۰
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
در دیدار نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها

رئیسی مهمترین عامل افزایش قیمت ارزی را دست‌های بیگانه دانست

شنبه گذشته بالاخره نمایندگان دولت به مجلس رفتند تا در خصوص افزایش قیمت عجیب و غریب نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی به سوالات نمایندگان پاسخ دهند؛ جلسه ای که اگر چه قالیباف آن را موفقیت آمیز دانست اما بعضی نمایندگان در خصوص این امر و همچنن پاسخ‌های دولتمردان انتقاداتی را مطرح کردند؛ انتقاداتی که دیروز در مجلس باز هم تکرار شد و این بار قالیباف تغییر موضع داد و اعلام کرد که مجلس کار نظارتی‌اش را از ۴۰ روز قبل انجام داده و نظرات را منعکس کرده و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد.
رئیسی مهمترین عامل افزایش قیمت ارزی را دست‌های بیگانه دانست
گروه سیاسی - فهیمه جهازیان: شنبه گذشته بالاخره نمایندگان دولت به مجلس رفتند تا در خصوص افزایش قیمت عجیب و غریب نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی به سوالات نمایندگان پاسخ دهند؛ جلسه ای که اگر چه قالیباف آن را موفقیت آمیز دانست اما بعضی نمایندگان در خصوص این امر و همچنن پاسخ‌های دولتمردان انتقاداتی را مطرح کردند؛ انتقاداتی که دیروز در مجلس باز هم تکرار شد و این بار قالیباف تغییر موضع داد و اعلام کرد که مجلس کار نظارتی‌اش را از ۴۰ روز قبل انجام داده و نظرات را منعکس کرده و دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در همان روز شنبه، سید مرتضی حسینی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، گفت: امروز صبح مجلس میزبان معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بود تا پیرامون قیمت ارز بحث و بررسی صورت گیرد اما پیرامون آنچه که در خصوص مهار قیمت ارز در صحن مجلس بحث شد ما به یک نتیجه مشخص نرسیدیم. پس از آن اما سخنان علیرضا بیگی، دیگر نماینده مجلس بسیار مورد توجه قرار گرفت که از پاسخ عجیب مخبر به انتقادات نمایندگان رونمایی کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: غیرمسئولانه ترین پاسخی که می‌توان از یک مسئول شنید را ما امروز از رئیس تیم اقتصادی دولت و معاون اول رئیس جمهور شنیدیم. ایشان به وضوح و بدون هیچ لفافه ای اعلام کردند که بهتر از ما برای اداره امور ارزی کشور پیدا نمی‌کنید و ما هم بهتر از شما پیدا نمی‌کنیم و «همینی که هست.» استنباط ما از جلسه با آقای مخبر و تیم اقتصادی دولت این است که برنامه ای برای برون رفت از شرایط موجود وجود ندارد.
روز گذشته هم حسن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر در تذکری شفاهی تصریح کرد: بنده گریزی به مباحث مطروحه در نشست غیرعلنی مجلس می‌زنم چراکه مردم باید در جریان کم و کیف اداره کشور قرار بگیرند. آنچه که در جلسه غیرعلنی مجلس گذشت قانع کننده نبود و امروز مردم سوال می‌کنند برآیند جلسه غیرعلنی مجلس با دولتمردان پیرامون نرخ ارز چه بود؟ از رئیس مجلس انتظار می‌رود شفاف سازی کنند که برآیند این نشست چه بود تا موضوع برای مردم تبیین شود.
همچنین فتح الله توسلی در جلسه علنی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحاتی که معاون اول رئیس جمهور در خصوص قیمت ارز در جلسه غیرعلنی ارائه کرد قانع نشدند. وضعیت اقتصادی کشور قابل توجیه نیست و نمایندگان به شدت در معرض انتقاد هستند. مردم در حوزه‌های مختلف اقتصادی با مشکل مواجه هستند. بازار ارز، خودرو و مسکن کاملا به حال خود رها شده است. به نظر می‌رسد دولت هیچ برنامه معینی برای این موضوعات ندارد.
سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تذکری گفت: امام، مجلس را در راس امور خواند؛ حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز گفت که دولت باید کمیته‌ای برای بحث ارز تشکیل دهد پس قرار است این کمیته کی تشکیل شود؟ چرا ما نباید حرمت خود را نگه داریم؟ نماینده مردم فلاورجان اضافه کرد: وضعیت به گونه‌ای شده که مردم حتی نمی‌توانند نان بخرند و همه قیمت‌ها لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند، از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که به این موضوع ورود کند. این تذکر باعث شد که محمد باقر قالیباف در پاسخ اظهار کند: کسی مانع نظارت مجلس شورای اسلامی به دولت در بحث مربوط به ارز نیست و افتخار مجلس این است که از یک ماه و نیم پیش شرایط را پیش بینی کرد و ۴۰ روز قبل بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی درباره کنترل بازار ارز به دولت و رئیس جمهور منتقل شد ما کارمان را انجام داده‌ایم و اکنون هم انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: موضوعی که نمایندگان مطرح می‌کنند آن است که در جلسه غیرعلنی بحث شد گروه مشترکی برای همفکری تشکیل دهند من هم توضیح دادم که اشکالی ندارد دولت هر همفکری که بخواهد ما انجام می‌دهیم ما کار نظارتی‌مان را از ۴۰ روز قبل انجام دادیم و نظرات را منعکس کردیم.
قالیباف اضافه کرد: روز گذشته هم آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی موضوعات لازم را متذکر شد ما پیگیر هستیم.
در حالی که این انتقادها در مجلس جریان داشت، سید ابراهیم رئیسی که این روزها هرجا می‌رود باید درباره قیمت دلار توضیح دهد، در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها افزایش قیمت ارز را به گردن دشمن انداخت تا به این ترتیب مشخص شود دولت در این زمینه دست بسته است و امیدی به آنها نیست!
رئیسی افزود: با وجود انبوه مشکلات و کاستی‌ها در تامین منابع که به دولت مردمی به ارث رسیده بود و نیز هزینه‌هایی که از محل رفع ناترازی‌ها در زیرساخت‌های کشور به دولت تحمیل شد، قیمت ارز تا آبان ماه افزایش بسیار اندکی داشت، اما حالا سوال اینجاست که با این وجود، جهش یکباره قیمت چگونه بوجود آمد؟!
رئیس جمهور اظهار داشت: این اتفاق علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهترین آن حاصل نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه است. دشمن وقتی دید سدهایی که مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود در حال شکستن هستند، ابتدا بلوا و اغتشاش خیابانی به راه انداخت و وقتی با آگاهی و بصیرت مردمی در این فتنه نیز ناکام ماند، تلاش کرد با افزایش بی‌اعتمادی و ایجاد نارضایتی و کشاندن آن به سفره مردم اهداف خود را دنبال کند.
رئیسی با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که هیچ کسب و کار و تجارتی جریان ندارد، افزود: معلوم می‌شود که جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند. البته دولت وظیفه خود می‌داند که در مقابل این التهاب‌آفرینی ایستاده و تلاطم‌ها را کنترل و آرامش و ثبات را بر بازار حاکم کند.
رئیسی از آغاز طراحی و اجرای راهکارهای موثر برای مدیریت بازار ارز و کنترل و تثبیت آن خبر داد و افزود: دولت با تمام توان برای تداوم رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد.
کد مطلب: 190514
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *