار دهد، اما متاسفانه با بی‌توجهی ناترازی و عدم‌توازن دخل و خرج را دامن می‌زند که یکی از مهمترین آن‌ها مقوله دارو است، تا جایی که همزمان با اعلام وصول لایحه بودجه، وزارت بهداشت به این موضوع واکنش نشان داد.
خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که از ابتدا عیان است را چرا باید کاری کنیم که موجب گره خوردن کار و اما و اگر شود. معتقدیم سازمان برنامه و بودجه باید هم هوشمندی و برنامه‌ریزی دقیق در تدوین لایحه بودجه داشته باشد و هم اینکه بودجه‌ریزی را با روالی منطقی و سازگار با واقعیت‌های موجود همراه کند.
کد مطلب: 190625
برچسب ها: اعتبار دارو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *