۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۸

هوای تهران در آستانه هشدار

از صبح یک بهمن ماه، کیفیت هوای تهران در آستانه هشدار قرار گرفته است. این درحالی است که هواشناسی پیش بینی باد برای تهران داشته.
 شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تا ساعت ۱۰ روز نسخت بهمن، روی عدد ۱۴۳ قرار گرفته است؛ در آستانه هشدار. این درحالی است که روز گذشته هوا ناسالم بود و عدد ذرات معلق هم روی ۱۰۴.
به هرحال هوا ناسالم است، هم برای گروه های مر معرض خطر و هم برای بخش بزرگی از مردم که روزهای زندگی در هوای آلوده آنها در فصل سرد کم کم به دو ماه می رسد.
اما خبری از تعطیلی و زوج و فرد نیست. چند روز پیش دبیر شورای عالی ترافیک از محمود احمدی نژاد، رییس جمهور نقل کرد که مخالف محدودیت های تردد در روزهای آلودگی هواست. پس از آن استانداری تهران، محدودیت های ترافیکی را از صبح شنبه ۳۰ دیماه (دیروز) لغو کرد. هرچند لغو زوج و فرد سراسری با مخالفت هایی همراه شد و رییس سازمان محیط زیست بر پیشنهاد خود درباره اجرای همیشگی طرح زوج و فرد سراسری تاکید کرد و آن را پر فایده دانست.
با این حال گویا استانداری همچنان مخالف محدودیت های ترافیکی در روزهای آلودگی هواست و حتی خبری هم تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا نیست.
محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "کمیته اضطرار امروز تشکیل نمی شود. احتمالا فردا کمیته را تشکیل دهیم."
او البته به پیش بینی سازمان هواشناسی استناد می کند که برای بعد از ظهر امروز تا دوشنبه شب، پیش بینی ناپایداری جو و وزش باد در البرز جنوبی کرده است. البته پیش از این هم اعتماد به پیش بینی سازمان هواشناسی، چندان فایده نداشت و در روزی که قرار بود ابر و باد و مه و ... به کمک هوای تهران و شهرهای آلوده بیایند، خبری نشد و حتی سازمان هواشناسی به این اشتباه اعتراف کرد و توجیهاتی برای آن آورد.
به هرحال، از چند ضلعی کمیته اضطرار هوای تهران که متشکل از نمایندگان سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، استانداری تهران، شهرداری تهران، نیروی انتظامی و چند نهاد دیگر است، تنها وزارت بهداشت و محیط زیست با تعطیلی و حداقل محدودیت های ترافیکی موافقند. هرچند به تازگی استانداری هم به مخالف ضمنی این طرح ها پیوسته است، اما پیش از این شهرداری و راهنمایی و رانندگی گفته اند زوج و فرد عملا فایده دراز مدت و میان مدت ندارد و طرحی مقطعی است که ادامه دادن آن، فایده دوره کوتاه مدتش را هم بی اثر می کند.
با تمام اینها، هنوز درباره محدودیت های مقابله با آلودگی که دوباره از سه شنبه شروع می شود، چیزی قابل پیش بینی نیست، تجربه گذشته نشان می دهد همیشه باید در انتظار تصمیم های ناگهانی و ضربتی بود.
به هرحال چه تعطیل باشد و چه نباشد، باید مراقب خودتان باشید و به همان توصیه های همیشگی توجه کنید؛ تا می توانید از خانه خارج نشوید، سبزی و میوه تازه بخورید و شیر و مایعات هم فراموش نشود. ورزش هم نکنید.
کد مطلب: 20239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *