۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

شناسایی شاغلانی که کارفرمایان لیست بیمه‌شان را ارسال نمی‌کنند

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌ اجتماعی و تحت پوشش قرار گرفتن افراد فاقد پوشش بیمه‌ای را راهبرد اصلی مورد توجه در سازمان تأمین‌اجتماعی برای پایداری منابع اعلام کرد و گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی از محل پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگان جدید در ۲.۵ سال گذشته، نزدیک به ۴۹ هزار میلیارد تومان وصول منابع پایدار داشته است.
شناسایی شاغلانی که کارفرمایان لیست بیمه‌شان را ارسال نمی‌کنند

به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی امکان بیمه شدن را برای تمامی اقشار از جمله شاغلان مشاغل آزاد همچون مشاغل پلتفرمی، زنان خانه‌دار و دانشجویان فراهم کرده است، در مورد مقررات بیمه دانشجویان و زنان خانه‌دار گفت: شرط سنی برای استفاده از تسهیلات بیمه جامع خانوار ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان، ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه نرخ حق‌بیمه پرداختی در این طرح نیز انتخابی و معادل ١٢، ١۴ یا ١٨ درصد دستمزد یا درآمد ماهانه انتخابی فرد متقاضی است، گفت: نرخ ۱۲ درصد شامل خدمات مستمری بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد شامل مستمری بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ ۱۸ درصد شامل خدمات مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت و قبل و بعد از بازنشستگی است.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: همچنین زنان خانه‌دار و دختران و دانشجویان تحت پوشش خدمات درمانی به تبع بیمه‌پردازی همسر یا والدین، می‌توانند کماکان از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند.

محمدی با اشاره به اینکه رشد قابل‌توجه پوشش بیمه‌های اجتماعی از ۲۰ درصد جمعیت ۳۵ میلیونی پیش از انقلاب به ۷۳ درصد جمعیت ۸۵ میلیونی امروز کشور، از برکات انقلاب اسلامی است که مورد تأکید اصل ۲۹ قانون اساسی است و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی نیز مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: در سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای این اصل از قانون اساسی و نیز بر مبنای سیاست‌های ابلاغی، امکان بیمه شدن برای همه اقشار فراهم شده است که علاوه بر ارتقاء شاخص‌های رفاهی و اجتماعی کشور، پایداری منابع را برای سازمان تأمین‌اجتماعی به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه درخصوص شاغلانی که مشمول بیمه‌ اجباری هستند، گفت: بخشی از افراد و شاغلانی که مشمول بیمه‌ اجباری هستند و در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی کار می‌کنند هنوز شناسایی نشده‌اند یا کارفرما لیست حق بیمه آنها را ارسال نکرده است. طی بازرسی‌های کشفی در سه ماهه اول سال جاری حدود ۱۴۷ هزار نفر از این دسته از شاغلان تحت پوشش بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: نسبت پشتیبانی یعنی نسبت تعداد بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران در صندوق تأمین‌اجتماعی که در حال حاضر کمی بیش از ۴ است یعنی به ازای هر ۴ بیمه‌پرداز یک مستمری‌بگیر وجود دارد. معمولا گفته می‌شود که از نظر فنی و برای پایداری صندوق و توانمندی صندوق برای اجرای تعهداتش، این نسبت در صندوق‌ها نباید کمتر از ۵ باشد. در حال حاضر اولویت ما در سازمان تأمین‌اجتماعی این است که این نسبت را حفظ کنیم و با توسعه پوشش بیمه، از ادامه کاهش آن جلوگیری کرده و به تدریج این نسبت را اصلاح کنیم.

کد مطلب: 204519
برچسب ها: کارفرمایان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *