۰
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

اعتقادی به طبقه‌بندی مردم برای استفاده از حمل ونقل هوایی نداشته و نداریم

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: عده‌ای با سوﯨ نیت قصد دارند که خلط مبحث کنند، متاسفانه از بخشی صحبت‌هایم برداشت اشتباه داشتند و فرصتی به دست آوردند برای جو سازی علیه صنعت هوانوردی کنند و نمی‌گذارند خواسته بر حق دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی در کشور شنیده شود. وگرنه ما به دنبال تفکیک و طبقه‌بندی مردم برای استفاده از حمل و نقل هوایی نبوده‌ایم و نیستیم.
اعتقادی به طبقه‌بندی مردم برای استفاده از حمل ونقل هوایی نداشته و نداریم

به گزارش مردم سالاری آنلاین، عبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره سوخت یارانه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کنند و اثر آن در کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل هوایی اظهار داشت: باید توجه داشت اگر یارانه‌ای در سوخت هواپیماها تخصیص داده شده، در واقع این یارانه به مردم ارایه شده‌، از سوی دیگر سهم سوخت هواپیما در قیمت تمام شده تنها ٢ درصد است و اگر یارانه سوخت هم حذف شود، افزایش قیمت سوخت اثر خود را در افزایش هزینه‌های حمل و نقل هوایی می‌گذارد. 

وی گفت: این یارانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شرکت‌های هواپیمایی ارایه نمی‌شود که شرکت‌ها از قِبل آن سودی دریافت کنند بلکه برای مردم است و این یارانه به افرادی که از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند، تعلق می‌گیرد. 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: اگر در دولت اراده‌ای باشد که سوخت یارانه‌ای را حذف کند و در قِبال آن، قانون آزادسازی قیمت‌گذاری بلیت هم به اجرا برسد، شرکت‌ها با این اقدام مشکلی ندارند اما نگرانی شرکت‌ها این است که دولت سوخت یارانه‌ای را حذف کند و در طرف دیگر حاضر به اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما نباشد و قیمت‌ها را همچنان تکلیفی نگه دارد و در نهایت این به ضرر مسافر و مردم است. 

موسوی درباره لغو پروازها از سوی سازمان هواپیمایی به عنوان جریمه گفت: در صنعت هوانوردی عرضه با تقاضا برابری نمی‌کند و تقاضای مازادی نسبت به صندلی قابل عرضه وجود دارد و این اقدام وزارت راه برای لغو مجوز پروازها به نوعی تنبیه مردم است و امکان مردم برای استفاده از صندلی موجود، آن هم در این شرایط را کاهش داده و این ضرر به مردم وارد می‌شود. 

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: از آنجایی که عرضه به اندازه تقاضا نیست با لغو پروازها، وزارت راه به این تقاضا اضافه می‌کند و از آنجایی هم که عرضه‌ای وجود ندارد، پرواز جایگزینی برای پروازهایی که لغو شده‌اند، وجود ندارد و وزارت راه مردم را از استفاده از حمل و نقل هوایی محروم می‌کند. وقتی همین عرضه ناکافی، کم می‌شود بازار متلاطم و در نهایت بازار سیاه شکل می‌گیرد و مردم مجبور می‌شوند همان بلیت لغو شده را گرانتر از بازار سیاه خریداری کنند.

موسوی با بیان اینکه این اقدام  حکمرانی غلطی بود که وزارت راه تحت عنوان حمایت از مردم آن را اتخاذ کرد اما در نتیجه لطمه این جریمه متوجه مردم شد، گفت: این سیاست و در مجموع این حکمرانی در حال نابود کردن صنعت هوانوردی است و صنعت به تدریج در حال مستهلک شدن است.

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های هواپیمایی دولتی و شبه دولتی که از این شرایط بحرانی صنعت هوانوردی آسیبی نمی‌بینند، اظهار داشت: از ٢٠ شرکت‌ هواپیمایی در ایران ، ١٠ شرکت دولتی یا شبه دولتی و وابسته به دولت هستند که این شرکت‌ها به دلیل استفاده از یارانه‌های پنهان و ارتزاق از دولت می‌توانند این شرایط بحرانی را تحمل کنند اما به طور قطع متضرر اصلی ایرلاین‌های خصوصی هستند که مورد جریمه دولت هم قرار می‌گیرند. باید توجه داشت در پی همین حکمرانی غلط ایرلاین‌های دولتی و شبه دولتی هیچ مشکلی در تامین مالی و نقدینگی برای پرداخت هزینه‌های جاری ندارند و همواره برای تامین مالی از حمایت دولتی برخوردار هستند اما این شرکت‌های خصوصی هستند که تنگنای تامین مالی قرار می‌گیرند.

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: برای شرکت‌های دولتی و شبه دولتی مسأله قیمت‌گذاری تکلیفی بلیت هواپیما موضوعیتی ندارد چراکه دسترسی به امتیازات متعددی دارند و می‌توانند بدهی خود به دستگاه‌های مرتبط را با تاخیر چند ساله پرداخت کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مشتریان شرکت‌های هواپیمایی مردم هستند و چند درصد از بلیت‌ها به سازمان و دستگاه‌ها برای جابه جایی مدیران پروازی می‌رسد، گفت: عمدتا صندلی‌های موجود در اختیار مدیران و مسئولان پروازی قرار می‌گیرد که از طریق سفارش‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. ما به عنوان دست اندرکاران صنعت هوانوردی علاقه‌مند هستیم که تمام مردم امکان استفاده از حمل و نقل هوایی را داشته باشند و سهم بیشتری از مردم به حمل و نقل هوایی دسترسی داشته باشند. همه مردم ایران را ولی نعمت خود می‌دانیم و اجرای قانون وافزایش تقاضا متناسب با افزایش عرضه و ایجاد تعادل در بازار سیاستی است که به دنبال اجرا و تحقق آن هستیم.

وی ادامه داد: بر این باور هستیم که اگر قانون برنامه توسعه درباره نرخ‌گذاری بلیت هواپیما به اجرا برسد این فرصت را برای مردم ایجاد می‌کند که دسترسی بیشتری به حمل و نقل هوایی داشته باشند. متاسفانه از بخشی صحبت‌هایم عده‌ای برداشت اشتباه داشتند و فرصتی به دست آوردند برای جو سازی علیه صنعت هوانوردی که امروز برای همگان آشکار و واضح است که این صنعت چه شرایط بحرانی را در جنگ نابرابر اقتصادی و تحریم‌های سختگیرانه جهانی در حال سپری کردن است، بحث ما این است که تنظیم گری و حکمرانی درست وعقلانی باید در این صنعت اتفاق بیفتد و وزارت راه به عنوان تنظیم گر باید با شرایط و امکاناتی که در حوزه حمل و نقل و در تمام مُدهای حمل و نقل وجود دارد تنظیم‌گری کند. در واقع نتیجه عدم تنظیم‌گری صحیح، عدم تعادل در حمل و نقل است که ناکارآمدی وزارت راه را نشان می‌دهد .

موسوی تأکید کرد: درشرایط اجرای قانون وحکم رانی درست است که ایرلاین‌ها امکان توسعه و نوسازی ناوگان، حفظ نیروی انسانی و اشتغالزایی، ارتقای کیفیت خدمات ، به روز رسانی خدمات و ... را خواهند داشت. عده‌ای با سوﯨ نیت قصد دارند که خلط مبحث کنند و نمی‌گذارند خواسته بر حق دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی در کشور شنیده شود وگرنه ما به دنبال تفکیک و طب مردم برای استفاده از حمل و نقل هوایی نبوده‌ایم و نیستیم.

موسوی تاکید کرد: باید تکلیف خود را در قبال صنعت هوانوردی مشخص کنیم عده‌ای از مسئولان سفر هوایی را خدمات لوکس می‌دانند از این رو در مقطعی افرادی که یکبار سفر خارجی در سال هم داشتند، یارانه آنها را قطع کردند و آنها را مستحق دریافت یارانه نمی‌دانستند  و مدعی هستند که سوخت یارانه‌ای ایرلاین‌ها هم باید قطع شود اما در مقابل آنها ، عده‌ای از مسئولان می‌گویند تمام اقشار باید حق دسترسی به حمل و نقل هوایی را داشته باشند و این تفکر مسئولان در تضاد هم هستند حال اینکه برای ایرلاین تفاوتی ندارد چه قشری از مردم مسافر هواپیما هستند بلکه مهم این است که بتواند با درآمد متناسب با هزینه‌ها، بنگاه خود و نیروی کار مجموعه را حفظ کند و توسعه دهد.

کد مطلب: 197360
برچسب ها: حمل و نقل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *