۰
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر تا ۳۰ هزار نفر

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران با اشاره به عملکرد قرارگاه اجتماعی در شهر تهران از افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر تا ۳۰ هزار نفر خبرداد.
افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان متجاهر تا ۳۰ هزار نفر

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «عباس جوهری» معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره عملکرد قرارگاه اجتماعی در شهر تهران طی دو سال گذشته گفت: در دو سال گذشته ما کلا ۱۲ هزار ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر را داشتیم و بیش از این تعداد نمی‌توانستیم معتادان متجاهر را نگهداری کنیم. متاسفانه به دلایل مختلف ۵۰ درصد معتادان متجاهر به استان تهران می‌آیند. خوشبختانه امروز ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر افزایش پیدا کرده و به ۲۵ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: با این افزایش ظرفیت جمع‌آوری‌های خیلی خوبی صورت گرفته است و رشد بسیار خوبی در این زمینه نسبت به سال‌های قبل داشته‌ایم. در حال حاضر تا یکسال برخی نگهداری‌ها انجام می‌شود اما یکی از نکاتی که ما به شورای اجتماعی کشور پیشنهاد داده‌ایم این است که این بازه زمانی نگهداری معتادان متجاهر به دو سال افزایش پیدا کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران تصریح کرد: معتاد متجاهری که سالیان سال درگیر اعتیاد بوده است و به واسطه طولانی شدن اعتیادش به یک معتاد متجاهر تبدیل شده است برای سم‌زدایی و درمان نیازمند یک بازه زمانی است و طبیعتا برای هدف‌گذاری ما که بحث بازاجتماعی کردن معتادان بهبودیافته و ایجاد اشتغال برای این افراد است نیازمند بیش از یک سال زمان هستیم، بنابراین ما پیشنهاد داده‌ایم که حداقل دو سال زمان برای نگهداری و باز اجتماعی کردن این افراد در نظر گرفته شود.

جوهری خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم فراتر از قانون برویم برای همین این افراد بعد از اتمام بازه زمانی دوباره به خیابان باز می‌گردند و از همین‌رو پیشنهاد دو سال را داده‌ایم تا این باز اجتماعی کردن افراد محقق شود. البته واقعیت این است که ما در این خصوص وضعیت دو سال گذشته را نداریم و وضعیت بسیار بهتر شده است. در منطقه فرحزاد شرایط قبل دیگر موجود نیست و اتفاقات خوبی در این منطقه افتاده است.

وی ادامه داد: در مناطق شوش و هرندی نیز همه دستگاه‌ها به میدان آمده‌اند و همه افراد در آنجا بیمه سلامت دریافت کرده‌اند و مشکلات مختلفی که در این منطقه وجود داشته با همکاری دستگاه‌ها در حال رفع شدن است. اما واقعا چون حجم کار در استان تهران بالاست ممکن است روند کمی کند پیش برود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این است که در شهر تهران و استان تهران هیچ معتاد متجاهری را مشاهده نکنیم و انشالله محقق خواهد شد. افزایش ظرفیت نگهداری تا ۳۰ هزار ظرفیت نیز در دستور کار ما قرار دارد و انشالله به محض اینکه اعتبار آن محقق شود ایجاد خواهد شد. ما تجربه خوبی در مجموعه شهید زیادیان داریم که فرآیندها به خوبی در این مرکز پیش می‌رود.

جوهری با بیان اینکه بازگشت دوباره معتادان متجاهر گفت: در کل دنیاعدم بازگشت معتادان متجاهر زیر ۵ درصد است اما ما تجربه خوبی در مجموعه شهید زیادیان داریم که با توجه به مراقبت‌های پیس از خروج و ارتباطاتی که با خانواده‌ها برقرار می‌شود، همچنین اشتغال‌زایی خوبی در این مجموعه برای این افراد صورت گرفته است، آماری که در این دو سال از سوی این مرکز ارائه شده است تقریبا میزان عدم بازگشت افراد بهبودیافته به سمت اعتیاد به ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد رسیده است و این موفقیت خوبی است که در این زمینه کسب شده و امیدواریم بتوانیم این رویه در سایر مراکز نیز تداوم دهیم.

کد مطلب: 202255
برچسب ها: معتادان متجاهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *