۱
سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۱
گزارش «مردم سالاری» به مناسبت سالگرد عملياتی که توهمات منافقين را در هم شکست

سرنوشت عبرت‌آموز منافقين؛ تداوم آوارگی، 35 سال پس از عمليات مرصاد

از بين اپوزيسيون جمهوري اسلامي، منافقين (مجاهدين خلق) بدون ترديد منفورترين گروه بين عامه مردم ايران محسوب مي‌شوند. آنها نه تنها در بيش از چهار دهه اخير از هر گونه تحرکي براي ضربه زدن به کشور و حتي انجام عمليات تروريستي بر ضد مردم بيگناه کوتاهي نکردند بلکه در طول هشت سال دفاع مقدس نيز با صدام همراهي کردند.
سرنوشت عبرت‌آموز منافقين؛ تداوم آوارگی، 35 سال پس از عمليات مرصاد
گروه سياسي فهيمه جهازيان: از بين اپوزيسيون جمهوري اسلامي، منافقين (مجاهدين خلق) بدون ترديد منفورترين گروه بين عامه مردم ايران محسوب مي‌شوند. آنها نه تنها در بيش از چهار دهه اخير از هر گونه تحرکي براي ضربه زدن به کشور و حتي انجام عمليات تروريستي بر ضد مردم بيگناه کوتاهي نکردند بلکه در طول هشت سال دفاع مقدس نيز با صدام همراهي کردند. اما پنجم مردادماه سال 1367 و عمليات مرصاد را مي‌توان تاريخ شکست قطعي منافقين دانست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جنگ هشت ساله عراق بر ضد ايران تازه به پايان رسيده بود که عراق با همراهي منافقين، در صدد حمله مجدد به ايران بر آمد. شش روز پس از قبول قطعنامه 598 شوراي امنيت توسط جمهوري اسلامي، نيروهاي عراقي توافقات اين قطعنامه را زير پا گذاشته، دوباره در جنوب و حوالي خرمشهر به خاک ايران حمله کردند. هدف از اين حمله اين بود که راه نفوذ براي منافقين در جبهه غرب باز شود. همان زمان، صدام حسين طي يک سخنراني تلويزيوني اعلام کرد: «... بعد از مدتي خواهيد ديد که چگونه مجاهدين خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همين‌طور پيوستن مردم ايران به صفوف آن‌ها را خواهيد ديد.» در شرايطي که نيروهاي دفاعي ايران در جبهه‌هاي جنوبي مستقر شدند تا با حملات رژيم بعثي عراق مقابله کنند، منافقين، عملياتي با نام فروغ جاويدان را از مرزهاي غرب ايران آغاز کرد. منافقين به همراه صدام در صدد تغيير شرايط پس از صدور آتش بس و پيروزي نهايي در جنگ هشت ساله بودند. مسعود رجوي در شب آغاز عمليات، در توهمي آشکار گفت: «بر اساس تقسيمات انجام شده، 48 ساعته به تهران خواهيم رسيد… کاري که ما مي‌خواهيم انجام دهيم در حد توان و اشل يک ابرقدرت است؛ چون فقط يک ابرقدرت مي‌تواند کشوري را ظرف اين مدت تسخير کند… از پايگاه نوژه هم ترسي نداشته باشيد؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور مي‌دهم هواپيماهاي عراقي بيايند و آنجا را بمباران کنند. پايگاه هوايي تبريز را هم با هواپيما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهيم داد… گذشته از آن، ضدهوايي و موشک سام 7 هم که داريم… هوانيروز عراق تا سرپل ذهاب به‌همراه ستون‌ها خواهد بود. از نظر هوايي ناراحت نباشيد چون هواپيماهاي عراقي پشتيبان ما هستند و تمام ماشين‌ها به صورت ستون حرکت مي‌کنند.» عمليات فروغ جاويدان منافقين در ساعت 15:30 روز 3 مرداد ماه سال 67 آغاز شد. منافقين با حمايت کامل ارتش عراق فاصلهٔ مرز قصر شيرين تا منطقه تنگه چهارزبر در 34 کيلومتري غرب کرمانشاه را با سرعت زياد طي کردند. شعار آنها «امروز مهران، فردا تهران» بود. آنها در نظر داشتند 33 ساعته خود را به تهران برسانند اما خيلي زود مشخص شد خيال واهي در سر داشتند.  به دليل آنکه نيروهاي ارتش و سپاه ايران در جبهه جنوب در حال مقابله با حملات ناگهاني عراق بودند، منافقين تا عمق 145 کيلومتري خاک ايران پيش رفتند. آنها که با 7500 نفر از نيروهاي منافقين و عراقي و 1300 دستگاه تانک و خودرو نفربر وارد خاک ايران شده بودند تصور مي‌کردند با اشغال منطقه، مردم به حمايت از آن‌ها خواهند پرداخت ولي برخلاف انتظارشان، کردهاي منطقه به مقاومت پرداختند. پس از آن بود که عمليات مرصاد توسط ايران آغاز شد؛ عملياتي با رمز «يا علي» در منطقه اسلام‌آباد غرب و کرند غرب در استان کرمانشاه، با فرماندهي علي صياد شيرازي. فرمانده توانمندي که تاوان فرماندهي اين عمليات را 11 سال بعد با ترور کودلانه توسط منافقين داد و به شهادت رسيد. واژه عربي «مرصاد» به معني کمين است و به خاطر کمين برنامه‌ريزي شده‌اي که ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام داده بود اين نام براي اين عمليات در نظر گرفته شد.
نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي ايران ابتدا مسير ستون‌هاي زرهي منافقين را سد کردند و سپس بالگردهاي هوانيروز ارتش با سلاح‌هاي ضد تانک به ستون زرهي منافقين يورش بردند و هواپيماهاي اف-5 پايگاه 4 شکاري نيروي هوايي پايگاه دزفول به فرماندهي خلبانان عبدالحميد نجفي و عليرضا آييني هم ستون زرهي منافقين را بمباران کردند. در انتها نيروهاي زميني سپاه به باقي‌مانده نيروهاي منافقين حمله کردند. منافقين در اين عمليات نيز دست از عادت هميشگي خود، کشتار افراد بيگناه برنداشتند و کشتار بيمارستان اسلام‌آباد غرب را از خود به جاي گذاشتند.
در 4 مرداد 1367 پس از اشغال شهر توسط منافقين، آنها مجروحان و حتي کارکنان بيمارستان را قتل‌عام کرده و اجساد آنان را در محوطه بيمارستان به آتش کشيدند. اما اين نقطه پاياني بر عمليات منافقين در ايران بود. در عمليات مرصاد بيش از 438 دستگاه نفربر و تانک و خودرو و بيش از 1200 قبضه تجهيزات نظامي از منافقين از بين رفت و 531 دستگاه تانک، نفربر و خودرو و مقادير زيادي تجهيزات و سلاح‌هاي انفرادي به غنيمت نيروهاي جمهوري اسلامي درآمد. همچنين بيش از 2506 نفر از اعضاي منافقين کشته شده و 531 تن به اسارت درآمدند.  اين شکست بزرگ، موجب شد منافقين تا مدتها در سکوت به سر ببرند؛ هرچند هيچگاه از عمليات تروريستي خود دست برنداشتند. بمبگذاري در حرم مطهر امام رضا(ع) در تاريخ 30خرداد 1373 مصادف با عاشوراي حسيني که به شهادت 26 نفر و مجروح شدن 300 نفر از زائران بي­گناه منجر شد وعمليات تروريستي در پارک حجاب اهواز در آذر 1378 که موجب شهادت يک نفر و زحمي شدن 11 زن و کودک شد، از مهمترين عمليات تروريستي منافقين پس از شکست در عمليات مرصاد بود. جنايات منافقين در ترور و قتل عام ملت ايران در سال 1367 به گستره کل ايران پهناور بوده است و 1504 نفر را به شهادت رساندند. استان تهران با 274 شهيد بيشترين و استان يزد با يک شهيد کمترين تعداد شهداي حاصل از اعمال تروريستي منافقين را تشکيل مي‌دهند. 20 تن از شهدايي که توسط منافقين در سال 67 به شهادت رسيدند از زنان و کودکان بوده‌اند. منافقين در دوران رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي، توسط آمريکا در فهرست گروههاي تروريستي قرار گرفت اما در سال 1389 از اين ليست خارج شد. پس از حمله آمريکا به عراق، منافقين مجبور به تخليه کمپ خود و عزيمت به آلباني شدند اما چندي پيش از کمپ آلباني هم اخراج شدند و هم اکنون آواره ترين گروه اپوزيسيوني هستند که نه تنها هيچ مقري در خارج از کشور ندارند بلکه در داخل کشور نيز از منفورترين افرادي هستند که مردم ايران بارها تنفر خود را نسبت به آنها نشان داده‌اند. جالب اينکه منافقين حتي در بين نيروهاي اپوزيسيون نيز جايگاهي ندارند! منافقين 35 سال پس از شکست در عمليات مرصاد، همچنان شکست خورده ترين، منفورترين و بي اثرترين گروه سياسي – نظامي و يک مهره سوخته در صحنه تحولات سياسي محسوب مي‌شوند. 
 
 
کد مطلب: 199861
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *