۰
جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
وضعيت زندانيان مشهور بازهم مردم را متعجب کرد

آزادي طبري؛ نه مرخصي و نه عفو

چگونگي گذران دوران محکوميت زندانيان سرشناس سال‌هاست که جزو دغدغه‌هاي مردم بوده و حرف و حديت‌هاي زيادي درباره اين افراد شنيده مي‌شود؛
آزادي طبري؛ نه مرخصي و نه عفو
گروه سياسي - خاطره ميرزا: چگونگي گذران دوران محکوميت زندانيان سرشناس سال‌هاست که جزو دغدغه‌هاي مردم بوده و حرف و حديت‌هاي زيادي درباره اين افراد شنيده مي‌شود؛ از مرتضي رفيق دوست که در دهه 70 به جرم اختلاس کلان به حبس ابد محکوم شد تا اکبر طبري که اين روزها داستان بيرون از زندان بودنش باعث تعجب بسياري از مردم شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مطمئنا آنچه در دهه هفتاد درباره مرتضي رفيق دوست شايع شده بود چيزي شبيه آن چيزي بود که در اين سال‌ها درباره زندانيان ديگري چون بابک زنجاني و شهرام جزايري هم گفته مي‌شود؛ نقطه مشترک اين افراد اين بود که همگي اختلاس‌هاي کلان کرده بودند و هنوز هم درباره ثروت و کسب و کار آنها سخن گفته مي‌شود. اما هيچ وقت هيچ مقام رسمي آنچه درباره آنها گفته مي‌شود را تائيد نکرد. درکتاب «براي تاريخ مي‌نويسم» از محسن رفيقدوست، برادر متهم (مرتضي رفيق دوست) دربارهٔ اتهام مأمور شدن او براي خريد زندان سؤال مي‌شود و ادعا مي‌کند:  «يک روز مي‌گفتند مأمور خريد است، يک روز گفتند به سوئيس رفته، يک روز گفتند توي زندان در يک سوئيت شبيه هتل زندگي مي‌کند. اين شايعات تا آنجا بود که روزي چند نفر از نماينده‌هاي دوره ششم براي اينکه ببينند بالاخره چه خبر است بهانه‌اي پيدا مي‌کنند و براي بازديد به زندان مي‌روند، آخر سر به يکي از مسئولين زندان مي‌گويند اگر مرتضي رفيق‌دوست زندان است مي‌خواهيم او را ببينيم. اتفاقاً آن مسئول همان لحظه چشمش به مرتضي مي‌افتد، او را نشان مي‌دهد و مي‌گويد آن آقايي که گوني روي دوش دارد مرتضي رفيق‌دوست است، او به عنوان بيگاري روزها نان خشک زندان را جمع مي‌کند».
هاشمي رفسنجاني در خاطرات خود مي‌نويسد: «آقاي جواد رفيق‌دوست آمد و از بدرفتاري دادگاه در مورد برادرش [مرتضي رفيق‌دوست] و بازجويي‌هاي سخت بعد از محکوميت به‌منظور فشار بر محسن رفيق‌دوست شکايت کرد.».
داغ شدن اين موضوع در روزهاي اخير با سخنان رئيس سازمان زندان‌ها  شکل گرفت که در آن اعلام کرد: طبري با تصميم مرجع قضايي به‌صورت موقت بيرون از زندان و مهدي‌هاشمي هم آزاد شده است.
غلامعلي محمدي، چهارشنبه شب با حضور در يک برنامه تلويزيوني به صراحت گفت : طبري نه عفو خورده، نه مرخصي رفته و نه الان در زندان است. او با تصميم مرجع قضايي به‌صورت موقت بيرون از زندان است‌. مهدي‌هاشمي آزاد شده. محمدعلي نجفي هم نه عفو خورده، نه مرخصي رفته و نه داخل زندان است؛ فکرکنم او رضايت شاکي‌اش را گرفته است.
اين که چطور اکبر طبري با اتهامات مختلف و محکوميتي که داشت، نه عفو خورده، نه مرخصي رفته و نه الان در زندان است، پرسشي بود که در افکار عمومي شکل گرفت. دريافت رشوه از حسن نجفي به مبلغ بيش از 80 ميليارد ريال وجه نقد، دريافت زمين به مساحت 300 متر مربع در خيابان کريم خان، دريافت زميني مشجر به مساحت هزار و 657 متر مربع واقع در قريه نجار کلاي لواسان، دريافت آپارتمان اداري به مساحت 108 متر مربع در مجتمع سانا، تسهيل وجه نقد به مبلغ 100 هزار يورو، پولشويي از طريق تبديل وجه نقد به سهام شرکت سيمان به مبلغ 42 ميليارد ريال، دريافت رشوه از رسول دانيال زاده به مبلغ 183 ميليارد و 233 ميليون و 300 هزار ريال، دريافت رشوه از مصطفي نياز آذري به ميزان 5 قطعه زمين و يک ويلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکوني متعلق به رسول دانيال زاده که هر سه واقع در کامرانيه شمالي در ساختمان لومار است. بخشي از کيفرخواست پرونده اکبر طبري است.
براي همين هم خبرگزاري فارس در يکي از خبرهايش از سوي مردم نوشت: حال با توجه به جرايم متعدد اقتصادي اکبر طبري و حکم زندان براي ايشان، سؤالي که براي مردم پيش آمده اينکه آيا اکبر طبري جريمه‌ها را پرداخت کرده است؟ اگر پرداخت نکرده پس چرا الان آزاد است؟ چرا حکم اجرا نشد؟ آيا مسئولان به اين نکته توجه دارند که مردماني هستند به دليل فقر در روستاهاي محروم به سختي زندگي مي‌کنند. پس چرا با محاکمه سريع اين افراد، اموال را به بيت‌المال بازنمي‌گردانيد. درخوست ما مردم اين است که به سرعت طبري و افرادي همانند وي را محاکمه و اموال را به بيت‌المال بازگردانيد و خرج مردم و آينده کشور کنيد.
يک روز پس از انتشار گسترده سخنان رئيس سازمان زندان‌ها در فضاي مجازي و واکنش‌هاي گسترده به آن، مرکز رسانه قوه قضائيه تلاش کرد که با انتشار توضيحاتي به آنچه برداشت‌هاي غير صحيح و غير دقيق از سخنان رئيس سازمان زندان‌ها در در مورد وضعيت مبهم آزادي برخي از محکومان ناميد، پاسخ بدهد.
در اين توضيحات آمده که بابک زنجاني و شهرام جزايري در زندان و در حال طي دوران محکوميت هستند. در مورد مهدي‌هاشمي همان طور که پيش‌تر نيز اطلاع رساني شده او پس از تحمل 7 سال زندان و پرداخت جزاي نقدي و اجراي حکم شلاق هم اکنون طبق قانون و به صورت آزادي مشروط در خارج از زندان است. وکيل مهدي‌هاشمي در اين مورد مي‌گويد: او زماني آزاد شد که 3 سال از امکان صدور حکم آزادي مشروط اش گذشته بود. مهدي‌هاشمي 18 مرداد سال 94 از سوي شعبه 54 دادگاه تجديد نظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرائم عليه امنيت کشور به 10 سال حبس و 50 ضربه شلاق محکوم شد.بر اساس حکم صادر شده، شروع حبس مهدي‌هاشمي در تاريخ 18 مرداد ماه سال 94 بود. او در تاريخ 22 شهريور 1400، بخشي از جزايي نقدي را پرداخت کرد و در تاريخ 17 دي ماه 1401 نسبت به ردمال و پرداخت مابقي جزاي نقدي اقدام کرد، همچنين حکم شلاق نيز نسبت به او اجرا شد و پس از گذراندن حدود 7 سال حبس به صورت مشروط و طبق قانون از زندان آزاد شد.
در توضيحات مرکز رسانه قوه قضائيه همچنين در مورد محکوم‌عليه محمدعلي نجفي نيز آمده: او سابقا اقدام به دريافت رضايت از شاکي خصوصي خود کرده و با توجه به بخشنامه عفو معياري 22 بهمن 1401 و حصول شرايط اعمال عفو، پس از تحمل بيش از 3 سال زندان مانند بسياري از افراد ديگر از زندان آزاد و محکوميتش خاتمه يافته است. نجفي به واسطه جنبه عمومي جرم خود، به 6 سال و نيم حبس محکوم شده بود که بيش از 3 سال از اين مدت را در زندان بود.
مرکز رسانه قوه قضائيه در ادامه و در خصوص آخرين وضعيت پرونده اکبر طبري نيز مطالبي منتشر کرده است.در اين بخش از توضيحات آمده: محکوم‌عليه اکبر اتباعي طبري داراي عناوين اتهامي متعدد بوده که در بعضي از عناوين به ويژه ارتکاب بزه اعمال نفوذ به 45 ماه حبس محکوم شده که اين مدت حبس نامبرده با گذراندن دوران محکوميت به صورت کامل خاتمه يافته است. او در دوران محکوميت نيز از هيچ مرخصي طويل المدتي استفاده نکرده است. در خصوص ساير عناوين اتهامي اکبر طبري نيز حکم بر محکوميت صادر، اما به دليل اعتراض و واخواهي او و وکلايش، طبق قانون مراتب در ديوان عالي کشور در حال بررسي مجدد است. طبري همچنين جريمه‌هاي نقدي که به آن محکوم شده بود را پرداخت کرده است. نامبرده بعد از تحمل 45 ماه حبس، اکنون پس از توديع وثيقه سيصد ميليارد توماني و بر اساس تصميم مرجع قضايي از زندان خارج شده تا نتيجه نهايي پرونده او در ديوان عالي کشور مشخص شود.  با اين همه اين توضيحات هم چندان راضي کننده نبود، به طوري که حتي صداي حميد رسايي را هم درآورد . او در توئيتي نوشت: «مرکز اطلاع رساني قوه قضايه مي‌گويد اکبر طبري منتظر اعاده دادرسي است . يعني شايد تبرئه شود . دراين صورت اقتضاي عدالت محاکمه مسوولان قضايي وقت ( رئيسي ، اژه اي ) است . چطور ممکنه کسي به آن شکل محکوم و الان تبرئه شود ! در صورت تبرئه طبري يکي از دو رئيسي ق . قضاييه ظلم کرده و بايد حسا ب پس دهد.»
کد مطلب: 198343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *