۰
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵

شکست مرزهای مهم قیمت دلار

قیمت دلار در اولین روز خرداد در محدوده 52 هزار و 300 تومان قرار داشت اما در ادامه، بازار شاهد شکسته شدن مرزهای حمایتی و مقاومتی نرخ دلار بود.
شکست مرزهای مهم قیمت دلار

به گزارش مردم سالاری آنلاین، نگاهی به بازار ارز تهران در دو هفته ابتدایی خرداد 1402 حکایت از نوسانات کاهشی نرخ دلار دارد. 

شکست مرزهای مهم در بازار دلار 

قیمت دلار در اولین روز خرداد در محدوده 52 هزار و 300 تومان  قرار داشت اما در ادامه روز های نیمه اول خردادماه، بازار شاهد شکسته شدن مرزهای حمایتی و مقاومتی نرخ دلار بود. به طوری که در در سیزدهمین روز خرداد اسکناس آمریکایی در تهران در کف حمایتی 50 هزار و 700 تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با اولین روز ماه در حول و حوش یک هزار و 600 تومان نوسان کاهشی را نشان می دهد. 

اخبار مثبت ، مرزهای دلار شکست 

از نگاه اکثر فعالان اقتصادی یکی از دلایل  اصلی عقبگرد قیمت دلار در تهران ناشی از سیگنال های مثبت  در حوزه سیاست خارجی بود.در اوایل ماه جاری رسانه های خبری اعلام کردند که سلطان عمان، «هیثم بن طارق» به ایران سفر می‌کند تا با مقامات ارشد کشورمان دیدار و گفت وگو کند. خبری که از برخی از همان آغاز انتشار  با گمانه زنی های زیادی همراه شد. 

عده ای از معامله گران دلار به نقش کلیدی عمان در باز کردن گره های سخت اشاره می کردند و می گفتند این سفر هر چه باشد احتمالا یک سر آن به برجام و مذاکرات هسته ای برمی گردد. 

عده ای مدعی بودند از آنجا که سلطان عمان به کم‌سفر بودن مشهور است اگر سفری انجام دهد حتما در این سفر یک دستورکار مهم دارد. درخصوص دستورکارهای اصلی این سفر نیز تبادل زندانیان، پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها و روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه مصر در صدر گمانه‌زنی‌ها بود. 

در همان هفته اول ، قبل از سفر سلطان به تهران خبر آزادی اسدالله اسدی هم منتشر شد. برخی از تحلیلگران سیاسی می گفتند این خبر نشان می‌دهد سلطان عمان در سفری که به تهران خواهد داشت دست پر است. به همین دلیل جو کاهش و احتیاط در بین بازار بیشتر شد. 

در کنار سفر سلطان؛ اخبار مثبتی از توافق ایران و آژانس و حل شدن برخی از موضوعات مورد اختلافی این دو به بازار مخابره شد که موجب شد برخی از معامله گران تصور کنند که قفل زنگ زده ی مذاکرات هسته ای شاید باز شود. بهبود روابط دیپلماتیک ایران و مصر، احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده هم مورد توجه بازیگران ارزی تهران قرار گرفت.  

 نگاه ها به نشست شورای حکام 

در شرایط کنونی  نگاه ها به نشست شورای حکام دوخته شده است. به نظر می رسد چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری درباره موضوع هسته ای ایران در این نشست بحث شود. عده ای  احتمال صدور قطعنامه علیه ایران را کم می دانند و عده ای هم نظر متفاوت تری دارند .

کف حمایتی در بازار ارز/ دلار به 40 هزار تومان برمی گردد؟ 

برخی از تحلیلگران می گویند در صورتی که دلار کف حمایتی 50 هزار و 700 تومان را از دست دهد به تدریج احتمال برگشت تا دامنه 40 هزار تومان وجود دارد.

با این حال اگر در این نشست اخبار مثبتی به بازار نرسد محدوده 51هزار و 200 تومان برای دلار مهم است  و در صورتی که به این مرز حمایتی برسد، مقاومت ۵۲ هزار و ۲۰۰ اولین ایستگاه افزایشی است که پس از آن مقاومت های ۵۲ هزار و ۶۰۰ و همچنین ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارند.

کد مطلب: 196892
برچسب ها: دلار قیمت دلار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *