۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵

اوفک آمریکا اجازه اجاره هواپیمای خارجی را نداد

مدیرعامل ایران ایر گفت: در این مدت برای اجاره ناوگان از خارج از کشور اقدام کردیم اما محدودیت‌های اوفک اجازه اجاره از ناوگان‌های خارجی را نداد.
اوفک آمریکا اجازه اجاره هواپیمای خارجی را نداد

شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری امروز درباره پروازهای حج و پایان علمیات حج اظهار داشت: با احتساب پرواز رفت و برگشت در عملیات حج انتقال ١۶٢ هزار حاجی انجام شد.

وی درباره سختی انجام پروازهای حج با توجه به اینکه تنها ایران ایر امکان برقراری این پروازها را داشت، گفت: با توجه به اینکه با بالاترین دمای هوا در این ایام مواجه بودیم و عمر ناوگان نسبت به سالهای گذشته افزایش پیدا کرد، از این رو انجام علمیات حج نسبت به سنوات گذشته پیچیده تر شد و همه به اتفاق گمان می‌کردند که این تعداد پرواز انجام نمی‌شود. حداکثر ظرفیت ایران ایر با قواعد روی کاغذ ۶٠ درصد این تعداد جابه جایی‌ها بود اما توانستیم با بالاترین ضریب ایمنی تمام پروازهای حج را برگزار کردیم.

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه امروز آخرین پرواز حج در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست، ادامه داد: 

عملیات رفت حجاج از ٣١ اردیبهشت آغاز  و یک تیر تمام شد و در پرواز های رفت ٣٨٧ پرواز رفت و برگشت، انجام شد. علمیات برگشت هم از ١٣ تیر ماه آغاز و سوم مردادماه به پایان رسید و تعداد پروازهای  برگشت ٣٨٢ پرواز رفت و برگشت بوده است و در نهایت ١۵١٨ پرواز انجام شد.

فرزادی‌پور درباره میزان تاخیر پروازها گفت: میزان تاخیر پروازهای حج از ایران ٣۵ دقیقه و میزان تاخیرات از عربستان ۶٨ دقیقه بوده‌است. مجموعا ٧ پرواز با تاخیر طولانی در علمیات حج داشتیم و مابقی پروازها مدیریت شده بود. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل تاخیرات فنی بوده و هر چند  قبل از علمیات حج لاستیک تمام هواپیماها نو شد، اما در بین پروازها با موضوع تعویض لاستیک‌ها مواجه شدیم و ٢١ ایستگاه فرودگاه را برای تعمیرات آماده کردیم و  در درجه دمای بالا سیستم ترمز نیاز به تعمیراتی داشتند. از دیگر دلایل تاخیر پروازها قطعی اینترنت در فرودگاه عربستان و همچنین تراکم پروازها در عربستان بود.

فرزادی‌پور گفت: ۴٧ حاجی در این علمیات فوت شدند که ٢٢ جنازه را به کشور منتقل کردیم .

مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به این سوال که چرا لاستیک‌ها با توجه به نوسازی دچار مشکل شدند، گفت: تمام لاستیک‌ها وارداتی هستند اما با توجه به تراکم پروازها نیاز به تعویض داشتند .

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر ایران ایر چه میزان از قطعات را از داخل کشور تامین می‌کند، اظهار داشت: درباره قطعات مشابه داخل کشور ممنوعیت واردات داریم و اگر تولید قطعات داخلی نبود، امروز ٨٠ درصد ناوگان هوایی کشور زمینگیر بودند. 

فرزادی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا در داخل کشور توان تولید هواپیما وجود نداردکه نسبت به واردات اقدام کردیم ، ادامه داد: در درود لرستان لاستیک هواپیما تولید می‌شود اما هر تایپ هواپیما نیاز به نوعی از لاستیک دارد. همچنین برخی از لاستیک تایپ هواپیما در تولید داخل بسیار بالا و بیشتر از خرید خارج است و مقرون به صرفه نیست. 

مدیرعامل ایران‌ایر در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه ایران‌ایر خرید هواپیمای تولید داخل و سیمرغ خواهد بود، تاکید کرد: ایمنی و وضعیت فنی هواپیما استاندارد نسبی ندارد یا صفر یا ١٠٠ است و قطعا هواپیمای سیمرغ هم با استانداردهای ۱۰۰ درصدی خواهد بود و خریدار سیمرغ خواهیم بود.  

وی همچنین درباره پروازهای اربعین گفت : قیمت بلیت اربعین  هفته آینده مشخص و اعلام می شود و و قرار بر این است که براساس مصوب در مقطع اربعین قیمت‌گذاری شود.  

وی افزود: فروش ٧٠ درصد ظرفیت ناوگان به مردم و٣٠ درصد به سفر جمعی کارکنان دستگاه‌ها اختصاص داده می‌شود.

مدیرعامل ایران ایر تاکید کرد: در این مدت برای اجاره ناوگان از خارج از کشور اقدام کردیم اما محدودیت‌های اوفک اجازه اجاره از ناوگان های خارجی را نداد.

کد مطلب: 199872
برچسب ها: هواپیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *