۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۷
رئيس‌جمهوری سابق آمريکا متهم به تلاش برای تغيير نتيجه انتخابات شد

محاکمه سريع و سخت ترامپ

مواجهه رئيس‌جمهوري سابق آمريکا با اتهامات ريز و درشت به پايه ثابت رسانه‌هاي آمريکايي تبديل شده‌است.
محاکمه سريع و سخت ترامپ
گروه‌بين‌الملل - مانيا شوبيري: مواجهه رئيس‌جمهوري سابق آمريکا با اتهامات ريز و درشت به پايه ثابت رسانه‌هاي آمريکايي تبديل شده‌است. به گزارش سي‌ان‌ان، «دونالد ترامپ» براي سومين بار مدت کوتاهي جهت تفهيم اتهام بازداشت شد. البته، اين براي اولين بار است که آمريکا مي‌خواهد يک رئيس جمهوري سابق خود را به دليل تلاش براي از بين بردن نظام دموکراتيک محاکمه کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در کيفرخواست عليه ترامپ آمده است که «او با وجود شکست در انتخابات، مصمم بود که در قدرت بماند.»کيفرخواست 45 صفحه‌اي جديد عليه رئيس‌جمهوري سابق آمريکا، ايالات متحده را به مرحله‌اي بي‌سابقه وارد کرده است. اين کيفرخواست اعلام مي‌کند که تلاش ترامپ براي تغيير نتيجه انتخابات، مختل کردن سنت انتقال اختياري قدرت بين روساي جمهوري آمريکا است که براي اولين بار توسط جورج واشنگتن آغاز شد. وي در سال 1796 حاضر نشد يک دور ديگر رئيس جمهور آمريکا شود تا «مردم سرنوشت خود را انتخاب کنند.»
ترامپ بلافاصله گفت که  «وزارت دادگستري فاسد آمريکا که تحت کنترل جو سرکش (بايدن) قرار دارد، دوباره بطور غيرقانوني مرا متهم کرد. بر اساس برخي گزارش‌ها، ممکن است چپ‌ها مرا به 561 سال زندان محکوم کنند. شش برابر حبس ابد!»
سي‌ان‌ان صراحتا مي‌نويسد، ترامپ فقط يک رئيس جمهوري سابق آمريکا نيست؛ وي نامزد پيشتاز حزب جمهوري خواه براي انتخابات رياست جمهوري سال 2024 است که نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که در يک رقابت فرضي انتخاباتي با «جو بايدن» رئيس جمهوري فعلي آمريکا برابري مي‌کند.
نکته اينجاست که  اتهامات «جک اسميت» بازپرس ويژه آمريکا عليه ترامپ نسبت به دو کيفرخواست قبلي وي مهم‌تر است، زيرا اين کيفرخواست از سوي هيئت منصفه بزرگ واشنگتن، ارزش‌هاي بنيادي آمريکا و زيربناي قانون اساسي اين کشور را شامل مي‌شود.
ترامپ در دو پرونده ديگر - مورد اول در منهتن به دليل اتهامات کلاهبرداري تجاري مربوط به پرداخت پولي پنهاني و دوم به دليل سوء استفاده از اسناد محرمانه اعلام بي گناهي کرده است و او تخلفات مطرح شده عليه خود پس از انتخابات 2020 را رد کرده است.
ضد حملات لفظي ترامپ به دادگاه واشنگتن
ترامپ عصر پنجشنبه به وقت محلي (بامداد جمعه) وارد دادگاه فدرال واشنگتن شد و ابتدا تشريفات رسمي را در برابر قاضي مبني بر  معرفي خود و اذعان به اينکه از لحاظ رواني تحت تاثير هيچ مواد يا حالت خاصي نيست، انجام داد.
ساختمان دادگاه فدرال واشنگتن مقابل ساختمان کنگره  قرار دارد جايي که حاميان وي در شش ژانويه 2021 به آن حمله کردند تا مانع برگزاري جلسه کنگره در تاييد پيروزي جو بايدن دموکرات در انتخابات شوند. قاضي دادگاه فدرال واشنگتن چهار مورد اتهامي در پرونده جديد عليه ترامپ را در موضوع تلاش براي باطل کردن نتيجه انتخابات 2020 رياست جمهوري آمريکا به او تفهيم کرد. ترامپ همچون ديگر پرونده‌هاي خود در اين پرونده نيز خطاب به قاضي گفت که هيچ کدام از اتهامات طرح شده از سوي جک اسميت بازرس ويژه را قبول ندارد و خود را گناهکار نمي‌داند.
رئيس جمهور سابق آمريکا گفته است که هيچ اشتباهي مرتکب نشده و جک اسميت را متهم کرد که در تلاش براي خنثي کردن شانس او به منظور بازگشت به کاخ سفيد در انتخابات رياست جمهوري  سال 2024 (آينده) است.
ترامپ خطاب به قاضي گفت که هيچ کدام از اتهامات مرتبط با يورش ششم کنگره آمريکا  را قبول ندارد.
پس از تفهيم اتهام ترامپ، دادستان‌ها به قاضي گفتند تقاضاي بازداشت متهم پيش از آغاز جلسات محاکمه را ندارند و قاضي نيز به ترامپ درباره شرايط و مقرراتي که متهم پيش از آغاز دادگاه بايد رعايت کند، توضيح داد. اين شرايط شامل صحبت نکردن با ديگران درباره جزئيات پرونده يا  تماس با شاهدان احتمالي و متهمان احتمالي ديگر در اين پرونده است.
قاضي به ترامپ درباره عدم رعايت تبعات اين شرايط هشدار داد که اين تبعات برابر با قانون، شامل بازداشت و زندان هم مي‌شود. با پايان اين جلسه دادگاه،  ترامپ و وکلايش از در پشتي دادگاه خارج شدند.
رئيس جمهوري سابق آمريکا همچنين پس از جلسه دادگاه گفت: آنچه از از مقابل نگاهم مي‌گذرد، آزار و اذيت يک مخالف سياسي  و فسادي است که امروز ديدم. نمي‌توان اجازه داد اين اتفاق در آمريکا بيفتد. روز بسيار غم انگيزي براي آمريکا است.
قاضي سخت‌گير،دادستان سمج
در ميان الفاظ و رفتارهاي ترامپ مي‌توان نگراني‌هايي جديدي از جانب او مشاهده کرد. «تانيا چاتکن» قاضي دادگاه واشنگتن يکي از منتقدين سرسخت رئيس‌جمهوري سابق آمريکا است. سال 2021 قاضي چاتکن تلاش‌هاي دونالد ترامپ براي جلوگيري از دسترسي يک کميته کنگره به مجموعه‌اي از اسناد کابينه ترامپ در کاخ سفيد را با گفتن اين جمله ناکام گذاشت: «رئيس جمهورها پادشاه نيستند، و شاکي هم رئيس جمهور نيست.»
اين اقدام قاضي چاتکن جان تازه‌اي به تحقيقات کنگره داد که حاصل آن بعد از اعلام اتهام جک اسميت، بازپرس ويژه عليه ترامپ، باز هم روي ميز خانم چاتکن قرار گرفت. نام اين قاضي 61 ساله در دو سال گذشته با احکام سنگيني گره خورده که براي شرکت‌کنندگان در شورش عليه کنگره آمريکا صادر کرده است.
با وجود آن که بعضي از همکاران تانيا چاتکن لحن صريح‌تري در انتقاد از نقش ترامپ در اين شورش داشته‌اند -و حتي يکي از آنها رئيس جمهور سابق را «شارلاتان» خطاب کرده- تعداد کمي از آنها احکامي به شدت و سنگيني مجازات‌هاي قاضي چاتکن براي متهمان شورش صادر کرده‌اند.
موارد انگشت‌شماري بوده که در آن قضات اين پرونده‌ها احکام حبس طولاني‌تري از آنچه دادستاني درخواست کرده بود، صادر کرده‌اند. در ميان اين موارد نام خانم چاتکن بيش از بقيه به چشم مي‌خورد. به گزارش واشنگتن پست تمام 31 متهمي که در مقابل او در دادگاه حاضر شده‌اند -کم يا زياد- بلا استثنا حکم زندان گرفته‌اند.
مشهور است که چاتکن احکام سنگين متهمان را با لحني بسيار صريح صادر مي‌کند.او قبلا از مجازات نشدن افرادي ابراز نااميدي و ناخشنودي کرده بود که به گفته او، دانسته به هواداران آقاي ترامپ دروغ گفته بودند.
به موازات قاضي نترس پرونده ترامپ، يک دادستان سمج به اسم « جک اسميت» ايستاده‌است. مشهور است که اسميت با لحن خونسرد آنچنان مو را از ماست مي‌کشد که هيچ‌کس نمي‌تواند از چنگ او فرار کند. اين دادستان مشهور که اتفاقا از ترامپ کينه قديمي دارد ؛ پس از طرد شدن توسط ترامپ، مدتي را به عنوان وکيل جنايات جنگي در دادگاه لاهه حضور داشته است.
ادامه حمايت جمهوري‌خواهان
بر اساس نظرسنجي جديد نيويورک تايمز و دانشگاه سينا، ترامپ در انتخابات مقدماتي 2024 بر رقباي جمهوري خواه خود برتري دارد درحالي که «ران دسانتيس» فرماندار فلوريدا و جدي ترين رقيب ترامپ، 37 درصد آراي کمتري در مقايسه با وي بدست آورده است.
در اين نظرسنجي، ترامپ 54 درصد راي و دسانتيس 17 درصد راي کسب کرده اند. «مايک پنس» معاون رئيس جمهور سابق آمريکا، نيکي هيلي سفير سابق آمريکا در سازمان ملل و سناتور تيم اسکات هر کدام فقط 3 درصد راي کسب کردند.
بر اساس اين نظرسنجي، هم ترامپ و هم بايدن در يک رقابت فرضي دو نفره در انتخابات 43 درصد راي به دست آوردند.
اين نظرسنجي نشان داد که 41 درصد از راي دهندگان ديدگاه مثبتي نسبت به ترامپ دارند، در حالي که 43 درصد در مورد بايدن چنين نظري را دارند.
حال بايد ديد، آيا اين محاکمه و دادگاهها، ترامپ را از رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري 2024 که در نظرسنجي‌ها در ميان رقباي جمهوري خواه خود پيشتاز است و با جو بايدن رئيس جمهور دموکرات فعلي آمريکا هم برابري مي‌کند، باز نگه مي‌دارند؟
وکلاي ترامپ خواستار تاخير حداکثري در تعيين زمان دادگاه شوند، اول به اميد پيروزي ترامپ در انتخابات ماه نوامبر 2024 رياست جمهوري آمريکا که پس از ورود به کاخ سفيد عملا شکايت خود را لغو با مصونيت قضايي رياست جمهوري از اين اتهامات مصون بماند و دوم اينکه با تشويق هوادارانش در ماه‌هاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري، هم کمک مالي جمع‌آوري کند و هم آنان را به شرکت در انتخابات تشويق کند.
کد مطلب: 200413
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *