۰
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

تخفیف ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی به سازندگان در شمال شهر فقط در دو ماه

امروز در جریان یکصد و پنجاه و نهمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری به ارائه گزارشی درباره حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفند ۱۴۰۱ پرداخت و اعضای شورا نیز نظرات خود را درباره گزارش قرائت‌شده بیان کردند.
تخفیف ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی به سازندگان در شمال شهر فقط در دو ماه

لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر در جریان بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفند ۱۴۰۱ گفت: ۱۳۷ درصد بودجه سال قبل شهرداری تهران محقق شد. این مهم با تلاش شهرداری و سیاست‌گذاری شورا محقق شد که در تاریخ شهرداری بی‌سابقه و باعث افتخار است. 

وی با بیان این که گزارش هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مازاد را ارائه خواهیم داد، خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ در خزانه است، زیرا در ۱۵ اردیبهشت‌ماه که حساب‌ها بسته شد باید تمام مبالغ در خزانه قرار می‌گرفت. 

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت علی‌الحساب برای مترو در نظر گرفته شده و در مجموع ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به امسال منتقل شده است. همچنین بخشی از مبلغ قرارداد ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای خرید اتوبوس نیز از این محل تامین شده است. 

فروزنده: توافق شهرداری با بانک شهر برای دریافت برات‌کارت و ال‌سی 

فروزنده با بیان این که ۳۰ هزار میلیارد تومان از درآمد سال گذشته شهرداری تهران در اسفندماه محقق شد، اظهار داشت: باید این نکته را در نظر بگیریم که تخفیف عوارض شهرسازی در اسفندماه کمتر از ماه‌های دیگر و ۲۰ درصد بود. 

معاون شهردار تهران با بیان این که توافقاتی با بانک شهر برای دریافت برات کارت و ال‌سی داشته‌ایم، تصریح کرد: ما به تمام مناطق اعلام کرده‌ایم که پیمانکاران را برای دریافت طلب‌های خود فرا بخوانند و هریک مدارک روشنی داشتند، مبالغ را دریافت کردند و پرداخت خوبی به پیمانکاران بزرگ داشتیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: ما نفی نمی‌کنیم که شهرداری از گذشته بدهی‌های سنواتی دارد، اما تلاش کرده‌ایم که بدهی‌ها پرداخت شود و آرام‌ترین سال از این نظر را در سال گذشته داشتیم. 

آخوندی: درآمد ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری از جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۱

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفند ۱۴۰۱ در صحن شورا گفت: نزدیک ۱۴۰ درصد بودجه سال قبل شهرداری تهران محقق شده که باید توجه داشت بخشی از این درآمدزایی سابقه نداشته است، برای مثال در سال ۱۴۰۱، ۵۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی دریافت کردیم که در گزارش لحاظ نشده است. 

وی با تاکید بر این که در سال گذشته افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران شهرداری باعث شد که تغییرات زیادی در هزینه‌ها داشته باشیم، اظهار داشت: نمودارها نشان می‌دهد که درآمدهای پایدار شهرداری کمتر است، ولی باید توجه داشته باشیم که در اصلاحیه، درآمدهای پایدار از ۸ هزار به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و شهرداری سهم خود را در این خصوص محقق کرد؛ یعنی شهرداری در سال گذشته نسبت به آنچه در ابتدای سال در بخش درآمدهای پایدار مصوب کردیم، رقمی دوبرابری را محقق کرد. 

کاشانی: شهرداری در سال گذشته در بخش غیرنقد ضعیف عمل کرد 

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفند ۱۴۰۱ در صحن شورا گفت: بودجه سال قبل شهرداری ۵۰ هزار میلیارد تومان بود که در ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه ۶۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان وصول شده که نسبت وصول به بودجه مصوب ۱۳۷ درصد است. 

وی افزود: از مبلغ ۶۹ هزار میلیارد تومان درآمد سال گذشته شهرداری بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان عملکرد نقد و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان عملکرد غیرنقد است و در بخش غیرنقد می‌توان گفت که ضعیف عمل کرده‌اند. 

کاشانی با بیان این که سال گذشته از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای باید ۴ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان وصول می‌شد که ۹۳۹ میلیارد تومان وصول شده است، تصریح کرد: از محل واگذاری دارایی‌های مالی نیز باید ۳ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان وصول می‌شد که ۷ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان به میزان ۱۸۰ درصد محقق شد. 

کاشانی: شهرداری در حال حاضر ۲۶ هزار میلیارد تومان دارایی دارد 

خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان این که تنها در اسفندماه، ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شد و روند تحقق درآمدها صعودی سال گذشته بود، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، درآمد حاصل از دریافت جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ و اوراق مشارکت افزایش یافت و در بحث مسکن جایگزین نیز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که باید گزارش آن ارائه شود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در سال گذشته در بخش هزینه‌ها بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که عملکرد شهرداری در این زمینه ۴۹ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان معادل ۹۶.۸۵ درصد اعتبارات هزینه‌ای بود. در سه ماهه اول امسال نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم که با احتساب ۹ هزار میلیارد تومان از سال قبل، می‌توان گفت شهرداری در حال حاضر ۲۶ هزار میلیارد تومان دارایی دارد که می تواند راهگشای مشکلات شهر باشد. 

کاشانی: می‌توان صندوق درآمدهای مازاد برای شهرداری تهران ایجاد کرد 

کاشانی با بیان این که سال گذشته تحقق بودجه تا ۵۰ هزار میلیارد تومان براساس برنامه و مابقی آن به صورت مازاد پیش رفت، اظهار داشت: امسال با آمدن متمم بودجه می‌توانیم صندوق درآمد مازاد برای شهرداری تهران ایجاد کنیم. این اتفاق نادر است، البته زمان آقای قالیباف نیز یک بار این اتفاق افتاد، اما هیچ‌گاه درآمد مازاد به این میزان نبوده است. 

وی افزود: مبلغ در نظرگرفته‌شده برای تخفیف عوارض ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است. بخشی از مبلغ یعنی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان به سازندگان اختصاص دارد که از این فرصت استفاده کردند. تحقق درآمد مازاد دست مریزاد دارد، ولی می‌خواهیم شهرداری هرچه سریع‌تر گزارش دهد که مازاد درآمد در چه ردیف‌هایی هزینه شده است. 

امانی: باید برای ۱۹ هزار میلیارد تومان متمم بودجه ارائه شود 

ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز گفت: باید برای ۱۹ هزار میلیارد تومان متمم بودجه به شورا ارائه شود. درآمد شهرداری از دو کد ویژه شامل عوارض ساخت‌وساز به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و عوارض پروانه ساختمانی مازاد بر پایه تراکم مسکونی به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مبلغ مصوب است. 

وی با بیان این که میزان درآمد وصولی عوارض پارکینگ نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، تاکید کرد: در اسفندماه گفته شد شهرداری تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته و با توجه به تخفیف عوارض شهرسازی، این موضوع عامل اصلی افزایش درآمد شهرداری بود. ما شهرداری را موظف کرده بودیم که ماهانه گزارش استفاده از این تخفیفات را ارائه دهد، اما گزارشی ارائه نشده است. 

امانی: سال گذشته ۸۷۵۰ میلیارد تومان یارانه به سازندگان عمده دادیم 

امانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از آذر تا دی‌ماه سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ساخت‌وساز در شمال شهر تخفیف داده‌ایم و اگر دیگر ماه‌ها را نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت ۸  هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان یارانه به سازندگان عمده دادیم تا ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم؛ یعنی یک‌سوم از دارایی‌ها را داده ایم تا دو سوم دارایی کسب کنیم. 

وی با بیان این که ۲۹ درصد درآمدهای شهرداری پایدار و ۷۱ درصد ناپایدار است، یادآور شد: تمام مواردی که در زمینه درآمدهای شهرداری به دولت مربوط می‌شود، صفر است؛ یعنی دولت حتی یک ریال به شهرداری کمک نکرده است و در این زمینه می‌توان به عوارض نوسازی، ماده ۲۲، یارانه بلیت و دیگر موارد اشاره کرد. درآمدهای درون شهرداری نیز در برخی ردیف‌ها صفر است و این ترکیب درآمدی که متکی به حوزه شهرسازی با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده است، نشان می‌دهد که در غیر این صورت شهرداری با مشکل روبه‌رو می‌شود. 

تشکری هاشمی: شاهد انحراف در بودجه هستیم 

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفند ۱۴۰۱ گفت: در سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد داشته‌ایم. در تبصره ۲۹ بودجه ۱۴۰۱ گفته بودیم که اگر شهرداری درآمد مازاد داشته باشد، می‌تواند در بخش‌های ضروری هزینه کند که اولویت‌ها در مترو، اورهال واگن‌ها، خرید ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده و تبصره نادیده گرفته شده است. 

وی در ادامه تاکید کرد: در توسعه و تجهیز سامانه‌های حمل و نقل ریلی تنها ۵۸ درصد هزینه شده است، یعنی نه‌تنها در این بخش از مازاد درآمد استفاده‌ای نشده، بلکه تنها ۵۸ درصد ردیف‌‌های مصوب در این خصوص هزینه شده است. همچنین در سال گذشته برای موضوع پایانه‌ها تنها یک هزار میلیارد تومان به میزان ۴۰ درصد هزینه شده است. 

تشکری هاشمی در پایان گفت: این مبالغ انحراف در بودجه را نشان می‌دهد. همچنین قرار بر این بود که برای مقادیر افزایش و کاهش هر یک از ردیف‌ها مجوز دریافت می‌شد، اما این کار انجام نشد و دست‌کاری‌هایی در ردیف‌ها انجام شده و حتما تخلف شده است. 

کد مطلب: 198468
برچسب ها: مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *