۰
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

هشدار هواشناسی درباره تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۶ استان کشور

سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۶ استان از جمله در ارتفاعات استان‌های تهران و البرز، از خیزش گرد و خاک در ۶ استان دیگر در مناطق شرقی و مرکزی کشور خبر داد.
هشدار هواشناسی درباره تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۶ استان کشور

به گزارش مردم سالاری آنلاین، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که طی ۲ روز آینده در ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در استان‌های مازندران، ‌غرب سمنان، تهران، البرز،‌ ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان، افزایش ابر، گاهی رگبار، رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. 

یکشنبه آینده در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات زاگرس مرکزی و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود. 

همچنین براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه آینده در ارتفاعات هرمزگان و جنوب شرق فارس رگبار باران گاهی رعد و برق و وزش باد دور از انتظار نیست. 

طی ۵ روز آینده در بخش‌هایی از مرکز و نوار شرقی کشور در برخی ساعات روز افزایش سرعت باد، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در شرق کشور وزش باد شدید همراه با طوفان گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. 

همچنین روز یکشنبه آینده در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش نسبی دما روی می‌دهد و امروز و فردا خلیج‌فارس و روز یکشنبه دریای خزر مواج است. 

توصیف سامانه اول: تداوم فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی 

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد خیزش گرد و خاک و بارش تگرگ

زمان و منطقه اثر: جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب. دامنه و ارتفاعات مازندران و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان و شرق و شمال هرمزگان. 

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی. 

توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در برخی مناطق نفوذ گرد و خاک

زمان و منطقه اثر: جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲. شرق سمنان، شرق و جنوب اصفهان، یزد، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان. 

اثر مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل. 

توصیه: اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

کد مطلب: 202056
برچسب ها: هواشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *