۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۲
در نشست دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری مطرح شد؛

با قانون مصوب، مجلس حداقلی‌تر خواهد شد

راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد و تصویب لایحه پیشنهادی در مورد حجاب و عفاف قطعا منجر به نابسامانی بیشتر در وضعیت حجاب خواهد شد
با قانون مصوب، مجلس حداقلی‌تر خواهد شد
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین در نشست اعضای دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری موضوعات مهمی در چهار  بخش به شرح زیر به عنوان مواضع این حزب به تصویب رسید:
  الف- انتخابات مجلس در سال جاری
١- قانون معیوب مصوب مجلس حداقلی
هر چند از مجلس یازدهم که با غیبت ۶۰ درصد مردم ایران در انتخابات و در مجموع با پشتوانه کمتر از ۱۵ درصد آرا شرکت کنندگان شکل گرفته شده است نباید انتظار داشت قانونی مصوب کند که منجر به انتخابات رقابتی‌تر و مشارکت گسترده‌تر شود ؛ اما با کمال تاسف شاهد قانونی معیوب و مصوبه‌ای شتاب زده و با اعطای اختیارات بسیار فراوان به ناظران شورای نگهبان مواجه شدیم که در هیچ یک از ادوار مجلس قبل مسبوق به چنین سابقه‌ای در تضييع حقوق اساسی مردم نبوده‌ایم. البته چون قانون مذکور پس از تصویب شورای نگهبان به سرعت برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است، در این مجال فایده چندانی برای مطرح کردن جزئیات معایب و ایرادات آن وجود ندارد.
 ٢- سلب فرصت از احزاب و جریانات سیاسی
اعلام پیش ثبت نام از ۱۶ مرداد دستاوردی جز سردرگمی احزاب و جریانات سیاسی و سلب فرصت از آنها جهت اتخاذ تصمیم نخواهد داشت البته ممکن است برخی اصولگرایان داخل مجلس فعلی همین را می‌خواستند و از قبل لیست‌های خودشان را آماده کرده و برای به اصطلاح "انقلابی تر شدن مجلس " نوعی رقابت درون جناحی و تابلویی از رقابتی بودن انتخابات را به نمايش بگذارند ؛ اما هیچ یک از احزاب اصلاح طلب (و از جمله حزب مردم سالاری ) و بسیاری ازاحزاب مستقل و اصولگرا هیچ گونه برنامه ريزي و تصمیم گیری برای این گونه مشارکت و این نحوه دستپخت مجلس حداقلی از قبل نداشته‌اند!
٣- لزوم عبرت‌آموزی از انتخابات ترکیه
نباید عده‌ای مشارکت ۸۹ درصدی مردم در انتخابات ترکیه را به جریمه‌های انتخاباتی مربوط سازند (زیرا چندین دوره است که در عمل جریمه‌های مذکور اعمال نمی‌شود) لذا خوب است برای دست‌اندرکاران انتخابات کشور ما انتخابات ترکیه مايه عبرت باشد.
4- مشارکت حداکثری مردم با افزایش اعتماد عمومی و بهبود وضعیت معیشتی
بدون‌شک عدم تحقق وعده‌های دولتمردان در تامین شغل، مسکن و حداقل نیازهای اولیه مردم روز‌به‌روز اعتماد عمومی را کاهش داده و در نتیجه به کاهش هرچه بیشتر مشارکت مردم منجر خواهد شد . لذا برای تحقق مشارکت حداکثری باید اعتماد عمومی مردم را ارتقاء بخشید و یکی از راههای اولیه ، همان احساس گشایش اقتصادی در وضعیت معیشت مردم است.
٥- اولویت کنترل و کاهش تورم بر جلوگیری از بی‌حجابی
ای کاش همت و وقت دست‌اندرکاران امور تقنینی و اجرایی و قضایی و نهادهای دولتی و حکومتی درکنار جلوگیری از بی‌حجابی و کم‌حجابی تا حدود زیادی برای کنترل و کاهش تورم اختصاص می‌يافت  اما متاسفانه بي‌رغبتی برای مشارکت مردم در انتخابات از ناحیه برخی از دست‌اندرکاران موجب شده است که برای آنان کنترل و کاهش تورم هم چندان اولویت نداشته باشد.
 
ب- بی‌نتیجه بودن گشت جدید ارشاد و لایحه حجاب و عفاف
1-ت
وقف گشت ارشاد به دلیل عملکرد نامطلوب
هرچند پیش از مرگ «مرحومه مهسا امینی» گشت ارشاد به طور کلی متوقف شد و اخیرا جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی هم با صراحت اعلام کرد که گشت ارشاد نداریم؛ با این حال عده‌ای اصرار دارند که بگویند که در شکل و قابل جدید همان گشت ارشاد باید تداوم پیدا کند و حتی اصرار دارند علیرغم تکذیب چندباره، مسئولیت صدور مجوز آن را بر گردن جناب آقای رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی بیندازند. البته نباید آزموده را مجددا آزمود، چون هرگونه اجبار، زور، سرکوب و شلاق برای اجرای حکم حجاب قطعا نتیجه معکوسی را در پی خواهد داشت و چهره رحمانی اسلام را کاملا مخدوش و مشوه جلوه‌گر می‌سازد.
2- لایحه حجاب و عفاف نمایشی از نابسامانی‌ها در موضوع حجاب
بارها گفته شده است هیچ دولتی نمی‌تواند با ضرب و شتم یا جریمه‌های مالی سنگین موفق به اجرای حکم حجاب گردد و در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اکثریت قریب به اتفاق مردم شریف ایران خودشان به بهترین نحو از موضوع حجاب و عفاف حمایت کرده‌اند. حال بایدریشه‌یابی کرد که اولا چرا پس از 45 سال نیازمند تصویب قانون عریض و طویل در این زمینه شده‌ایم؟! ثانیا چگونه باید با فهم مطالبات نسل جدید به دنبال حل ریشه‌ای این موضوع آن هم از طریق وضع قوانین روزآمد باشیم؟!
 
ج- ضعف مفرط دیپلماسی در کنار ادعای قدرت اول منطقه بودن
  1. پاسخگو نبودن طالبان پس از گذشت دو‌ماه و نیم از اولتیماتوم یک‌ماهه ایران
1- هرچند قرائن و شواهد نشان می‌دهد حاکمان فعلی افغانستان به صورت پنهانی با مقامات فعلی آمریکا بده‌بستان‌های فراوانی دارند؛ با این حال حدود دو‌ماه و نیم از اولتیماتوم یک‌ماهه ایران در مورد آزادسازی حقابه ایران از هیرمند می‌گذرد اما نه از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان خبری شد و نه از پاسخگویی طالبان! گویی اساسا چنین اولتیماتومی در کار نبوده است.
به هرحال جا دارد؛ مقامات ایرانی پس از تمسخر طالبان نسبت به اعتراض و تهدید جناب آقای رئیسی، حداقل به گونه‌ای برخورد کنند که باور به اینکه «طالبان جنبش اصیل منطقه است»، از اذهان عمومی مردم پاک شود و با استیفای حق مسلم ایران، مردم مظلوم سیستان از وضعیت نابهنجار کمبود شدید آب رهایی یابند.
2- تعرض روسیه و چین به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس
اگر در ماجرای تعرض قبلی چین به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه شاهد سکوت و انفعال مقامات ایرانی نبودیم، قطعا نباید یک بار دیگر شاهد چنین تعرضی از سوی مقامات روسی می‌بودیم.
البته هنوز هم دیر نشده است، اگر روسیه مدعی دوستی و اتحاد استراتژیک با ایران است، باید به خاطر تعرض اخیر خویش نسبت به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایران وادار به عذرخواهی شود. راستی چرا باید ایران با هرگونه درخواست مقامات چین و روسیه همراهی نموده و هزینه‌های دیپلماتیک آن را هم پرداخت نماید، اما شاهد چنین رفتار غیردوستانه از ناحیه آنها باشیم؟!
3- ادعای پوچ مالکیت انحصاری عربستان و کویت در میدان گازی آرش
یکی دیگر از مواردی که بیانگر ضعف مفرط دیپلماسی ایران (علیرغم ادعای قدرت اول منطقه بودن) است، همان اظهارات مقامات کویت و عربستان و ادعاهای پوچ آنان در موضوع میدان گازی آرش است. البته مقامات مذکور این را هم گفته‌اند که در این موضوع حاضرند با مقامات ایران گفت‌و‌گو کنند.
راستی برخورد انفعالی با عربستان تا کجا؟(که علیرغم افتتاح سفارت ایران در جده) نوادگان آل‌سعود هنوز در هتل اسپیناس! عهده‌دار رتق و فتق دیپلماسی در ایران هستند؟!
امروز حامیان سفارت‌نوردان عربستان‌(که آل‌سعود را بدتر از یهود می‌دانستند)کجا تشریف دارند؟ و چرا ساکت و منفعل هستند؟
 
د- صداقت با مردم ضمانت اساسی برای افزایش اعتماد به نظام
1- گرمای هوا یا کمبود برق عامل تعطیلی دوروزه کشور
این‌روزها حوادث ریز و درشتی در کشور رخ می‌دهد که آحاد مردم احساس می‌کنند برخی دست‌اندرکاران چندان صادقانه با آنان رفتار نمی‌کنند!
به عنوان مثال تعطیلی دوروزه به بهانه گرمای هوا! در حالی که استان‌هایی همچون استان خوزستان چند ماه است، گرمای بالای 45 درجه سانتیگراد را تجربه می‌کنند و دمای شهرهایی همچون اردبیل و تبریز در همین روز تعطیلی بالاتر از 30 درجه سانتیگراد نبوده است لذا بسیاری از کارشناسان و مردم بر این باورند که  کمبود برق در کشور و نابسامانی‌های موجود در زمینه نیروگاهها عامل اساسی تعطیل بوده است!
2- ماجرای مدیرکل ارشاد گیلان تبلیغات فضای مجازی یا کتمان واقعیت؟
متاسفانه پس از افشای ماجرای مدیرکل ارشاد استان گیلان بسیاری از دست‌اندرکاران به جای برخورد صادقانه با موضوع، یا منکر اصل واقعه شدند و یا به دنبال بازداشت و توبیخ، افشاکنندگان! آیا اینگونه برخورد با موضوعات از سوی عوامل دستگاه‌های اجرایی و یا برخی نمایندگان مجلس به نفع افزایش اعتماد عمومی به نظام محسوب می‌شود؟!
و البته موارد برخورد غیرصادقانه با مردم منحصر در دو مورد مذکور نیست و از حوصله این بیانیه خارج است و دست‌اندرکاران خودشان بهتر می‌دانند!
کمیته اطلاع‌رسانی حزب مردم‌سالاری
کد مطلب: 200446
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *