۰
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۷
درخصوص استفاده از سلاح‌هاي شيميايي؛

روسيه به سوریه هشدار داد

در پي اظهارات مطرح شده مبني بر احتمال استفاده از سلاح‌هاي شيميايي عليه حملات خارجي در سوريه، وزارت امور خارجه روسيه از مقامات دمشق خواست تا از اين اقدام خودداري كنند.
روسيه  به سوریه هشدار داد
به نقل از خبرگزاري رويترز، وزارت امور خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اي از سوريه خواست تا از سلاح‌هاي شيميايي و ميكروبي در هيچ شرايطي استفاده نكند.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: سوريه پروتكل منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در جنگ را در سال ۱۹۶۸ امضا كرده و ما نيز انتظار داريم كه سوريه به اين پروتكل پايبند باشد.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: مسكو فرض را بر اين مي‌گذارد كه مقامات سوريه همچنان به تعهدات بين‌المللي خود مبني بر عدم استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در جنگ پايبند هستند.

پيشتر جهاد مقدسي، سخنگوي وزارت امور خارجه سوريه اعلام كرده بود كه در صورت مواجه شدن كشورش با حملات خارجي احتمالا اين كشور به سلاح‌هاي شيميايي و بيولوژيكي متوسل شود.

با وجود اينكه مقامات دمشق معاهده بين‌المللي منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي و يا ذخاير آن را كه در سال ۱۹۹۲ تدوين شد، امضا نكردند اما همواره مسئولان اين كشور داشتن اين سلاح‌ها را رد مي‌كردند.

در همين حال مذاكرات سياسي براي پايان دادن به تحولات موجود در سوريه همچنان ادامه دارد و هرو لادسوس، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل و رئيس صلح بانان اين سازمان براي مذاكره با مقامات اين كشور وارد دمشق شد.

قرار است لادسوس با برخي مقامات ارشد سوريه و نيز مخالفان دولت مذاكراتي داشته باشد.

از سوي ديگر، توماس دانيلون، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهوري آمريكا نيز كه براي مذاكره با مقامات چين درباره مساله سوريه به پكن سفر كرده است، قرار است به‌زودي با رئيس‌جمهوري و چند تن ديگر از مقامات ارشد اين كشور درباره سوريه مذاكره كند.

تلاش‌هاي ديپلماتيك در حالي ادامه دارد كه مخالفان سوري اعلام كردند كه به هيچ وجه با مشاركت اعضاي ارشد نظام حاكم در سوريه براي اداره كشور در دوره انتقالي موافقت نمي‌كنند.

عبدالباسط سيدا، رئيس شوراي مخالفان سوريه موسوم به "شوراي ملي سوريه" در سخناني اعلام كرد كه مذاكرات براي تعيين افرادي كه دولت انتقالي را اداره مي‌كنند، آغاز شده و مخالفان توانايي تشكيل دولت انتقالي را دارند.

وي ادامه داد: ما هم‌اكنون تشكيل دولت انتقالي در سوريه را با مشاركت همه گروه‌هاي موجود در سوريه در دست بررسي داريم اما وجود سران دولت كنوني سوريه در دولت انتقالي به هيچ وجه قابل قبول نيست.

اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه پيشتر جورج صبرا، يكي ديگر از اعضاي ارشد شوراي ملي سوريه اعلام كرده بود كه مخالفان آمادگي دارند تا يكي از مقامات كنوني سوريه رهبري دولت انتقالي را به دست بگيرد.

رياض الاسعد، فرمانده مخالفان مسلح سوري موسوم به "ارتش آزاد سوريه" نيز در سخناني طرح اتحاديه عرب مبني بر تامين امنيت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه و خانواده وي به شرط كناره‌گيري از قدرت را رد كرد.

وي اعلام كرد: ما به عنوان ارتش آزاد سوريه حل و فصل سياسي براي تحولات سوريه را دور از انتظار مي‌دانيم.

وي اعلام كرد: مذاكرات سياسي در كار نخواهد بود و مبارزات مسلحانه عليه نظام حاكم تا سقوط بشار اسد ادامه خواهد داشت.

در همين حال وزارت امور خارجه يونان اعلام كرد كه تمامي فعاليت‌هاي سفارتخانه اين كشور در دمشق به دلايل امنيتي به حالت تعليق درآمده است.

در بيانيه اين وزارتخانه آمده است: يونان همچنان تحولات جاري در سوريه را از نزديك دنبال مي‌كند اما فعاليت‌هاي سفارت به دلايل امنيتي به حالت تعليق درآمده است.

شبكه خبري العربيه نيز در گزارشي مدعي شد كه سفير سوريه در قبرس به مخالفان پيوسته و به قطر رفته است.

از سوي ديگر، مناف طلاس، سرتيپ ارتش سوريه كه چندي پيش از نظام اين كشور جدا شد و به فرانسه گريخت در اولين نوار ويدئويي خود كه از شبكه العربيه پخش شد "وحدت مخالفان براي كنترل سوريه بعد از بشار اسد" را خواستار شد.

در بيانيه‌اي كه طلاس از شبكه العربيه قرائت كرد، آمده است: از تمامي گروه‌هاي سوري مي‌خواهم تا براي خدمت به سوريه وحدت خود را حفظ كنند و از موسسات دولتي نگهداري كنند.

مناف طلاس، فرزند مصطفي طلاس، وزير دفاع اسبق سوريه است و يكي از نزديكترين نظاميان به خانواده اسد محسوب مي‌شود و عالي‌ترين مقام نظامي است كه تاكنون از دولت سوريه جدا شده است.

در همين حال وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه مجموعه‌اي از كشتي‌هاي جنگي روسيه تنگه جبل‌الطارق واقع در دهانه درياي مديترانه را رد كرده‌اند و وارد آب‌هاي مديترانه شده‌اند.

در بيانيه وزارت دفاع آمده است كه اين كشتي‌ها وابسته به ناوگان شمالي و ناوگان درياي بالتيك روسيه هستند و براي انجام مانور نظامي به درياي مديترانه رفته‌اند.

اين كشتي‌ها قرار است به بندر طرطوس سوريه كه پايگاه اصلي كشتي‌هاي روسيه در مديترانه محسوب مي‌شود، بروند و در آنجا براي مدتي لنگر بياندازند.

از سوي ديگر روسيه به شهروندانش نسبت به سفر به سوريه هشدار است. به گزارش رويترز، وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي تاكيد كرده است با توجه به ادامه درگيري‌ها در سوريه شرايط اين كشور مي‌تواند براي شهروندان روس مخاطره آميز باشد.
کد مطلب: 725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *