۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۱

ورق مولتی استایل و کاربردهای آن

انسان در هزاران سال حضورش روی زمین از مصالح مختلفی استفاده کرده و دائما برای کاربردهای بیشتر و پیچیده‌تر به دنبال خلق مواد جدیدتر بوده است. یکی از پیشرفت‌های مهم علمی در حوزه علم مواد و شیمی بوده است که منجر به خلق مصالح جدید از ماده‌های خامی مانند نفت و گاز شده است. یکی از ماده‌هایی که عمر نسبتا کمی دارد و تنها چند سال است که وارد بازار شده، ورق مولتی استایل است. ورق‌های مولتی استایل به دلیل خواصی که دارند، کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و هزینه به‌کارگیری آن‌ها نسبت به بسیاری از مواد دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در ادامه قصد داریم به معرفی ورق مولتی استایل پرداخته و کاربردهای آن را بررسی کنیم.
ورق مولتی استایل و کاربردهای آن

ورق مولتی استایل چیست؟

ورق‌های مولتی استایل نوعی صفحه پوشاننده هستند که به صورت ورقه‌ای تولید شده و در حوزه‌های مختلف کاربرد گسترده‌ای دارند. شاید این ورق‌ها را روی پلاک‌ها و تابلوها دیده باشید. البته نباید گول ظاهرش را بخورید؛ ورق‌های مولتی استایل بر خلاف ظاهرشان از فلز ساخته نشده‌اند و جزو اصلی سازنده آن‌ها ماده ABS است که منشا پتروشیمیایی داشته و پلاستیکی هستند. همین پلاستیکی بودن این ورقه‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌هاست و بسیاری از خواص مهمی که ورق‌های مولتی استایل را انقدر محبوب کرده است، از همین پلاستیکی بودن آن‌ها می‌آید.

 

انواع ورق‌های مولتی استایل

ورق‌های مولتی استایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ظاهر فلزی را به مخاطب القا کنند و درعین‌حال مزایای پلاستیک را نیز داشته باشند. این ورق‌ها در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند که البته محبوب‌ترین رنگ‌ها نقره‌ای و طلایی است؛ زیرا در این رنگ‌ها ورق‌های مولتی استایل بیشترین شباهت را به فلز دارند. به طور کلی ورق‌های مولتی استایل به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه هر دو را معرفی خواهیم کرد.

ورق‌های مولتی استایل براق

دسته اول ورق‌های مولتی استایل، ورق‌های مولتی استایل براق هستند. این دسته از ورق‌ها سطح صیقلی و صافی دارند که نور را به طور کامل منعکس می‌کند. ورق‌های براق معمولا در ساخت انواع لوح‌ و دکوراسیون داخلی خانه‌ها به‌کار می‌روند؛ زیرا براق بودن آن‌ها ظاهری لوکس و مجلل به انواع لوح‌ یا خانه‌های گران‌قیمت می‌بخشد.

ورق‌های مولتی استایل خش‌دار

نوع دوم ورق‌های مولتی استایل، ورق‌های مولتی استایل خش‌دار هستند. این ورق‌ها به دلیل سطح خش‌دار خود این گونه نام‌گذاری شده‌اند و البته همین خش‌دار بودن باعث شده تا این دسته از ورق‌ها شباهت بیشتری به فلز داشته باشند. یکی از تفاوت‌های مهم این ورق‌ها در مقایسه با ورق‌های براق، تفاوت در میزان انعکاس نور است. ورق‌های خش‌دار انعکاس نور بسیار کم‌تری نسبت به ورق‌های براق دارند و به همین دلیل در مکان‌هایی در معرض تابش نور شدید قرار دارند، معمولا از نوع خش‌دار ورق‌ها استفاده می‌شود. نوشته‌های حک شده روی ورق‌های خش‌دار در زیر نور راحت‌تر از نوشته‌های حک شده روی ورق‌های براق دیده می‌شوند.

 

کاربردهای ورق‌های مولتی استایل

ورق‌های مولتی استایل به دلیل ظاهر جذابی که دارند، به طور گسترده در زمینه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این ورق‌ها ظاهر فلزی مانند آن‌هاست. شما با خرید ورق مولتی استایل بدون پرداخت هزینه‌های بالا برای خرید فلز و حک‌کردن روی آن، ظاهر فلز را به سطح دلخواه خود خواهید آورد. از ورق‌های مولتی استایل در ساخت انواع پلاک، لوح، تابلوی مغازه‌ها، طراحی انواع باکس و گلدان استفاده می‌شود. به طور کلی ورق‌های مولتی استایل در دکوراسیون و تزیین به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شوند.

مزایای ورق‌های مولتی استایل

کاربرد گسترده این ورق‌ها این سوال را ایجاد می‌کند که چرا ورق‌های مولتی استایل انقدر محبوبیت دارند و به این میزان در دکوراسیون خانه‌ها، فضاهای کاری و اداری، مغازه‌ها و حتی محیط‌های صنعتی به‌کار می‌روند؟ در ادامه به بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ورق مولتی استایل اشاره خواهیم کرد:

  • بر خلاف فلزات وزن بسیار سبکی دارند و به همین دلیل از آن‌ها در مکان‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

    ظاهر فلز را دارند؛ اما بر خلاف فلز، قیمتشان بالا نیست و می‌توان آن‌ها را با قیمتی منطقی خریداری کرد.


    سطح چسبندگی بسیار خوبی دارند و می‌توان آن‌ها را در جاهای مختلفی نصب کرد. البته آن‌ها را می‌توان با چسب مخصوص نیز چسباند.

    وزن سبک ورق‌های مولتی استایل جابه‌جایی آن‌ها را راحت کرده است.


    نصب این ورق‌ها بسیار آسان بوده و نیاز به تجربه و تخصص خاصی ندارد.

    طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی دارند و به همین دلیل با هر دکوراسیونی سازگاری دارند.


    ورق‌های مولتی استایل را می‌توان به راحتی برش زد و روی آن‌ها حکاکی کرد؛ به همین دلیل بسیاری از لوح‌ها و پلاک‌ها از این ورق‌ها ساخته می‌شوند.

در کنار تمامی این مزیت‌ها باید به خاطر داشته باشید که در محیط‌هایی که در معرض تابش آفتاب یا آب و رطوبت قرار دارند، بهتر است از ورق‌های مولتی استایل استفاده نکنید.

 

مقایسه ورق‌های مولتی استایل و پلکسی گلاس

یکی دیگر از مواد پلیمری پرکاربرد پلکسی‌گلاس‌ها هستند. هم ورق‌های مولتی استایل و هم پلکسی‌گلاس‌ها جزو خانواده ورق‌های پلکسی به شمار می‌روند و هر دو از مواد پلیمری ساخته شده‌اند. با این حال تفاوت‌هایی بین این دو دیده می‌شود که کاربردهای آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

ورق‌های مولتی استایل ظاهر زیبایی دارند و هدف از طراحی و ساخت آن‌ها، استفاده برای زیبایی بوده است؛ بنابراین در جاهایی که ظاهر اهمیت دارد، بهتر است از ورق‌های مولتی استایل استفاده کنید. از طرفی پلکسی گلاس‌ها مقاومت و دوام بالاتری نسبت به ورق‌های مولتی استایل دارند و به همین دلیل در جاهایی که به دوام بالاتری نیاز دارید، بهتر است به سمت پلکسی‌گلاس‌ها بروید.

تفاوت مهم دیگر بین پلکسی‌گلاس‌ها و ورق‌های مولتی استایل، شفافیت و عبور نور است. پلکسی‌گلاس‌ها مانند شیشه نور را از خود عبور می‌دهند؛ اما ورق‌های مولتی استایل کاملا مانع عبور نور می‌شوند؛ بنابراین اگر به دنبال ماده‌ای شفاف مانند شیشه هستید، پلکسی‌گلاس‌ها انتخاب مناسب برای شما هستند.

 

آریا پلکسی؛ بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده انواع ورق‌های پلیمری و پلکسی در ایران

آریا پلکسی یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان ورق‌های پلیمری در ایران است. این مجموعه با گردآوری بیست سال تجربه در این زمینه، با داشتن متخصصینی حرفه‌ای، به بهترین شکل کار طراحی و اجرای انواع پلکسی‌گلاس‌ها و دیگر ورق‌های پلیمری را انجام می‌دهند. اگر قصد خرید ورق مولتی استایل یا پلکسی گلاس را دارید، به وب‌سایت آریا پلکسی سر بزنید.

کد مطلب: 204546
برچسب ها: پلاستیک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *