۰
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰

قیمت خودرو ریخت

قیمت خودرو در بازار در حالی روز چهارشنبه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ارزان شد که بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است تا زمانی که قیمت دلار کنترل نشود با روش‌های «من درآوردی» فروش خودرو‌های وارداتی و داخلی، نمی‌توان التهاب قیمت‌ها در بازار خودرو را کاهش داد.
قیمت خودرو ریخت
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی»، «سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی» و... اگر کمی دیگر بگذرد باز هم در کنار سایت فروش خودروسازان داخلی ده‌ها سامانه دیگر سربرمی آورد دریغ از اینکه بتواند التهاب قیمتی بازار خودرو را کاهش دهد.
به گزارش اقتصاد ۲۴، با افزایش قیمت دلار و ارز، قیمت‌ها در بازار خودرو سر به فلک کشید و هم اکنون با ریزش قیمت دلار به کانال ۵۳ هزار تومان روز چهارشنبه قیمت انواع خودرو‌ها ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان ارزان شد.
این در حالی است که خریداری در بازار خودرو نیست و تنها فروشندگان پای ثابت این بازارند و از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار برای فروش لحظه به لحظه، در تعیین قیمت رقابت می‌کنند.
پیش بینی قیمت خودرو از مسیر دلار
یک فعال بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ معتقد است که تنها راه دولت برای تنظیم بازار خودرو، کاهش قیمت دلار و ارز است؛ همان طور که در سه روز اخیر به دلیل کاهش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز کاهشی شده است.
مشاهدات اقتصاد ۲۴ از بازار خودرو نشان می‌دهد خریداری در بازار نیست و فروشندگان از ترس کاهش بیشتر قیمت‌ها لحظه به لحظه قیمت‌ها را کاهش می‌دهند و با هم برای فروش رقابت می‌کنند.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند اگر قیمت خودرو افزایشی شود، التهابات دوباره به بازار خودرو برمی گردد.
چرخش به سیاست اشتباه فروش خودرو
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: تجربه شکست خورده عرضه خودرو در سیستم جامع یکپارچه دوباره قرار است در هفته آینده تکرار شود و ۵۰۰ هزار خودروی داخلی در این سامانه عرضه شود.
وی ادامه داد: این طرح دوباره منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار خواهد شد، زیرا دولت دوباره وارد جریان تولید، فروش و توزیع خودرو می‌شود، زیرا دولت با این کار، به بازار این سیگنال را به بازار می‌دهد که خودرو به اندازه نیاز نیست.
تنها راهکار مهار جهش قیمت خودرو
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مساله قیمت خودرو مرتبط با اقتصاد کلان کشور است، به اقتصاد ۲۴ گفت: تا زمانی که تورم و جهش قیمت دلار و ارز کنترل نشود کنترل جهش‌های قیمتی خودرو با هیچ راهکاری قابل کنترل نیست.
به گفته صدرایی، دولت وعده واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان امسال داده بود که تا امروز ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، تنها ۱۲۰ دستگاه خودرو وارد شده است.
روش‌های «من درآوردی» وزارت صمت برای کنترل قیمت خودرو
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به وضعیت ثبت‌نام و عرضه خودرو‌های وارداتی، گفت: هنوز فروش خودرو به روش شفاف و روشن آغاز نشده است. عدم شفافیت در مورد قیمت، برند خودرو و... همه نشان از این است که با این روش ثبت نام و واردات خودرو، بازار تنظیم نخواهد شد.
صدرایی ادامه داد: این روش‌های «من درآوردی» وزارت صمت نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا آزمایش و اجرا نشده و تنها منجر به بی انضباط شدن بازار و افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود.
قرار بود خودروی اقتصادی وارد شود نه میلیاردی!
این کارشناس بازار خودرو با طرح این سوال که «مگر دولت ادعا نمی‌کرد که می‌خواهم برای قشر متوسط خودرو وارد کنم؟» گفت: اعلام شده که متقاضیان خودرو می‌بایست ۵۰۰ میلیون تومان در حساب خود بلوکه کنند. قیمت پایه خودرو‌های وارداتی همه یک میلیارد تومان است و اینکه با چه قیمتی از بورس خارج می‌شود خدا داند!
صدرایی افزود: همه ما تجربه داریم که همین خودرو‌های داخلی در بورس رفت و با قیمت‌های دوبل بیرون آمد. این در حالی است که قیمت پایه این خودرو‌ها نزدیک یک میلیارد تومان است که برای قشر متوسط و بازار خودروی ایران تاثیر آنچنانی ایجاد نخواهد کرد.
چشم انداز بازار خودرو در شب عید
این کارشناس بازار خودرو در مورد چشم انداز قیمت‌ها در بازار تا پایان سال به اقتصاد ۲۴ گفت: بازار خودرو زمانی آرام می‌گیرد که توزیع واقعی و در کوتاه‌ترین زمان در بازار صورت بگیرد. با این روش‌ها فقط دولت مشکلات را به بعد موکول می‌کند؛ یعنی پول را از دست مردم جمع می‌کنند که بتوانند جلوی تورم و عطش تقاضا را بگیرند.
صدرایی ادامه داد: با روش‌های دولت و وزارت صمت برای عرضه خودرو احتمالا قیمت‌ها در بازار خودرو ملتهب خواهد شد، اما با عرضه خودرو از سوی دلالان در اواخر بهار و تابستان بازار وارد رکود می‌شود؛ اما تا شب عید حداقل در بازار خودرو‌های پرطرفدار و پرفروش، روند افزایشی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.
کد مطلب: 190713
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *