۰
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
مسموميت در مدارس دخترانه، به تهران،اردبيل و کرمانشاه رسيد

رشد عجيب مسموميت‌هاي سريالي در مدارس دخترانه

رئيس‌جمهور وزير کشور را مامور رسيدگي سريع به موضوع کرد
مسموميت‌هاي سريالي در مدارس دخترانه که طي هفته‌هاي اخير مورد توجه افکار عمومي‌قرار گرفته بود، از ديروز به طور عجيبي بيشتر شد و گريبان دانش آموزان مدارسي در شرق و غرب تهران را هم گرفت.
رشد عجيب مسموميت‌هاي سريالي در مدارس دخترانه
گروه اجتماعي: مسموميت‌هاي سريالي در مدارس دخترانه که طي هفته‌هاي اخير مورد توجه افکار عمومي‌قرار گرفته بود، از ديروز به طور عجيبي بيشتر شد و گريبان دانش آموزان مدارسي در شرق و غرب تهران را هم گرفت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در همين حال يک منبع آگاه در رابطه با موضوع مسموميت مدارس به فارس گفت: «روز گذشته 3 نفر در رابطه با اين موضوع توسط نهادهاي امنيتي بازداشت شدند. اخبار تاييد نشده احتمال خرابکاري توسط شبکه نفاق را مي‌دهد و خبرگزاري فارس پيگير ماجراست.» در همين حال سيد ابراهيم رئيسي صبح ديروز چهارشنبه در جلسه هيات دولت با اشاره به نگراني‌هاي ايجاد شده در ارتباط با مسموميت تعدادي از دانش‌آموزان در برخي مدارس، به وزير کشور ماموريت داد ضمن پيگيري و ريشه‌يابي هر چه سريع‌تر موضوع، از نتايج پيگيري‌ها اطلاع‌رساني مستند و مستمر صورت گيرد تا نگراني خانواده‌ها برطرف شود. رئيس جمهور تاکيد کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و ديگر بخش‌ها با وزير کشور در اين زمينه همکاري خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رساني بايد از طريق وزارت کشور انجام شود.
استنشاق گازي با منشاء نامعلوم تا کنون در حدود 50 مدرسه تکرار و بالغ بر 350 دانش‌آموز را گرفتار خود کرده است.  آنگونه که ايسنا گزارش داده بروز علائم مشکوک به مسموميت اعم از بي‌حالي، ضعف، مشکلات تنفسي، گرفتگي عضلاني و ... دانش‌آموزاني از شهرهاي مختلف را در روزهاي 9 آذر، 22 آذر، 8 بهمن، 12 بهمن، 16 بهمن، 17 بهمن، 23 بهمن، 2 اسفند، 3 اسفند، 6 اسفند، 7 اسفند و 9 اسفند راهي بيمارستان کرده است.
بروز مسموميت‌هاي گروهيِ دانش‌آموزان، ابتدا در استان قم موجب نگراني خانواده‌ها شده بود و حتي در هفته‌هاي ابتدايي مدارس اين استان چند روزي تعطيل شدند تا به موضوع رسيدگي شود، اما با تداوم اتفاقات مذکور و نرسيدن به نتيجه مشخص، موضوع ابعاد ملي پيدا کرد و از نمايندگان مجلس گرفته تا اعضاي کابينه دولت، دادستاني و فراجا اظهاراتي در اين زمينه مطرح و از بررسي موضوع به صورت ويژه خبر دادند. بويژه پس از آنکه اين مسموميتها در شهرهاي ديگر هم تکرار شد. اين هفته شاهد مسموميت دانش آموزان در شهرهاي بروجرد و پرديس بوديم. صبح روز سه شنبه 9 اسفند ماه 37 دانش آموز مقطع دوم دبيرستان مدرسه دخترانه خيام فاز 11 مسکن مهر پرديس بر اثر گازگرفتگي دچار مسموميت و به مراکز درماني منتقل شدند.  فرماندار شهرستان پرديس ديروز گفت: در پي حادثه روز سه شنبه مدرسه دخترانه اين شهرستان از 37 دانش‌آموز مسموم شده 35 نفر آنان با حال مساعد از بيمارستان مرخص شدند.
در بروجرد هم اولين بار مسموميت دختران دبيرستاني مدرسه احمديه بروجرد رقم خورد که از دوم اسفند آغاز شد و اين مسموميت در 2 روز ديگر نيز تکرار شد بطوريکه در تاريخ شنبه ششم اسفند ماه دختران دبيرستاني اين مدرسه براي بار سوم دچار علايمي‌از مسموميت شدند و به مراکز درماني انتقال داده شدند. پس از تعطيلي دبيرستان احمديه بروجرد به منظور ابعاد دقيق اين اتفاق در دبيرستان 15 خرداد بروجرد در تاريخ يکشنبه هفتم اسفند تعدادي از دانش آموزان دچار علايمي‌از مسموميت شدند و با حضور مسوولان شهرستان در اين دبيرستان آمبولانس‌هاي اورژانس حاضر شدند و دانش اموزان را به بيمارستان منتقل کردند. همچنين تعدادي از دانشجويان دختر در دانشگاه آزاداسلامي‌واحد بروجرد نيز با مشاهده علائمي‌چون سرگيجه راهي بيمارستان شدند.
محمدباقر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي‌روز سه شنبه گفته بود تنها دو شهر قم و بروجرد درگير مسموميت دانش آموزي هستند. اما ديروز (چهارشنبه) گزارشهاي جديدي درباره مسموميت دانش آموزان در شهرهاي ديگر منتشر شد تا حاوي هشدار جدي به مسئولان و عامل نگراني والدين و دانش آموزان باشد. تکرار اين حادثه در مدارس ديگري در منطقه تهرانسر، نارمک و بهار تهران در روز چهارشنبه بر نگراني‌ها افزود. والدين اطلاع دادند که به دليل مسموميت فرزندان‌شان به مدرسه فراخوانده شدند.در مدرسه دخترانه‌هاجر در تهرانسر، دانش آموزان پس از استشمام بويي شبيه به بوي ميوه گنديده، دچار مسموميت و تعدادي از آنها به بيمارستان منتقل شدند. در دبيرستان دخترانه يارجاني در نارمک تهران نيز تعدادي از دانش آموزان پس از استشمام بوي گاز دچار مسموميت شده و به بيمارستان منتقل شدند. در دبيرستان دخترانه عصمت، دبستان امام حسين و دبيرستان خلعتبري در خيابان بهار تهران هم تعدادي از دانش آموزان به دليل استنشاق بوي گاز به بيمارستان منتقل شدند.
ديروز در شهرهاي ديگر هم خبرهاي مشابهي منتشر شد. مسموميت دانش آموزان در مدارس دخترانه بهاران و معراج در اردبيل و مدرسه سپهر معراج در کرمانشاه گزارش شده است.  در شرايطي که هنوز دليل اين مسموميتها مشخص نيست و هيچ سرنخ و اطلاعاتي هم از سوي مسئولان انتظامي‌ارائه نشده است، وزير آموزش و پرورش گفت: اطلاع‌رساني درباره مسموميت‌هاي اخير در مدارس دخترانه برخي از شهرهاي کشور به عهده وزارت کشور است. يوسف نوري روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت با اشاره به مسمويت‌هاي زنجيره‌اي در مدارس دخترانه در برخي از شهرهاي کشور، گفت: درمورد اين موضوع که مربوط به چندين دستگاه است، امروز در حياط دولت تصميم گرفته شد و مسأله با محوريت وزير کشور، ظرف امروز تا شنبه - 13 اسفند - اطلاع‌رساني خواهد شد.
در هفته پاياني بهمن ماه، وزير بهداشت به عنوان نماينده دولت راهي استان قم شد و در آنجا از تشکيل کارگروهي ويژه براي تعيين منشا و علت بروز مسموميت‌هاي مذکور خبر داده بود. او در نهايت در روز نهم اسفندماه نتايج بررسي‌هاي خود را اعلام کرد و در اين باره گفت که «سم بسيار خفيفي باعث مسموميت خفيف در دانش آموزان شده که البته عوارضي ايجاد نکرده است و جزئيات نوع سم و عوارض احتمالي بعدي آن، در آينده منتشر مي‌شود.» وي اين را هم گفت که «بررسي  اينکه سم از کجا مي‌آيد و... در حد وزارت بهداشت نيست. اظهارات در مورد عمدي بودن آن نيز به عهده ما نيست.  درمان اين مشکل انجام مي‌شود و تاکنون عارضه خاصي نداشته است.» حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجعفر منتظري، دادستان کل کشور روز اول اسفندماه گفت: «با توجه به اينکه در بازه زماني يک تا دو ماه شاهد حوادث مشابهي بوديم، احتمال داديم عواملي در اين عرصه اقداماتي انجام داده باشند. هر سه گزينه به نظر من رسيد که يا قصور در آن است يا تقصير هست يا ممکن است تعمدي در اين موضوع باشد. دستگاه اطلاعاتي و امنيتي و دادستاني قم به اين موضوع ورود پيدا کردند تا اگر عواملي در اين کار موثر بوده هر چه زودتر شناسايي شوند و نگراني خانواده‌ها برطرف شود.»
جلال رشيدي کوچي، رئيس کميته امنيت کميسيون امور داخلي کشور و شوراها در روز هشتم اسفندماه از تشکيل کميته‌اي حقيقت ياب در کميسيون امور داخلي کشور به منظور پيگيري مسموميت سريالي دانش آموزان در قم و چندين استان ديگر خبر داد. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نيز روز سه شنبه از ورود پليس به اين موضوع خبر داد و گفت: «تلاش و تحقيقات زيادي ازسوي پليس و ديگر دستگاه‌ها در اين زمينه انجام شده که منشاء و کانون اين موضوع کشف شود و همکاران من در سازمان اطلاعات فراجا و ديگر بخش‌هاي انتظامي‌و همينطور دستگاه‌هاي ديگر در حال بررسي اين موضوع و رسيدگي به پرونده هستند که اميدواريم بتوانيم به جاي خوبي برسيم. هنوز فردي را در اين پرونده دستگير نکرديم و درحال شناسايي مظنونين احتمالي هستيم.» حالا بايد ديد با گسترش مسموميتهاي سريالي دانش آموزان که غالبا در مدارس دخترانه رخ مي‌دهد، مسئولان چه تصميمي‌اتخاذ خواهند کرد و ايا با وجود دوربين‌هاي نظارتي و امکانات انتظامي، سرنخ‌هايي از اين موضوع منتشر مي‌شود يا خير.
روايت دو دانشآموز مدرسه تهرانسر از مسموميتشان
دو تن از دانش‌آموزان که ديروز در تهرانسر دچار مسموميت شدند در گفت‌وگو با ايسنا به تشريح اين حادثه پرداختند. به گفته يکي از دانش‌آموزان که توسط والدينش به درمانگاه منتقل شد، وسط زنگ اول کلاس بوديم و حدود ساعت هست و نيم تا 9 بود که يکي از دانش آموزان بويي حس و به معلم گفت و بدنبالش چند نفر ديگر هم حالشان بد شد. کسي حرف نمي‌زد چون حالمان بد و گلوي همه درد و معده‌هايمان سنگين بود. معلم پرسيد همگي اينطور هستيد؟ که بيشتر بچه‌ها گفتند حالشان بد است. به مدير اطلاع و سپس از کلاس درس بيرون بردنمان و در راه‌پله‌ها نشستيم. به اورژانس زنگ زدند و آنها آمدند و بعد با اندازه‌گيري اکسيژنمان وضعيت را بررسي کردند. اين دانش‌آموز مي‌افزايد: اين حالت اول از کلاس ما شروع شد اما بعد مدتي حال دانش‌آموزان کلاس‌هاي ديگر هم بد و از کلاس خارج شدند بعد به خانواده‌ها اطلاع داده شد. براي ما آب آوردند. من و چند نفر ديگر تب و لرز داشتيم که رويمان پتو انداختند. مادرم آمد و رفتم درمانگاه چون گلوم درد داشتم و نمي‌تونستم راه بروم. از وي در اين خصوص که چرا همراه آمبولانس اورژانس به درمانگاه نرفتي سوال مي‌کنيم که مي‌گويد: اورژانس کساني که حالشان بد بود را به بيمارستان برد و کساني که حالشان بهتر بود توسط خانواده‌ها به درمانگاه رفتند. دانش آموز ديگر اين مدرسه نيز با بازگويي روايتي مشابه همين اتفاق در مدرسه (13 آبان) به ايسنا مي‌گويد: ما دودي نديديم فقط بوي خيلي بدي مي‌آمد مثل يک بوي تلخ.
کد مطلب: 190688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *