۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
سجادی راه رستم قاسمی را رفت

برکناری وزير ورزش به شيوه استعفا

چقدر همه اتفاق‌ها آشناست؛ مسافراني که بايد از قطار دولت پياده شوند همه وضعيتي مشابه هم دارند. از حجت عبدالملکي وزير سابق رفاه که اولين بود تا رستم قاسمي وزير سابق راه، علي صالح آبادي رئيس کل سابق بانک مرکزي، بوسف نوري وزير آموزش و پرورش قبلي، مسعود ميرکاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه و حالا هم حميد سجادي وزير ورزش که در يک ماه اخير حداقل دو بار استعفايش را با شدن هر چه تمام‌تر تکذيب کرد و حالا در آستانه استيضاح، خبر استعفايش را از خبرگزاري‌هاي نزديک به دولت دريافت کرده‌ايم!
برکناری وزير ورزش به شيوه استعفا
گروه سياسي -  سيد مجيد حسيني: چقدر همه اتفاق‌ها آشناست؛ مسافراني که بايد از قطار دولت پياده شوند همه وضعيتي مشابه هم دارند. از حجت عبدالملکي وزير سابق رفاه که اولين بود تا رستم قاسمي وزير سابق راه، علي صالح آبادي رئيس کل سابق بانک مرکزي، بوسف نوري وزير آموزش و پرورش قبلي، مسعود ميرکاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه و حالا هم حميد سجادي وزير ورزش که در يک ماه اخير حداقل دو بار استعفايش را با شدن هر چه تمام‌تر تکذيب کرد و حالا در آستانه استيضاح، خبر استعفايش را از خبرگزاري‌هاي نزديک به دولت دريافت کرده‌ايم!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روز گذشته خبرگزاري فارس نوشت که  حميد سجادي وزير ورزش و جوانان از سمت خود استعفا کرده است. اين خبرگزاري همچنين عنوان کرد که براساس پيگيري‌هاي خبرنگارش؛ سجادي هم اکنون به دليل آسيبي که به طحال وي در همان سانحه هليکوپتر وارد شده، در بيمارستان در حال درمان است. اگر چه تا چند ساعت پس از آن خبرگزاري و رسانه‌هاي دولتي در اين خصوص هيچ حرفي نزدند اما اين خبر گويي که تائيد شده باشد، مورد توجه همه رسانه‌ها قرار گرفت و حتي از احتمال موافقت با اين استعفا هم خبرهايي رسيد و درباره جانشين‌هاي سجادي هم گمانه زني‌هايي مطرح شد. همه اين‌ها در حالي اتفاق افتاد که در هفته‌هاي اخير دو بار شايعه استعفاي سجادي مطرح شده و هر بار به شدت تکذيب شده است. بار اول هفدهم تيرماه بود وزارت ورزش و جوانان استعفاي حميد سجادي را تکذيب کرد. در آن زمان در پي انتشار خبري مبني بر استعفاي وزير ورزش و جوانان در يکي از سايتها، مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارتخانه، اين شايعه را تکذيب کرد و از رسانه‌ها خواست تحت تاثير برخي فضاسازي‌ها در برخي کانالهاي غير رسمي قرار نگيرند.
بار ديگر در26 تيرماه پايگاه خبري وزارت ورزش و جوانان در بيانيه اي اعلام کرد: در پي انتشار اظهارات يک نماينده مجلس و ادعاي او مبني بر تقديم استعفاي وزير ورزش و جوانان به رئيس‌جمهور، روابط عمومي اين وزارتخانه با تکذيب ادعاي مطرح شده اعلام مي‌کند، در شرايطي که ورزشکاران ايراني روزهاي درخشان و پرافتخاري را براي ايران اسلامي رقم زده‌اند، ادعاي تکراري تقديم استعفاي وزير ورزش و جوانان مطرح شده که بدينوسيله اين ادعا بار ديگر تکذيب مي‌شود. ورزشکاران ايراني در آستانه حضور در بازي‌هاي آسيايي و انتخابي المپيک قرار دارند و ورزش ايران همچون گذشته بدون توجه به حاشيه‌هاي مطرح شده و ادعاهاي تکذيب شده، در سطح عالي به برنامه‌ريزي خود جهت حضور پرقدرت در رقابت‌هاي پيش‌رو ادامه مي‌دهد.
اما گويا اين وزارت و شخص سجادي به داستان برکناري اعضاي قبلي کابينه اصلا توجه نداشت، والا مي‌دانست که مقاومت چندان فايده‌اي ندارد!
همان طور که گفته شده اين داستان از حجت عبدالملکي شروع شد. تجربه استعفاي حجت عبدالملکي از وزارت رفاه نشان مي‌داد که اين جور خبرها به واقعيت مي‌انجامد، حتي اگر وزارت مطبوعه آن را تکذيب کند! در خردادماه سال گذشته که عبدالملکي به استعفا سوق داده شد، نيز اولين بار خبر استعفاي او به طور غيررسمي اعلام شد. سپس استعفاي او در صفحه اينستاگرام وزارت رفاه تکذيب شد، اما يک روز بعد متن استعفاي عبدالملکي در توئيتر منتشر شد و بلافاصله از سوي رئيس جمهور مورد موافقت قرار گرفت تا مشخص شود که اين استعفا، بيش از اينکه استعفا باشد، برکناري است! جالب اينجا بود که علي رغم تکذيب استعفا تا روز آخر، سخنگوي دولت اعلام کرد که «آقاي عبدالملکي براي دومين بار استعفاي خود را به آقاي رئيس‌جمهور تقديم کرد و استعفاي ايشان با موافقت مواجه شد»!
نکته ديگر اين بود که نزديکان عبدالملکي در روزهاي پيش از استعفا، کوشش کردند انتشار خبر استعفا يا برکناري وي را که از سوي رسانه‌هاي اصولگرا منتشر مي‌شد، به اصلاح طلبان نسبت دهند تا به اين ترتيب زمينه را براي ادامه فعاليت وي در دولت مساعد کنند! دستيار رسانه‌اي عبدالملکي چند روز قبل از استعفاي عبدالملکي در توئيتر در واکنش به شايعه برکناري و جابه‌جايي وزير کار نوشت: «مثل هميشه دروغ است؛ قبلا با دست بند سبز دروغ مي‌گفتند الان با ريش بلند!»
مقاومت رستم قاسمي اما بيشتر از عبدالملکي بود! آذرماه سال گذشته بعد از سه ماه تلاش بي وقفه بخشي از دولت، بالاخره مقاومت رستم قاسمي شکست و او استعفا داد! اين اتفاق يک روز پس از آن به وقوع پيوست که حسيني معاون پارلماني رئيسي، خبر داد که هفته آينده گزينه وزارت راه و شهرسازي به مجلس معرفي مي‌شود! در واقع سخن او به معناي نااميدي دولت از استعفاي رستم قاسمي و برکناري او بود. به اين ترتيب رستم قاسمي که فشار چند خوان را تحمل کرده بود، پس از اعلام تلويحي برکناري اش استعفا داد و رئيس جمهور هم بلافاصله استعفايش را پذيرفت! پيش از آن خبر استعفاي رستم قاسمي دائما شنيده مي‌شد و تکذيب مي‌شد! همچنين درخواست استعفا، برکناري يا استيضاح وزير راه و شهرسازي از گوشه و کنار مجلس به گوش مي‌خورد. 22 آبان 1401 رسانه‌هاي مختلف از جمله خبرگزاري تسنيم، اعلام کردند که شنيده‌ها از دولت حاکي از آن است که رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي از سمت خود استعفا داده و نامه استعفاي خود را نيز تقديم رئيس‌جمهوري کرده است. اما آن مرحوم همچنان مقاومت کرد تا بالاخره فهميد که بايد استعفا دهد!
شايد همين دو نمونه کافي باشد براي اينکه سرنوشت حميد سجادي را بدانيم. البته پايان کار صالح آبادي، يوسف نوري، مسعود ميرکاظمي هم از اين همين دست است و در اين بين فقط فاطمي امين بود که نورچشمي بود و مجلس برخلاف خواست دولت او را استيضاح و برکنار کرد.
حالا در روزهايي که در مجلس هم زمزمه استيضاح وزير ورزش پيچيده بود و يک روز پس از آنکه عليرضا سليمي عضو هيأت‌رئيسه مجلس اعلام کرد که با تصميم هيأت‌رئيسه استيضاح حميد سجادي وزير ورزش و جوانان اعلام وصول مي‌شود، خبر استعفاي حميد سجادي منتشر شده و به نظر مي‌رسد ديگر مقاومت براي سجادي هم فايده‌اي ندارد!
کد مطلب: 199788
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *