۰
جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
قتل بي‌دليل و دروغ‌گويي پليس کار دست پاريس داد

شورش خشم در فرانسه

بمب‌ساعتي نارضايتي اجتماعي در فرانسه با شليک مرگبار پليس به نوجوان الجزايري‌تبار منفجر شده‌است. پليس فرانسه صبح جمعه اعلام کرد که نيروهايش با حوادث جديدي در شهرهاي مارسي، ليون، پائو، تولوز و ليل از جمله آتش‌سوزي و پرتاب مواد محترقه توسط معترضان مواجه شده‌اند.
شورش خشم در فرانسه
گروه بينالملل - سميرا ملکي: بمب‌ساعتي نارضايتي اجتماعي در فرانسه با شليک مرگبار پليس به نوجوان الجزايري‌تبار منفجر شده‌است. پليس فرانسه صبح جمعه اعلام کرد که نيروهايش با حوادث جديدي در شهرهاي مارسي، ليون، پائو، تولوز و ليل از جمله آتش‌سوزي و پرتاب مواد محترقه توسط معترضان مواجه شده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،قتل بي‌مورد نائل (Nahel) نوجوان 17 ساله در روز روشن به دست پليس فرانسه و ارايه گزارش دروغ از واقعه‌اي که از آن به «آمريکايي شدن پليس فرانسه» تعبير شده است، فاجعه‌اي ديگر در پرونده ژاندارم‌هاي خشمگين اين کشور ثبت و آتش خشم شهروندان فرانسوي را به عطش انتقام تبديل کرد. ويدئويي که از اين حادثه در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده است، نشان مي‌دهد که يک افسر پليس راننده‌اي را به زور اسلحه متوقف کرد اما زماني که خودرو دوباره شروع به حرکت مي‌کند، اقدام به شليک کرده است. در اين ويدئو صدايي به گوش مي‌رسد که مي‌گويد: «با گلوله‌اي در سر مي‌روي.»
گسترش نآرامي‌ها و تنش‌ها بين مردم و نيروهاي پليس فرانسه موجب شد که امانوئل مکرون رئيس جمهوري اين کشور که براي شرکت در اجلاس سران اتحاديه اروپا در بروکسل به سرمي‌برد، نشست خود را نيمه‌کاره رها کند. روزنامه لو پاريزين در اين ارتباط نوشت: مکرون روز جمعه از جلسه سران اتحاديه اروپا خارج شد و کنفرانس مطلوعاتي نهايي خود را لغو کرد.
رويترز با اذعان به گسترش اعتراضات نوشت: در حالي که امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه تلاش کرد تا ناآرامي‌ها پس از تيراندازي مرگبار پليس به يک نوجوان را مهار کند اعتراضات در شهرهاي بزرگ اين کشور به سومين شب کشيده شد.
چهل هزار نيروي پليس در سراسر فرانسه براي مقابله با اعتراضات مستقر شده‌اند.معترضان در «نانتر» شهري که «نائل ام.» 17 ساله سه‌شنبه توسط پليس کشته شد اعتراضات وسيعي برگزار شد و معترضان پس از برگزاري مراسم يادبودي مسالمت‌آميز، خودروها را آتش زده، خيابان‌ها را مسدود و پرتابه‌هايي به سمت پليس پرتاب کردند.
معترضان در بسياري از ساختمان‌ها و ايستگاه‌هاي اتوبوس شعار مي‌دادند: انتقام نائل.
درگيري سنگين شبانه
روزنامه «لو پاريزين» با اشاره به تشديد تنش‌ها بين معترضان خشمگين و نيروهاي پليس فرانسه نوشت که آمار بازداشتي‌ها درحال نزديک شدن به هزار نفر است. بامداد جمعه  درگيري‌ها منجر به خسارات گسترده به اموال عموي از جمله ساختمان‌ها، خودروها، اتوبوس‌ها و حتي ترامواها انجاميده است، از ثبت سه هزار و 880 آتش‌سوزي در معابر عمومي و آسيب ديدن 492 ساختمان شده‌است. همچنين گفته شده که نزديک به 2 هزار خودرو در آتش سوخته‌است.
شدت و گستردگي آتش‌سوزي‌ها در اعتراض‌هاي شب گذشته در سراسر فرانسه به قدري بود که بر اساس گزارش لو پاريزين، در 24 ساعت گذشته در مجموع 9 هزار و 900 آتش‌نشان براي انجام ماموريت فراخوانده شده‌اند.
در همين پيوند وزارت کشور فرانسه 39 حمله در شبانه روز گذشته به اماکن پليس را تاييد و اضافه کرد: 24 پليس محلي و 16 پادگان ژاندارمري در اين حملات هدف قرار گرفتند.بر اساس اين گزارش، 119 حمله به ساختمان‌هاي عمومي از جمله 34 تالار شهري موجب آتش گرفتن يا آسيب ديدن اين بناها شده است که از جمله مي‌توان به 28 مدرسه اشاره کرد.
از آنجايي که معترضان براي مقابله با خشونت پليس فرانسه از وسائل آتش‌بازي و بنزين استفاده مي‌کنند در برخي از مناطق اين کشور محدوديت‌هايي براي خريد و فروش و حمل اينگونه مواد اعمال شده است.
امکان برقراري وضعيت فوق‌العاده
نخست وزير فرانسه امروز جمعه در يک نشست خبري در پاسخ به سوالي مبني بر امکان اعمال وضعيت اضطراري در اين کشور، گفت: همه فرضيه‌ها، از جمله برقراري وضعيت اضطراري، توسط قوه مجريه براي بازگشت نظم جمهوري پيش‌بيني شده است.
اليزابت بورن با اشاره به برگزاري دومين جلسه «هسته بحران بين‌وزارتي» که قرار است ظهر امروز (به وقت پاريس) به رياست امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه برگزار شود، يادآوري کرد: «ما در جلسه‌اي که ساعت 13:00 برگزار مي‌شود همه فرضيه‌ها را بررسي مي‌کنيم. پس هم‌اينک پاسخ شما را نمي‌دهم. اما ما همه فرضيه‌ها را با اولويت، يعني بازگشت نظم جمهوري در تمام قلمرو بررسي مي‌کنيم.
اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود که دولت فرانسه تا روز گذشته برقراري اين رژيم را رد و اضافه کرده بود که اين امر گزينه‌اي نيست که امروز مورد بررسي قرار گيرد.
با اين حال برخي شهرهاي فرانسه از روز شب گذشته اجراي طرح منع آمد و شد شبانه را اعلام و برخي شهرها زمان اجراي آن را تا روز دوشنبه هفته آتي مشخص کردند.
خشونت‌ها و تنش‌ها بين مردم و پليس فرانسه در روزهاي گذشته به اندازه‌اي افزايش يافته است که راوينا شمدساني سخنگوي دفتر کميسارياي حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه در جريان يک کنفرانس مطلوعاتي سازمان ملل در ژنو، اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسيده است که فرانسه به طور جدي به موضوعات عميق نژادپرستي و تبعيض نژادي در ميان مجريان قانون رسيدگي کند.
کد مطلب: 198345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *