۰
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰

کارگران باید در اولویت کمک‌های معیشتی دولت باشند

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس گفت: معتقدیم که اگر قرار است کمکی برای بحث معیشت از سوی دولت صورت بگیرد حتما اولویت باید با اقشار کم برخوردار جامعه باشد و قشر کارگر با توجه به اینکه سرعت تورم در کشور ما طی چند سال گذشته بیش از حد متعارف بوده، از رفاه و معیشت آسیب جدی دیده است.
کارگران باید در اولویت کمک‌های معیشتی دولت باشند
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جبار کوچکی‌نژاد (سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تعیین تکلیف افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۲، گفت: باتوجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم انتظار است که سرنوشت افزایش حقوق کارگران هرچه زودتر روشن شود، البته وزیر محترم کار پیش از این هم در مصاحبه هم در جلسه‌ای که به عنوان فراکسیون کارگری با ایشان داشتیم، تاکید داشتند که افزایش حقوق کارگران پیش از پایان سال مشخص خواهد شد.
وی در رابطه با درصد احتمالی افزایش حقوق کارگران، عنوان کرد: ببینید یکی از موارد بسیار مهم در بحث حقوق کارگران این است که حمایت‌های مختلفی باید از سوی دولت برای حمایت از کارگران که قشر زحمتکش و پرتلاش جامعه هستند، ساماندهی شود. اینکه صرفا یک عدد یا درصدی برای افزایش حقوق تصویب شود کافی نیست. به این خاطر که انتظارات را برای بالابردن آن ایجاد می‌کند و در نتیجه ممکن است کارگاه های کوچک و صاحبان کسب و کاری که توانمندی مالی تامین آن افزایش را ندارند یا در کار با مشکل مواجه شوند و به تعطیلی کشیده شوند یا برای جلوگیری از تعطیلی نسبت به تعدیل نیروی کار اقدام کنند که باز به منافع کارگر آسیب می‌زند.
نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که دولت بسته حمایتی متنوعی را برای کمک به معیشت کارگران تنظیم کند تا بتواند از این طریق هم از کارگران حمایت کند و هم مانع از تعطیلی کسب و کارها شود.
سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به این سوال که «دولت چه حمایتی فارغ از افزایش حقوق می‌تواند از کارگران داشته باشد که هم فشار کمتر به کارفرما وارد شود و هم مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که معیشت کارگران را بهبود ببخشد؟»، گفت: یکی از ارکان اصلی در بحث حمایت از تولید، توجه به جامعه کارگری است و رونق تولید بر پایه تلاش همین کارگران بنیان گذاشته شده است؛ لذا شایسته است که دستگاه‌های مسئول و قوای مختلف نظام در حمایت از این عزیزان در واقع تلاش حداکثری را داشته باشند.
وی ادامه داد: همه ساله براساس سازوکارهای قانونی حقوق کارگران بررسی و اعلام می‌شود که این مساله چارچوب تعریف شده خودش را دارد. اما به نظر من با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور ما حاکم است و وضعیت تورم و مشکلات معیشتی که این صنف عزیز و ضعیف و زحمتکش دارند، جا دارد که تا آنجا که ممکن است، اولا دولت در حمایت اقتصادی از کارگران کم نگذارد و دوما این مساله در جایگاه اولویت قرار بگیرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: ما معتقدیم که اگر قرار است کمکی برای بحث معیشت از سوی دولت صورت بگیرد حتما اولویت باید با اقشار کم برخوردار جامعه باشد و قشر کارگر با توجه به اینکه سرعت تورم در کشور ما طی چند سال گذشته بیش از حد متعارف بوده، از رفاه و معیشت آسیب جدی دیده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم که علاوه بر افزایش حقوقی که هر سال به صورت قانونی اعلام می‌شود، دولت در بسته‌های معیشتی توجه ویژه‌ای نسبت به این قشر زحمتکش داشته باشد.
کد مطلب: 191799
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *