۰
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰

پس از پایان ماه رمضان قیمت دلار افزایش می‌یابد؟

قیمت دلار در حالی از نیمه فروردین ماه روی آرامش به خود دیده و دلاربازان دست از کار کشیده و به تماشا نشسته اند که عباس علوی راد، اقتصاددان معتقد است زمان، زمان فروش اسکناس آمریکایی نیست.
پس از پایان ماه رمضان قیمت دلار افزایش می‌یابد؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، کاهش تنش‌های سیاسی بین المللی کشور، افزایش مراودات با کشور‌های منطقه و به ویژه عربستان، افت حجم معاملات در روز‌های ماه رمضان دست به دست هم داده و قیمت دلار را در دالان ۵۰ هزار تومان حبس کرده است.

گمانه زنی از ریزش سنگین قیمت دلار و رسیدن آن به ۲۰ هزار تومان این روز‌ها نُقل محفل برخی اقتصاددان‌هایی شده که معتقدند برجام فصل الخطاب ریزش قیمت دلار است؛ غافل از اینکه برجام مدت هاست از دستور کار آمریکا خارج شده و دستیابی به دلار ۲۰ هزار تومانی را محال کرده است.

منتظر دلار ۲۰ هزار تومانی نباشید

به گزارش اقتصاد۲۴، عدم احیای برجام، ادامه کار دولت با تیم اقتصادی فعلی، ادامه تورم‌های سنگین و تنش‌های سیاسی با کشور‌های منطقه موجب شده کارشناسان اقتصادی نسبت به آینده بازار دلار و ارز با دیده تردید بنگرند.

این در حالی است که عباس علوی راد، استاد دانشگاه معتقد است با پایان ماه رمضان پرده جدیدی از نوسان‌های ارزی در راه است.

اما سوال اصلی این است که آیا در ۱۰ روز آینده منتظر ریزش قیمت دلار باشیم؟ الان، زمان مناسبی برای خرید دلار است یا خیر؟

پشت پرده آرامش در بازار دلار و ارز

عباس علوی راد، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: روند قیمت دلار در نخستین ماه سال ۱۴۰۲ سه ریتم متفاوت را نشان می‌دهد.

وی در تشریح این روند ادامه داد: ریتم اول در مورد قیمت دلار، افزایشی و مربوط به بازه زمانی پنجم تا دهم فروردین است. ریتم دوم کاهشی و مربوط به دوازدهم تا پانزدهم فروردین است و ریتم سوم از شروع نیمه دوم ماه فروردین تاکنون است که قیمت دلار در محدود ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان در نوسان است.

انجماد دلار در کانال ۵۰ هزار تومان

این اقتصاددان با بیان اینکه ۵۰ هزار تومان، کف قیمت دلار در شرایط کنونی است، به اقتصاد ۲۴ گفت: به نظر می‌رسد بعد از شوک کاهشی قیمت دلار ناشی از توافق ایران و عربستان و تحرکات دیپلماتیک دیگر دولت، قیمت دلار در بازار غیر رسمی نرخ حدود ۵۰ هزار تومان را باور دارد.

علوی راد ادامه داد: ثبات نسبی قیمت دلار در اطراف ۵۰ هزار تومان در دو هفته اخیر حاکی از آن است که تحولات غیر اقتصادی و البته موثر بر نوسانات دلار قابلیت لازم برای ایجاد نوسان‌های کاهشی یا افزایشی قابل ملاحظه را ندارند.

آرامش در بازار ارز مقطعی است

این استاد دانشگاه با اشاره به عوامل موثر بر تکانه‌های ارزی به اقتصاد ۲۴ گفت: به لحاظ متغیر‌های اقتصادی موثر بر قیمت دلار نیز مهم‌ترین متغیری که می‌تواند به لحاظ روانی در کوتاه مدت موثر باشد نرخ رشد نقدینگی دو ماه پایانی و کل سال ۱۴۰۱ است که تا این لحظه هنوز از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است.

علوی راد ادامه داد: از سوی دیگر با پایان ماه مبارک رمضان از یکسو و تحرکات نمایندگان مجلس برای تغییر یا استیضاح برخی وزرای اقتصادی دولت می‌توان انتظار داشت دامنه نوسان قیمت دلار نسبت به دو هفته گذشته بیشتر شود. البته تحرکات نمایندگان مجلس روی حوزه‌های اقتصادی و تاثیرگذاری روی افکار عمومی با توجه انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال به مرور بیشتر خواهد شد.

پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده

این اقتصاددان در پایان به پیش بینی قیمت دلار در ۱۰ روز آینده پرداخت و گفت: در مجموع انتظار نمی‌رود قیمت دلار در دو هفته آینده نوسان بسیار شدیدی داشته باشد و از مدار آرامش نسبی کنونی خارج شود.

کد مطلب: 193880
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *