۰
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۷

واکنش قالیباف به دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها خلاف قانون است، بنده نیز بارها قاطعانه این مسأله را مطرح کرده و گفته‌ام که کار خلاف شرع است.
واکنش قالیباف به دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایسنا،محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه، ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲) وارد شهر مقدس قم شده بود بعد از تشرف به مسجد جمکران در نهمین همایش سراسری مدیران هیأت جوانان عاشورایی هیأت رزمندگان اسلام شرکت کرد.

قالیباف حضور در این مراسم آن هم در آستانه ماه محرم و صفر، توفیقی برای خود دانست و گفت: امروز شما جوانان با روحیه‌ای همانند دوران دفاع مقدس در جبهه‌ای عظیم‌تر از آن دوران و با همه فراز و نشیب‌ها ایستاده‌اید و امیدواریم این توفیق را پیدا کنید که به قافله شهدا بپیوندید.

 

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه این سنت الهی است که تا زمانی که در این مسیر هستیم، همواره در یک نبرد بوده و دشمن در کمین ما است، اظهار داشت: حق و باطل همیشه وجود دارد و وظیفه ماست که تشخیص دهیم در کدام جبهه بایستیم لذا هیچگاه برگشتن از حالت مجاهدت به غیرمجاهدت نداریم که همان خواسته دشمن است.وی درهمین زمینه اظهارکرد: در دیدار اخیری که به دبیرکل حماس داشتم گفتم وقتی تاریخ ۷۵ سال اخیر رژیم صهیونیستی را می‌نگریم می‌بینیم که از همان روز اول که سازمان ملل این رژیم را به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخت، این امید را داشتند که با تغییر نسل، دست از دشمنی برداشته شده و با استحاله، فلسطینیان نیز از این منطقه می روند و زمان مشکل آنها را حل می‌کند.

وی افزود: اما امروز آنهایی که از سنگ زدن توانستند به موشک زدن برسند و هراس در دل آمریکایی‌ها بیاندازند، همان جوانانی هستند که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند آنها دیگر فلسطین را فراموش کرده‌اند و کودکانی بوده‌اند که در اردوگاه‌ها رشد کرده‌اند اما امروز دیدیم آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی کرده بودند تا با گذشت زمان و تغییر نسل‌ها، روحیه جهاد از آنها گرفته شود با شکست مواجه شد و از قضا وقتی مجاهدت انجام شد، طبق سنت الهی، خداوند که تضمین کرده هر کس دین خدا را یاری و با ظلم مبارزه کند، به او موفقیت می‌دهد.در این بخش از مراسم، قالیباف به پرسش برخی از جوانان حاضر پاسخ داد و به‌عنوان نخستین مسأله در پاسخ به انتقادی درباره دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات دولتی، عنوان کرد: قطعاً دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها خلاف قانون است، بنده نیز بارها قاطعانه این مسأله را مطرح کرده و گفته‌ام که کار خلاف شرع است و رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این موضوع تذکر لازم را داده‌اند. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوعات را ثبت و ضبط کرده و در آینده افراد تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس مجلس ادامه داد: ما کار خود را در مجلس دنبال می‌کنیم و هرگاه ایرادی در کار مدیری دیده شد براساس اختیار قانونی موضوع از طریق وزیر دنبال می‌شود که باز هم در نهایت اگر قرار شد مدیر تغییر کند، نمایندگان حق ارائه پیشنهاد در این خصوص را ندارند.

وی در ادامه درباره نحوه نظارت مجلس با بیان اینکه مجلس در رأس امور است، گفت: نظارت مجلس، نظارت به صورت فردی نیست؛ استیضاح، تحقیق و تفحص و سوال وجود دارد که ممکن است یک نماینده آن را آغاز کند اما تصمیم نهایی را کل مجلس می‌گیرد.

قالیباف در رابطه با موضوع عفاف و حجاب نیز با بیان اینکه در حال حاضر قانون در این خصوص وجود دارد، اظهار داشت: لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده از زاویه جرم انگاری است اما ما در مجلس معتقدیم این قضیه با جرم انگاری حل نمی‌شود یعنی لازم است اما کافی نیست چرا که این موضوعات پیش از اینکه جرم باشد یک موضوع شرعی، فرهنگی، هویتی و سیاسی است و از این رو رهبر معظم انقلاب فرمودند عدم رعایت آن حرام شرعی و حرام سیاسی است.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه ما معتقدیم در صورت تصویب این لایحه در حوزه جرم انگاری، جوابگو نخواهد بود، اذعان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی در این خصوص ارائه کرد که از ۳۲ دستگاه فرهنگی که باید در حوزه حجاب کار ایجابی می‌کردند، ۳۱ دستگاه کوتاهی کرده‌اند و همان دستگاه‌ها نیز بقیه را به کم کاری متهم می‌کنند.

مجلس به صورت هوشمندانه و دقیق در حال بررسی لایحه یک فوریتی حمایت از عفاف و حجاب است

وی در ادامه با بیان اینکه اگر این لایحه با دو فوریت ظرف ۷۲ ساعت تصویب می‌شد، نمی‌توانست مسأله را حل کند، یادآور شد: به صورت شبانه روزی در ۴۰ روز گذشته این لایحه بررسی شده است و حتی پیش از آن یعنی از شهریور سال گذشته کل موضوع حجاب را در دست بررسی داشتیم و اکنون نیز با جمع‌سپاری، موضوع را با در نظر گرفتن نظرات صاحبنظران و متخصصان حوزه و دانشگاه در ابعاد فرهنگی، آموزشی و تقسیم کار میان دستگاه‌های ذیربط بررسی می‌کنیم و در کنار آن به فصل جرم انگاری نیز توجه کرده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این لایحه اکنون در ۵ فصل در حال بررسی در کمیته‌ای است و در هفته آتی در کمیسیون بررسی می‌شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده این لایحه را در اسرع وقت به تصویب رسانده و ابلاغ کنیم.

کد مطلب: 199110
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *