۰
سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰

ادعای ایجاد یک میلیون شغل فاصله بسیاری با واقعیت دارد

احمد علیرضابیگی گفت: اشتغال با سرمایه‌گذاری، نسبت مستقیم دارد. اقداماتی که در کشور ما صورت گرفته همواره سبب خروج سرمایه از کشور شده است. این هم باز به روایت بانک مرکزی با آمار و عدد‌ها قابل ملاحظه است. وقتی امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد و نرم‌افزار‌هایی که در این مسیر طراحی شده، نرم‌افزار‌هایی نیستند که متضمن امنیت سرمایه باشند، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و طبیعتاً ما هر روز شاهد خروج سرمایه‌ها از کشور خواهیم بود.
ادعای ایجاد یک میلیون شغل فاصله بسیاری با واقعیت دارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اواخر سال ۱۴۰۱، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که بالغ بر یک میلیون فرصت شغلی که وعده دولت سیزدهم بود، محقق شد و حتی از ایجاد این میزان فرصت شغلی هم عبور کرده‌ایم، یکی از توفیقات این دولت این بود که میزان نرخ بیکاری را از بالای عدد ۹ به ۸.۲ رسانده است.
در همین رابطه، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز به اقتصاد۲۴ گفت: بهترین شاخص برای ادعایی که وزارت کار در مورد اشتغال‌زایی داشته، مقایسه تعداد کسانی است که در شرایط موجود نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند. این بهترین شیوه برای ارزیابی این ادعا است.
وی افزود: به نظر من، این صحبت‌ها با واقعیت، فاصله بسیاری دارد. اصلاً بیایند اعلام کنند آمار افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چقدر افزایش پیدا کرده است؟ حتی آمار کسانی که تحت پوشش بیمه‌های همگانی و اجباری مانند بیمه‌هایی که دارای یارانه هستند از قبیل بیمه قالی‌بافان و کارگران ساختمان و رانندگان و... قرار گرفته‌اند را اعلام کنند. این آمار و ارقام اگر بالا رفته باشد، یعنی افزایش شغل داشته‌ایم، چون دولت احراز کرده که آن‌ها دارای شغلی بوده‌اند و این می‌تواند به ما معیاری را نشان دهد، ولی ما تا الان گزارشی دریافت نکرده‌ایم.
برخی اقدامات سبب خروج سرمایه از کشور شده است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها تصریح کرد: اشتغال با سرمایه‌گذاری، نسبت مستقیم دارد. اقداماتی که در کشور ما صورت گرفته همواره سبب خروج سرمایه از کشور شده است. این هم باز به روایت بانک مرکزی با آمار و عدد‌ها قابل ملاحظه است. وقتی امنیت سرمایه‌گذاری وجود ندارد و نرم‌افزار‌هایی که در این مسیر طراحی شده، نرم‌افزار‌هایی نیستند که متضمن امنیت سرمایه باشند، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و طبیعتاً ما هر روز شاهد خروج سرمایه‌ها از کشور خواهیم بود.
علیرضابیگی اظهار داشت: حتی مثلاً پشتیبانی‌هایی که از جهت تامین وام و تسهیلات صورت گرفته به این صورت بوده که در سال ۱۴۰۱، وام‌های مربوط به تبصره ۱۸، اعطای وام رقم اندکی را به خود اختصاص داده است، چون اصلاً پولی وجود نداشته و درآمد‌های دولت برای تامین این وام‌ها تکافو نمی‌کرده است، کما اینکه در گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه گفته شده که ما در این شش ماهه با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه بوده‌ایم و این رقم تا پایان سال به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و چون امکان افزایش قیمت حامل‌های انرژی فراهم نشد، ما نتوانستیم وام‌های تبصره را تامین کنیم، از این‌رو، وام‌های مربوط به پشتیبانی از اشتغال با مشکل مواجه شده است.
نماینده تبریز در پاسخ به اینکه این چالش‌ها چقدر به تحریم‌ها برمی‌گردد؟ گفت: این موضوع به تنظیم غیرواقعی بودجه برمی‌گردد که ما منابع و مصارف خودمان را به نحوی پیش‌بینی نکردیم که با یکدیگر همخوانی داشته باشد. ضمن اینکه سال ۱۴۰۱ با حذف ارز ترجیحی روبرو بودیم و تلاش‌مان این بود که کسری‌های مربوط به تامین کالا‌های اساسی را گردن خود مردم بیندازیم که این هزینه را خود مردم متقبل شوند و همین امر سبب تحمیل هزینه‌های قابل توجهی به زندگی خانوار شد و گرانی‌هایی هم به دنبال آن اتفاق افتاد.
وی افزود: با توجه به این موارد، برای بهتر شدن شرایط، باید امنیت نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری تامین شود. مثلاً قانون مالیات بر خانه‌های خالی وضع می‌شود و این مالیات با انگیزه دخالت در بازار عرضه و تقاضای مسکن اتفاق می‌افتد که فکر می‌کنیم با اعمال تعرفه به خانه‌های خالی می‌توانیم باعث افزایش عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن شویم و مردم خانه‌های خود را خالی نگه ندارند. حال این روند باعث می‌شود که با اینکه ابزار‌ها و زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده در حوزه صنعت ساختمان شاهد این باشیم که سرمایه از بیم تعرفه مالیات از کشور خارج شود.
در موضوع مالیات بر خانه‌های خالی، کل نگرش اشتباه بوده است
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: من معتقدم در موضوع مالیات بر خانه‌های خالی، کل نگرش اشتباه بوده است؛ هم قانون‌گذاری و هم اجرا، چون زیرساخت‌های معافیت از خانه‌های خالی موجود نبود. اگر زیرساخت‌ها موجود باشد، می‌تواند یک ابزار تعرفه‌ای برای دخالت در بازار مسکن باشد، ولی ما این قانون را تصویب کردیم و حالا شما ببینید که وصولی ما از این محل چقدر بوده است؟ ولی متاسفانه فضای روانی و ناامنی که ایجاد کرده سبب شده که ما با خروج سرمایه از بازار مسکن مواجه شویم و مردم در ترکیه و... خانه و زمین بخرند.
علیرضابیگی یادآور شد: دنیا از چه شیوه‌ای استفاده می‌کند که ثروتمندان و دارایی‌های آن‌ها را جذب می‌کنند و ما نه تنها نتوانستیم در تامین امنیت سرمایه‌گذاری برای داخل کشور توفیری داشته باشیم، بلکه حتی نتوانستیم سرمایه‌گذار خارجی هم جذب کنیم. علتش این است که نگرش ما حتماً نگرش دولتی بوده و ما با تشویق ارکان حکومت، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده مردم را در بازار سرمایه جلب کردیم و بعد از یک ماه گفتیم که سرمایه شما سوخت.
وی افزود: با این وجود، وزیر نفت اعلام می‌کند که برای مواجهه با برودت سرمای پیش‌رو، موجودی منابع گازی ما کفایت نمی‌کند و ما ناچار خواهیم بود بخش قابل توجهی از صنایع کشور را در آن مقطع، تعطیل کنیم تا بتوانیم از عهده گرمایش خانه‌های مردم بربیاییم.
از جیب مردم، کسری‌های دولت را جبران می‌کنند
نماینده تبریز در ادامه بیان کرد: برای سال جاری اگر سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اتفاق نیفتد، همین تامین گاز مردم را هم نمی‌توانیم انجام بدهیم. اگر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در بورس را وارد صنعت گاز می‌کردند و در آن‌جا سرمایه‌گذاری می‌شد و مردم را شریک می‌کردند و به آن‌ها سود و بهره می‌دادند، هم ذائقه مردم شیرین می‌شد و هم خوشحال بودند که یک سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند و الان در گاز کشور دارای سهام هستند. از جیب مردم، کسری‌های دولت را جبران کرده و پول عده‌ای خواص را تامین کردند. حتی به نحوی که از استیضاح وزیر اقتصاد در دولت آقای روحانی که باید می‌آمد و پاسخگو می‌شد که چرا مال مردم به یغما رفته، جلوگیری شد. این وزیر یک دوره مشترک با مجلس یازدهم داشت، در آن دوره رییس مجلس استیضاح او را اعلام وصول نکرد.
علیرضابیگی گفت: آیا ما، ازدحام‌های مردم جلوی بانک مرکزی را فراموش کرده‌ایم؟ مردمی که با انگیزه منفعت و سود، ثروت و دارایی خود را در اختیار بانک‌ها قرار داده بودند و قرار بود بانک‌ها این سپرده‌ها را به عنوان امکانی برای کارآفرینی در اختیار کارآفرینان قرار دهند، ولی در ادامه مواجه شدیم با اینکه مردم، مال‌باخته و نقره داغ شدند که چرا ثروت خود را در اختیار بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار دادند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خودتان را به عنوان ناظر خارجی بگذارید که او را آورده‌اید که بسته‌های سرمایه‌گذاری مولد را نشانش بدهید و او به ما می‌گوید که اگر به دنبال سرمایه‌گذاری هستید، اول هوای سرمایه‌گذاران خودتان را داشته باشید که الان در خیابان‌ها، هم کتک می‌خورند و هم گاز اشک‌آور نصیب‌شان شده و گناه‌شان این است که دنبال پول دزدیده شده‌شان هستند. وقتی ما امنیت سرمایه‌گذاری و برخورد با سپرده مردم را بلد نیستیم، طبیعتاً سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و وقتی بازیگر اصلی در صحنه اقتصاد، دولت است، مردم حس می‌کنند دولت به دنبال بریدن گوش‌شان است. پس ما مرتب شاهد روند خروج سرمایه از کشور هستیم و به این بستر، ناامنی و اغتشاشات و اعتراضات را اضافه کنید که این روند را تسریع خواهد بخشید.
کد مطلب: 192577
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *