۰
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۷
سخنان صحرايی درباره مدارس غيرانتفاعی جنجال آفريد

دفاع وزير آموزش و پرورش از مدارس لاکچری

در حالي که همه نشانه‌ها از جمله نتايج کنکور نشان مي‌دهد که متاسفانه مدارس غيردولتي بسيار موفق تر از مدارس دولتي هستند و آموزش و پرورش ضعف‌هاي اساسي دارد، سخنان اخير وزير نشان مي‌دهد که متاسفانه شناخت و درک درستي از اين مشکل ندارد
دفاع وزير آموزش و پرورش از مدارس لاکچری
گروه اجتماعي – سعيد تهراني: در حالي که همه نشانه‌ها از جمله نتايج کنکور نشان مي‌دهد که متاسفانه مدارس غيردولتي بسيار موفق تر از مدارس دولتي هستند و آموزش و پرورش ضعف‌هاي اساسي دارد، سخنان اخير وزير نشان مي‌دهد که متاسفانه شناخت و درک درستي از اين مشکل ندارد و سعي دارد با فرافکني اين موضوع را به نوعي ديگر جلوه دهد. سخناني که نشان مي‌دهد رضا مراد صحرايي باوري به عدالت آموزشي در آموزش و پرورش ندارد و واقعا معلوم نيست بر چه معياري وي به عنوان بالاترين مقام در اين وزارتخانه مهم انتخاب شده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين وزير آموزش و پرورش در يکي از برنامه‌هاي تلويزيون و در پاسخ به سوال مجري درباره شهريه بالاي مدارس غيرانتفاعي گفت: هزينه‌هاي بالاي مدارس غيرانتفاعي عادي است، شما اگر بخواهيد يک ماشين مدل بالا هم سوار شويد بايد پول بيشتري بدهيد! جالب اينجاست که مجري برنامه به اين وزير تذکر مي‌دهد که آموزش را نبايد با کالا مقايسه کرد و او را به اصل قانون اساسي مبني بر رايگان بودن آموزش توجه مي‌دهد!
البته اين اولين بار نيست که اين وزير عدم تسلط خود را به موضوعات مختلف نشان مي‌دهد. او که کمتر در مقابل دوربين اظهارنظر مي‌کند ( و به نظر کار درستي هم مي‌کند) در ابتداي وزارتش هنگامي‌که از او درباره پيش بيني نتيجه دربي تهران سوال شد، نشان داد که معني اين واژه را نمي‌داد. تا اينجاي کار اشکالي نداشت اما اشکال در اين بود که وي سعي کرد با عباراتي نامفهوم به سوال جواب بدهد و گفت: در مورد آن هنوز تصميمي‌نگرفته‌ام! وي البته چندي بعد سعي کرد موضوع را توجيه کند اما چندان موفق نبود!
با اين حال آنچه اين بار وزير آموزش و پرورش گفته با دفعه قبل تفاوت اساسي دارد. بحران مدارس دولتي در کشور به اندازه اي است که عموم صاحب نظران در سالهاي اخير درباره آن هشدار داده اند ولي سخنان وزير نشان مي‌دهد او به اين نکته اصلا توجهي ندارد.
با اعلام نام نفرات برتر کنکور امسال مشخص شد که در ميان 40 نفر برتر تنها سه نفر در گروه‌هاي آزمايشي مختلف بودند که در زمره دولتي‌ها قرار گرفته‌اند که نشان مي‌دهد سهم دولتي‌ها فقط هشت درصد بوده است. هرچند که سال گذشته اين ميزان تنها 2.5 درصد بود، يعني در کنکور 1401 فقط يک نفر از اين مدارس توانسته بود خود را به ميان برترين‌هاي کنکور آن سال برساند و امسال اين ميزان رشد 5.5 درصدي داشته؛ اما واقعيت اين است که سه داوطلب از مدرسه دولتي و دو داوطلب از هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان بوده‌اند؛ مدرسه‌اي که شرايط تحصيل در آن هم نسبت به مدارس دولتي خاص است. همين مساله نشان مي‌دهد هنوز راه زيادي براي باز شدن مسير درست حضور دولتي‌ها در ميان نفرات برتر وجود دارد. اين امر شايد مهمترين نمود کيفيت پايين مدارس دولتي و بي توجهي به اين مدارس از سوي مسئولان است. به روز نبودن علمي‌‌و فناوري در مدارس، کمبود بودجه و امکانات، نبود مديريت بروز در سطوح مختلف تصميم گيري و عدم توجه به نيازها و خواسته‌هاي معلمان بخشي از عواملي است که اين وضعيت را شکل داده است.
جالب اينجاست که اين سخنان وزير در حالي بيان شده است که چندي پيش و بعداز اعلام نتايج کنکور و افزايش انتقادها درباره کيفيت پايين مدارس دولتي، اين وزير گفته بود: تقويت مدارس دولتي کشور سياست اصلي ما است و نظارت و توسعه مدارس غيردولتي به صورت نظام‌مند جزء اولويت‌هاي پايين اين وزارتخانه قرار دارد. وي به افزايش شمار مدارس غيردولتي در شهرهاي بزرگ، اظهار کرد: هنگامي‌که در شهرها، به تعداد مدارس غيردولتي افزوده مي‌شود، بدين معناست که مدارس دولتي ضعيف عمل مي‌کنند.وي همچنين به مديران مناطق پيشنهاد کرد که فرزندان خود را براي تحصيل، در مدارس دولتي ثبت‌نام کنند؛ زيرا با اين اتفاق، بر توجه مديران مناطق نسبت به مدارس دولتي افزوده مي‌شود. با اين وصف عجيب است که وي حالا به جاي دعوت از مسئولان براي اينکه فرزندان خود را در مدارس دولتي ثبت نام کنند، از پول بيشتر براي کيفيت بالاتر سخن مي‌گويد!
سخنان تازه وزير در اين  برنامه تلويزيوني بازتاب گسترده در فضاي مجازي داشته است و پس از آن يکي از نمايندگان مجلس هم در توئيتر خبر داده که براي استيضاح اين وزير تازه وارد اقدام خواهد کرد. علي خضريان، نماينده تهران دراين خصوص در توييتي نوشت: دفاع غيرمسئولانه جناب رضا مراد صحرايي از طبقاتي شدن مدارس که به قول رهبري اين بي عدالتي محض به هيچ وجه قابل قبول نيست حاکي از عدم باور وي به عدالت آموزشي در آموزش و پرورش است. لذا به احترام فرزنداني که آموزش رايگان و با کيفيت حق قانوني آنهاست استيضاح وزير را پيگيري مي‌کنيم.
کد مطلب: 202045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *