۰
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

سقوطی دیگر برای بورس

یک افت هفتگی دیگر برای بورس ثبت شد. این هفته میزان کاهش شاخص ها نسبت به هفته گذشته کمتر بود اما همچنان جوی منفی در بازار سهام وجود دارد.
سقوطی دیگر برای بورس

در 3 روز ابتدایی معاملات این هفته فشار فروش زیادی در بازار وجود داشت. اگر در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شاخص ها رشد نمی کردند، این هفته تمام شاخص ها با یک افت سنگین مواجه می شدند.

اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وضعیت متفاوت از روزهای شنبه تا دوشنبه بود که همین باعث شد افت شاخص ها چندان بزرگ نباشد.

در این هفته و طی 5 روز معاملاتی، شاخص کل بورس 55000 واحد معادل 2.66 درصد افت کرد. شاخص هم وزن 12000 واحد معادل 1.68 درصد افت داشت. شاخص فرابورس هم 351 واحد معادل 1.3 درصد کاهش یافت.

در این هفته سقوط سنگینی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه داشتیم و در روز سه شنبه رشد نسبتا مطلوبی ثبت شد. در روز چهارشنبه هم وضعیت خوب پیش می رفت تا اینکه در نیمه دوم زمان معاملات، مجددا فشار فروش افزایش یافت و چشم انداز معاملات هفته آینده را منفی کرد.

ارزش معاملات کم شد

ارزش معاملات خرد در این هفته نسبت به هفته گذشته کمتر بود. البته میزان افت ارزش معاملات خیلی زیاد نبود و باید این نکته را هم در نظر گرفت که تعداد زیادی از نمادها در این هفته به دلیل برگزاری مجمع متوقف شدند.

کمترین ارزش معاملات در روز شنبه اتفاق افتاد که تنها 4400 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد. یکشنبه ارزش معاملات به 4800 میلیارد تومان رسید و پس از آن در 3 روز معاملاتی دیگر، ارزش معاملات در کانال 5000 میلیارد تومان بود.

روز دوشنبه که بالاترین ارزش معاملات هفتگی ثبت شد، 5900 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد. سه شنبه ارزش معاملات 5600 میلیارد تومان بود و در چهارشنبه هم 5500 میلیارد تومان معامله در بازار انجام شد.

تفاوت عملکرد حقیقی ها نسبت به هفته های قبل

در این هفته هم مثل چند هفته گذشته، حقیقی ها پول از بازار خارج کردند. البته این هفته یک تفاوت با هفته های قبل داشت. در روز سه شنبه 770 میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی به بورس تزریق شد که این رقم از ابتدای خردادماه تا کنون، بی سابقه است.

طی دو ماه گذشته چندین بار اتفاق افتاده که حقیقی ها پول وارد بازار کنند اما هیچ وقت رقم تزریق پول به 700 میلیارد تومان نرسیده بود.

البته برآیند کلی ورود و خروج پول در این هفته منفی بود چراکه در 4 روز معاملاتی دیگر، حقیقی ها پول از بازار خارج کردند. در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به ترتیب 270، 930، 1120 و 10 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

قدرت خریداران همچنان کم است

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز مانند ورود و خروج پول، تنها در یک روز خوب بود. تنها در روز سه شنبه این شاخص عدد 1.08 را ثبت کرد. در 4 روز معاملاتی دیگر، این شاخص کمتر از عدد 1 بود.

در روز شنبه و چهارشنبه این شاخص عدد مشابه 0.97 را ثبت کرد. در روزهای یکشنبه و دوشنبه هم اعداد 0.75 و 0.66 برای این شاخص به ثبت رسید.

کد مطلب: 199522
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *