۰
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
رئيس‌جمهوري روسيه به‌دنبال افزايش قدرت است

واگنر در مشت پوتين

: گرد و غبار شورش واگنر فروکش کرده‌است. طرف‌هاي غربي مصمم مي‌گويند که مجموعه تحولات بي‌سابقه 15 روز اخير منجر به سست شدن بنيان‌هاي قدرت «ولاديمير پوتين» شده‌است.
واگنر در مشت پوتين
گروه بين‌الملل- علي ودايع: گرد و غبار شورش واگنر فروکش کرده‌است. طرف‌هاي غربي مصمم مي‌گويند که مجموعه تحولات بي‌سابقه 15 روز اخير منجر به سست شدن بنيان‌هاي قدرت «ولاديمير پوتين» شده‌است. نکته اينجاست که بادبادک‌باز کرملين به خوبي مي‌داند ؛ بادبادکي را که هوا کرده،چگونه پايين بکشد. وال استريت ژورنال در گزارشي مي‌گويد که سازمان‌هاي امنيتي روسيه به طور کامل کنترل چندين پايگاه واگنر را به دست گرفته‌اند. بر اساس اين گزارش، روسيه به دنبال کنترل 100 شرکت مرتبط با واگنر در سراسر جهان است. مي‌توان گفت که پوتين شخصا دنبال فرماندهي گروه واگنر است. به نيروهاي واگنر که دوش به دوش او در جنگ اوکراين مبارزه مي‌کردند، سه فرصت داده شد؛ اول اينکه يا به همراه رئيس‌شان (يوگني پريگوژين) به بلاروس بروند، يا با نيروهاي مسلح روسيه ادغام شوند و يا به منزل بازگردند. اکنون بسته شدن دفاتر مربوط به واگنر به اين شک و ترديدها مي‌افزايد که آيا پريگوژين واقعا اجازه خواهد داشت روسيه را ترک کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خبرهايي که از ميدان جنگ اوکراين مي‌رسد همچنان نشان دهنده ادامه ناکامي‌هاي کي‌يف در پيشروي ضدحملات است. »هانا ماليار» معاون وزير دفاع اوکراين با اشاره به دو روستاي کوچک در جنوب شهر اسواتوفه واقع در لوهانسک گفت: در آنجا نبرد شديدي در جريان است. روسيه به بيلوخوريفکا و سربريانسکا حمله کرده است. 
شهر شرقي اسواتوفه که در منطقه لوهانسک واقع شده، از مدت‌ها پيش به يکي از اهداف کليدي نيروهاي اوکرايني تبديل شده است. اين شهر در امتداد خطوط تدارکاتي کليدي روسيه قرار دارد و اگر اوکراين آن را پس بگيرد، از منظر استراتژيک کار را براي روسيه سخت مي‌کند.معاون وزير دفاع اوکراين در ادامه گفت که «نبرد شديد» در سرتاسر خط مقدم شرق اوکراين ادامه دارد و روسيه از چندين جهت حمله مي‌کند که از ميان آن‌ها مي‌توان به شهرهاي آوديئيفکا، مارئينکا و ليمان اشاره کرد. مساله بنيادين براي اوکراين که با پاپ کورن شورش واگنر را دنبال مي‌کرد؛اين است است که آنها با بي‌سابقه‌ترين انسجام ارتش سرخ مواجه شده‌اند.
تقويت قدرت پوتين
برخلاف سرخط رسانه‌هاي غربي، «سيمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقيقي سرشناس آمريکايي به نقل از يک منبع آگاه اطلاعاتي آمريکا در واکنش به شورش مسلحانه گروه واگنر عليه رهبري نظامي روسيه در هفته گذشته، گفت: پوتين حالا در موقعيت به مراتب قوي‌تري قرار دارد. از اوايل سال ميلادي جاري مي‌دانستيم که يک درگيري اجتناب‌ناپذير بين مقام‌هاي نظامي حامي پوتين و ژنرال‌هاي ملي‌گراي افراطي حامي پريگوژين درخواهد گرفت. اما معلوم است که ارتش رسمي پيروز مي‌شود؛ چون ادوات تهاجمي و دفاعي لازم براي پيروزي را در اختيار دارد و تدارکات هم در دست ارتش است. هرش گفت که واشنگتن در هفته گذشته اوقات خوشي را سپري کرده، چرا که تيتر روزنامه‌ها از فاجعه جاري در اوکراين به «شورش» بنيان‌گذار واگنر در روسيه تغيير کرد. اين روزنامه نگار آمريکايي با انتقاد از  خوش‌بيني مفرط «آنتوني بلينکن» به تضعيف ارتش سرخ در جنگ اوکراين گفت: «نه به مسکو يورشي شد و نه خدشه‌اي به قدرت ولاديمير پوتين وارد شد. بدا به حال ستون‌نويس‌هاي واشنگتن و خبرنگاران حوزه امنيت ملي آمريکا که شديداً به تحليل‌نويسان وزارت خارجه آمريکا و کاخ سفيد وابسته هستند. با توجه به نتايجي که از اين گزارش‌ها منتشر شده، اين مقام‌ها نمي‌توانند واقعيت جاري در ضدحمله شکست‌خورده اوکراين را که يک فاجعه است، دريابند.
سرنوشت مبهم فرمانده شورشي
در ميان پس‌لرزه‌هاي شورش واگنر ، سرنوشت فرماندهان اين اتفاق همچنان در کانون توجه است. گفته مي‌شود که از يک هفته پيش ، «يوگني پريگوژين»  رئيس گروه نظامي واگنر ناپديد شده است. پريگوژين که شورش خود را با اهدافي نظير برکناري سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه آغاز کرده بود، سرانجام با ميانجيگري الکساندر لوکاشنکو، رئيس‌جمهوري بلاروس به شورش مسلحانه خود پايان داد و قرار شد که به بلاروس برود. گفته مي‌شود با وجود اينکه کرملين اعلام کرد که او به بلاروس منتقل خواهد شد، هنوز در روسيه و به صورت مشخص در شهر سن‌پترزبورگ به سر مي‌برد.  
در همين حال ژنرال سرگئي سوروويکين، يکي از فرماندهان ارشد روسيه هم يک هفته است، از زماني که نيروهاي واگنر به سمت مسکو حرکت مي‌کردند، در انظار عمومي ديده نشده است.ژنرال سوروويکين به دليل شيوه‌هاي که هنگام فرماندهي عمليات نيروهاي روسي در سوريه به کار مي‌برد، به «ژنرال آرماگدون» معروف است. او فرمانده نيروهاي هوافضاي روسيه و معاون فرمانده نيروهاي اين کشور در اوکراين است.
سوروويکين از اکتبر 2022 تا ژانويه 2023 فرماندهي کل نيروهاي روسي در اوکراين را برعهده داشت و پس از آن تنزل رتبه يافت.در 24 ژوئن 2023، پس از آغاز حرکت نيروهاي مزدور واگنر به سمت مسکو، او در ويدئويي از آنها خواست تا «از خواست و فرمان» ولاديمير پوتين پيروي کنند و به پايگاه خود بازگردند. او هيچ نشان و درجه‌اي بر لباس خود نداشت و پريشان و فرسوده به نظر مي‌رسيد.از آن موقع کسي او را نديده است. يک گزارش نيويورک تايمز، بر اساس يک جلسه توجيهي اطلاعاتي ايالات متحده، مي‌گويد که ژنرال سوروويکين از قبل از شورش واگنر اطلاع داشته و مقامات از او بازجويي مي‌کرده‌اند تا ببينند آيا او با آن‌ها همدست بوده است يا نه.با اين حال، رسانه روسي بازا به نقل از دخترش، ورونيکا گفته است: «هيچ اتفاقي برايش نيفتاده است. او سر کار است.»
کرملين درباره اينکه او کجاست اظهار نظري نکرده است.
کد مطلب: 198538
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *