۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵

روسیه اروپا را تهدید کرد

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه به سران کشورهای غربی درباره ارسال جنگنده‌‎های اف-۱۶ به اوکراین هشدار داد و گفت که به خاطر بازی با هواپیماهایتان از خود بی خود نشوید.
روسیه اروپا را تهدید کرد

به گزارش مردم سالاری آنلاین، چندی پیش و روزی که بعد از اعلام موافقت واشنگتن، برخی از کشورهای اروپایی از تصمیم خود برای ارسال جنگنده‌‎های اف-۱۶ به اوکراین پرده برداشتند، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان آن روز را روز خوبی برای اوکراین و اروپا توصیف کرد.

مدودف در واکنش به این اظهار نظر وزیر خارجه آلمان، سران غرب را به کودکانی تشبیه کرد که مشغول بازی با اسباب‌بازی‌های خود هستند و با پیوست کردن عکسی از یک هواپیمای سرنگون شده آلمان نازی به پست خود در کانال تلگرامی‌اش، نوشت: بچه‌ها، بیش از حد به خاطر بازی با هواپیماهای اسباب‌بازیتان از خود بی خود نشوید؛ چرا که روز خوبِ بعدی برای اروپا ممکن است آخرین روز آن باشد!

به نوشته خبرگزاری تاس، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر اعلام کرده بود که توافق‌نامه‌ای بر سر تامین ۴۲ جنگنده اف-۱۶ از هلند حاصل شده است.

جدا از آن، دانمارک نیز با اشاره به اینکه قصد دارد ۱۹ فروند جنگنده اف-۱۶ خود را به اوکراین منتقل کند، اعلام کرد که کی‌یف ۶ فروند از آنها را قبل از پایان سال جاری دریافت خواهد کرد.

دانمارک هم حدود ۳۰ جنگنده اف-۱۶ دارد اما به دنبال خرید جنگنده‌های مدرن‌تر اف-۳۵ از ایالات متحده است و به همین دلیل قصد دارد جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به اوکراین بدهد و به همین ترتیب نیروی هوایی هلند نیز که به دنبال خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی است، قصد دارد ۴۲ جنگنده اف-۱۶ موجود خود را به کی‌یف بدهد.

پیشتر کشورهای دانمارک و هلند با مشارکت ۹ کشور دیگر آموزش خلبانان اوکراینی را برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ آغاز کرده‌اند.

 واشنگتن به دانمارک و هلند تضمین‌های رسمی داده است که ایالات متحده درخواست‌های ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را پس از تکمیل آموزش خلبانان این کشور تسریع خواهد کرد.

دانمارک و هلند به تازگی این تضمین‌ها را درخواست کرده بودند زیرا ایالات متحده باید انتقال جت‌های نظامی از سوی متحدان خود به اوکراین را تائید کند.

قرار بود ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور این ماه در دانمارک آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با جت‌های جنگنده اف-۱۶ آغاز کنند. در همین رابطه ترولس پولسن سرپرست وزارت دفاع دانمارک پیشتر و در ماه جولای گفته بود که کپنهاگ امیدوار است در اوایل سال ۲۰۲۴ نتایج این آموزش‌ها را ببیند.

دانمارک و هلند دو عضو ناتو هستند که رهبری تلاش‌های بین‌المللی برای آموزش خلبانان و همچنین کارکنان پشتیبانی، نگهداری هواپیماها و در نهایت امکان دستیابی اوکراین به جنگنده‌های اف-۱۶ برای استفاده در جنگ با روسیه را بر عهده داشته‌اند.

به گفته این مقام آمریکایی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده نامه‌هایی به همتایان دانمارکی و هلندی خود ارسال کرده و به آنها اطمینان داده که این درخواست‌ها مورد تائید قرار خواهند گرفت.

کد مطلب: 201428
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *