۰
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۵

زلنسکی برای مذاکره با روسیه شرط گذاشت

رئیس جمهور اوکراین پس از دیدار با هیاتی از سران کشورهای آفریقایی در پایتخت اوکراین گفت که مذاکره با روسیه پس از خروج از اراضی تصرف شده این کشور امکان پذیراست.
زلنسکی برای مذاکره با روسیه شرط گذاشت

به گزارش مردم سالاری آنلاین، رئیس جمهور اوکراین در نشست خبری مذاکره با روسیه را به خروج این کشور از اراضی تصرف شده اوکراین مشروط کرد.

رئیس جمهور اوکراین پس از دیدار با هیاتی از سران کشورهای آفریقایی  در پایتخت اوکراین گفت که مذاکره با روسیه پس از خروج از اراضی تصرف شده  این کشور امکان پذیراست.

خبرگزاری ژاپنی «نیکی» روز شنبه گزارش کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پس از دیدار با سران آفریقایی در شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین در نشست خبری گفت: «مذاکرات صلح با روسیه تنها پس از خروج  این کشور از اراضی اشغالی اوکراین امکان‌پذیر خواهد بود.»

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک «لوهانسک» و «دونتسک» اعلام کرده است. دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.
به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

زلنسکی در این نشست خبری اظهار داشت که نمی‌داند دیدار سران آفریقایی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، چه دستاوردی دارد. او گفت: «این تصمیم آنهاست، چقدر منطقی است، واقعا نمی‌‌دانم.»

اعضای هیات آفریقایی پس از دیدار با زلنسکی عازم روسیه شده و با رئیس جمهور روسیه دیدار کردند. این دیدار در کاخ «کنستانتینوفسکی» در «سن‌پترزبورگ» برگزار شد و  دو طرف درباره ابتکار آفریقا برای حل و فصل دیپلماتیک بحران اوکراین بحث کردند.

پوتین در این دیدار گفت تلاش داریم تا روابط را با کشورهای آفریقایی بر اساس عدم مداخله در امور دیگران تقویت کنیم. وی با اشاره به موضوع اوکراین و توافق غلات، گفت که توسعه روابط با آفریقا، برای روسیه در اولویت قرار دارد.

رئیس جمهور روسیه با استقبال از موضع متوازن آفریقا در خصوص بحران اوکراین گفت که مسکو آماده گفت‌وگو برای حل بحران اوکراین است.وی ادامه داد: «مشکلات در اوکراین پس از کودتای خونبار نامشروع سال ۲۰۱۴ که مورد حمایت غرب بود، بوجود آمد»

کد مطلب: 197652
برچسب ها: زلنسکی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *