۰
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۵
نخست وزير سابق ايتاليا درگذشت

ملاقات برلوسکني با فرشته مرگ

جنجالي‌ترين نخست وزير ايتاليا پس از جنگ جهاني دوم با فرشته مرگ ملاقات کرد. به گزارش يورونيوز ، سرانجام «سيلويو برلوسکني» صبح ديروز(دوشنبه) در سن 86 سالگي درگذشت.
ملاقات برلوسکني با فرشته مرگ
گروه بين‌الملل - مانيا شوبيري: جنجالي‌ترين نخست وزير ايتاليا پس از جنگ جهاني دوم با فرشته مرگ ملاقات کرد. به گزارش يورونيوز ، سرانجام «سيلويو برلوسکني» صبح ديروز(دوشنبه) در سن 86 سالگي درگذشت.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سيلويو برلوسکني، نخست وزير سابق ايتاليا که از مدت‌ها پيش از بيماري سرطان خون رنج مي‌برد در پي عوارض ناشي از اين بيماري درگذشت. برلوسکني به مدت 9 سال طي سال‌هاي 1994 تا 1995، 2001 تا 2006 و 2008 تا 2011 نخست وزير چهار دولت مختلف بود تا طولاني‌ترين دوره نخست وزيري را در ايتاليايِ پس از جنگ جهاني دوم سپري کرده باشد.
به گزارش نشريه «کوريره دلا سرا»، آقاي برلوسکني مراحل درماني را در بيمارستاني واقع در شهر ميلان سپري مي‌کرد و در همين مرکز درماني نيز چشم از جهان فرو بست.
اين سناتور و تاجر سرشناس ايتاليايي که به دليل برخورداري از سابقه طولاني فعاليت در عرصه سياسي «جاودانه» لقب گرفته بود روز جمعه براي چندمين بار طي ماه‌هاي اخير در بيمارستان سن رافائل شهر ميلان بستري شده بود.  غول رسانه‌اي ايتاليا و مالک سابق باشگاه فوتبال آ.ث. ميلان اخيرا وعده داده بود با غلبه بر بيماري سرطان بار ديگر در راس حزب «فورزا ايتاليا» به فعاليت‌هاي سياسي باز گردد.
وي پنجم آوريل گذشته به دليل مشکلات ناشي از عفونت ريه در بيمارستان سن رافائل شهر ميلان بستري و تحت درمان قرار گرفته بود اما پزشکان اين مرکز درماني معتبر در ايتاليا فاش کردند که سيلويو برلوسکني از بيماري سرطان خون مزمن رنج مي‌برد.
آقاي برلوسکني براي نخستين بار پس از برملا شدن بيماري حادي که از آن رنج مي‌برد اوايل ماه ماه در يک پيام ويدئويي از اتاق بيمارستان، در حالي که نشان حزب «فورزا ايتاليا» و پرچم ايتاليا پشت وي نصب شده بود با هوادارانش سخن گفته بود.
جاودانه سيلويو
بازگشت‌هاي ميلياردر ايتاليايي به عرصه سياست طي سه دهه گذشته بدل به يکي از ويژگي‌هاي بارز او شده بود. او در انتخابات سال گذشته موفق شد تا بيش از 50 درصد آراء مردم مونزا را به خود جلب کند؛ شهري که او تيم فوتبال آن را خريد و به جايگاه يازدهمي سري آ ايتاليا رساند.
حزب فورزا ايتاليا در سال 1993 تاسيس شد. يک سال بعد، برلوسکني اولين نخست‌وزيري بود که بدون داشتن يک پست دولتي انتخاب شد و دومين دوره نخست وزيري او بين سال‌هاي 2001 تا 2006، طولاني‌ترين دوره‌اي است که هر رهبر ايتاليايي از جنگ جهاني دوم خدمت کرده است. او در سال 2008 به قدرت بازگشت اما در سال 2011 در بحبوحه بحران بدهي حاد مجبور به استعفا شد. موفقيت حزب راست ميانه فورزا به رهبري برلوسکني در انتخابات سال گذشته موجب شد تا او خود را براي آغاز چهارمين دوره نخست وزيري آماده کند. او اميدوار بود که فورزا به عنوان حزب پيشگام درپيشگيري سياست پوپوليستي در ايتاليا در دهه 1990، اين بار او را به رهبري نخستين دولت راست افراطي ايتاليا از زمان جنگ جهاني دوم برساند ولي مرگ مانع از تحقق اين آرزوي او شد.
سومين و آخرين دوره نخست وزيري او در سال 2011 به طور ناگهاني به پايان رسيد؛ زماني که بازارهاي مالي ايتاليا به او پشت کردند تا نشان دهند که او قادر به اداره اقتصاد کشور در دوره بحران بدهي‌هاي اروپا نخواهد بود. برلوسکني در سال 2013 به دليل محکوم شدن به کلاهبرداري مالياتي در فعاليت‌هاي خود در عرصه مالکيت رسانه‌‌ها از سنا اخراج و به مدت شش سال نيز از کسب سمت‌هاي دولتي محروم شد. نخست وزير سابق ايتاليا به دليل سن بالا از محکوميت زندان گريخت ولي ملزم شد تا دوران محکوميتش را با ارائه خدمات اجتماعي همچون پاکباني سپري کند. با پايان اين دوران، او موفق شد حکم بازگشت به عرصه سياست را از دادگاه بگيرد و متعاقب آن در سال 2019 به پارلمان اروپا راه يافت.
ليست بلند ازدواج و طلاق
زندگي شخصي برلوسکني پر از فراز و نشيب  بوده است. او در سال 1990 با «ورونيکا لاريو»، بازيگر سينما، ازدواج کرد اما در سال 2012 و با تعهد پرداخت سالانه 48 ميليون دلار از سوي برلوسکني به طلاق رسمي منتهي شد. خانم لاريو در پي رسوايي پارتي‌هاي شبانه آقاي برلوسکني که دختران زير سن قانوني به آن دعوت مي‌شدند، درخواست طلاق کرده بود. ماجراي ارتباط نامشروع با دختران زيرسن قانوني اتهامي بود که مخالفان اين سياستمدار ايتاليايي همواره انگشت روي آن مي‌گذاشتند.
نخست وزير سابق ايتاليا پس از جدايي از ورونيکا لاريو، از سال 2013 تا 2020 با فرانچسکا پاسکال که در آن زمان 28 سال داشت، رابطه‌اي عاشقانه داشت.
برلوسکني اواخر سال 2020  رابطه خود را با «مارتا فاسينا» که نماينده 30 ساله پارلمان از حزب فورزا را فاش کرد؛ رابطه‌اي تا پايان عمر و براي 3 سال پايدار بود.
اين سياستمدار جنجالي در مجموع دو بار به طور رسمي ازدواج کرد که نخستين آنها در سال 1965 و با کارلا الويرا دال اوگليو بود که اين ازدواج تا سال 1985 دوام داشت. او داراي 5 فرزند است که دو تن از آنها حاصل ازدواج نخست اوست.
عشق رسانه و فوتبال
برلوسکوني که مطابق ارزيابي نشريه فوربس حدود 8 ميليارد دلار ثروت دارد، کسب آن را از اواخر دهه 1960 و با ورود به بازار ساخت و ساز و ايجاد شرکت تبليغاتي آغاز کرد. او سپس از 1973 وارد عرصه رسانه شد و در سال 1978 نخستين گروه رسانه‌اي خود را تاسيس کرد و با تاسيس و خريد تلويزيون‌هاي تجاري در دهه 1980 صاحب امپراتوري رسانه‌اي در ايتاليا شد. سيلويو برلوسکني از جمله علاقه‌مندان ورزش فوتبال بود و به مدت 31 سال رياست باشگاه ميلان را بر عهده داشت.
تيم رويايي آ.ث.ميلان در طول دوران رياست آقاي برلوسکني و پيش از آنکه مالکيت اين باشگاه به سرمايه‌گذاران چيني واگذار شود پنج بار عنوان قهرماني چمپيونز ليگ را از آن خود کرد. شايد بتوان گفت کارنامه زندگي برلوسکني سرشار از رسوايي‌ها ، مشکلات حقوقي و اتهامات فساد اخلاقي بوده است اما او يک سياستمدار جنجالي و تاثيرگذار در تاريخ معاصر ايتاليا محسوب مي‌شود.
 
کد مطلب: 197355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *