; ?>; ?> تاثیر واردات خودروهای کار کرده بر قیمت ها - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۷

تاثیر واردات خودروهای کار کرده بر قیمت ها

موضوع واردات خودروهای دسته دوم به موضوعی قابل بحث در رسانه ها تبدیل شده و اظهارنظرات گوناگونی را برانگیخته که به اعتقاد بعضی از کارشناسان ، این موضوع در شرایط فعلی تنها یک بحث پوپولیستی و انحرافی به شمار می رود و بعضی نیز بر این باور هستند در این بخش با افت قیمت خودرو مواجه خواهیم شد
تاثیر واردات خودروهای کار کرده بر قیمت ها
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بالاخره بعد از جنجال‌های بسیار مجلس شورای اسلامی با واردات ۷۰ هزار ماشین به کشور موافقت کرد. بعد از تصویب این طرح، کارشناسان زیادی درباره این تصمیم مجلس به بحث نشستند. عده‌ای از مردم هم خرید ماشین را به تعویق انداخته‌اند. آنها منتظر دیدن نتایج طرح بر بازار خودرو هستند. در چنین موقعیتی این سؤال اساسی پیش می‌آید. تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو به چه صورت است؟

آنچه تاکنون از تأثیر واردات خودرو بر بازار داخلی مسلم است:
اکثر قشرهای جامعه تمکن مالی خرید ماشین‌های خارجی وارداتی را ندارند.
شرایط تورمی ناشی از تحریم‌ها، مانع از بیشتر پایین آمدن قیمت خودروهای داخلی می‌شود.
حال باید صبر کنیم تا ببینیم ورود اولین محموله از اتومبیل‌های خارجی در اواخر پاییز امسال چه تأثیری بر فضای رقابتی بازار خودرو می‌گذارد.

بسیاری از نمایندگان مجلس و موافقان این طرح معتقدند واردات خودروهای دست دوم می‌تواند زمینه را برای کاهش قیمت خودرو در کشور مهیا کند.
 
ممنوعیت واردات خودرو به ایران از سال ۱۳۹۷ سبب شد قیمت خودرو در ایارن روندی افزایشی را تجربه کند . محاسبات سردستی نشان می‌دهد قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران که پنج سالی نیز از عمرشان گذشته ۱۰ برابر قیمت مشابه صفر کیلومتر آنها در بازار ایران به فروش می‌رسد.حالا سیاستگذار بر آن است که با واردات خودروی کارکرده، قیمت‌ها در بازار خودرو را بشکند .

علی خسروانی کارشناس خودرو،در تحلیل شرایط حاکم بر بازار خودرو گفت: من همواره تاکید کرده بودم که افراد با انگیزه سرمایه‌گذاری باید از بازار خودرو خارج شوند تا جا برای خریدار واقعی و کسی که خودرو را برای مصرف می‌خواهد باز شود.
او ادامه داد: بخش زیادی از کاهش قیمت خودرو نتیجه اخباری است که چشم مردم را از آینده سرمایه‌گذاری در بازار خودرو ترسانده است. یعنی بخش زیادی از افت‌ها ناشی از اثرات روانی اخبار افزایش تولید و واردات بوده است.
آقای خسروانی بازار خودروهای داخلی را چنین پیش‌بینی کرد: در این بخش هم با افت قیمت مواجه خواهیم بود اما آسیبی از ناحیه کاهش قیمت خودرو متوجه تولیدکننده نخواهد شد. در واقع حاشیه سود غیرمنطقی میان بازار آزاد و نرخ کارخانه از بین می‌رود و به حداقل می‌رسد. با معقول‌شدن قیمت‌ها چه بسا خودروسازان داخلی هم بتوانند مجوز اندکی افزایش قیمت تولیدات خود را بگیرند تا از زیان خارج شوند.

لیلا حسینی
 
کد مطلب: 203556
برچسب ها: واردات خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *