۰
سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۳
درباره کتاب برده رقصان

نی‌لبک امید برای کشتی زندگی می‌نوازد....

جواد لگزیان
جسی بویلر نوجوانی پاک و احساساتی است که در نیواورلئان آمریکا در خانواده‌ای تهیدست روزگار می‌گذراند. تنها همدم جسی آوای نی لبک‌اش است که با نوایی رویایی او را به روشنایی زندگی پیوند می‌دهد. نوجوان قصه ما در غروبی دلگیر می‌رود تا از عمه آگاتا چند شمع قرض کند اما این آغاز سفری اندوهبار خواهد بود، چرا کهدزدان دریایی جسی را می‌ربایند تا او در کشتی مهتاب برای برده‌ها نی لبک بنوازد. برده‌ها باید در عرشه کشتی شاد و خوشحال برقصند تا نیروی آنها در سفر دشوار روی اقیانوس تحلیل نرود و برای فروش بهتر آماده شوند.
نی‌لبک امید برای کشتی زندگی می‌نوازد....

کتاب برده رقصان نوشته پائولا فاکس ما را با جسی بویلر همسفر کشتی مهتاب می‌کند تا در سفری دریایی هم ناظر بیرحمی برده‌داران باشیم و هم شاهد آگاهی و شکوفایی بردگان و البته رهایی یافتگان.

نثر زیبا و آهنگین فاکس خواننده برده رقصان را از سطرهای ابتدایی داستان با مهارتی بی مانند با جسی بویلر قهرمان نوجوان اثر همراه می‌کند 

تا با هوشمندی به قصه تاریخ بردگان گوش بسپارد اما امید و توانخود را در جهت دستیابی به روزهای روشن و آینده خوب همواره حفظ کند و ارتقا بخشد.

«مادرم ابزار كارش را در صندوق چوبی لولا داری كه روی آن ماهی بالداری كنده‌كاری شده بود، نگهداری می‌كرد. گاهی سوزنی را با انگشتم لمس می‌کردم و به فكر فرومی‌رفتم چنين شیء كوچكی كه تقريبا بی‌وزن بود، چگونه می‌توانست خانواده كوچكمان را از رفتن به نوانخانه نجات دهد و غذايی كافی برایمان مهيا كند كه روزگارمان بگذرد؛ چه بسا اتفاق می‌افتاد كه به نان شب محتاج بوديم.»


تاریخ می‌گوید که میان سال‌های ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی در حدود ۱۵ میلیون سیاهپوست آفریقایی به قاره آمریکا انتقال یافتند. تجار برده آن‌ها را در زیر عرشهٔ کشتی  با زنجیر بهم می‌بستند تا قادر به فرار یا پریدن به دریا نباشند و آنگاه در عرشه کشتی به زور به رقص وامی‌داشتند تا سالم به کشتزارها تحویل داده شوند.

هزاران برده در کشتزارهای پنبه و نیشکر کار می‌کردند. بردگان برای جلوگیری از فرار به زنجیر کشیده می‌شدند و شلاق رایج‌ترین تنبیه برای کوچکترین خطای آنها بود. اما نبرد برای رهایی از بردگی همیشه تداوم داشت.... 

نویسنده این کتاب خانم پائولا فاکس  (زاده ۲۲ آوریل ۱۹۲۳-درگذشته ۱ مارس ۲۰۱۷) نویسنده‌ای آمریکایی است که با انسانیتی ستایش‌برانگیز قصه تلخ بردگان را روایت کرده است تا نی لبک آگاهی همیشه استعمارگران را رسوا کند و مسافران کشتی زندگی راروشنایی و امید بخشد.

کتاب «برده رقصان» اثر پائولا فاکس با ترجمه مصطفی رهبر را در ۱۹۶ صفحه  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رهسپار بازار کتاب کرده است.

به تازگی تئاتر تلویزیونی برده رقصان به کارگردانی ابوالقاسم معارفی و تهیه کنندگی مسعود رسام  محصول سال ۱۳۶۰ تلویزیون با بازی درخشان رضا بابک ، اصغر همت ، جمشید جهانزاده و رویا تیموریان روی اینترنت برای دانلود گذاشته شده که دیدن آن لطفی دیگر دارد و گفتاری دیگر.

   

کد مطلب: 198596
برچسب ها: کتاب برده رقصان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *