۰
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۴

مدت زمان خانه دار شدن باید به ۱۲ سال برسد

رییس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: در قالب برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده تا مدت زمان دسترسی خانوارها به مسکن به ١٢ سال کاهش یابد که هم‌اکنون این رقم ٢٠ سال برآورد می‌شود.
مدت زمان خانه دار شدن باید به ۱۲ سال برسد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی در همایش راهبردهای اقتصاد مسکن، انبوه‌سازی و معماری پایدار اظهار کرد: امروز مسکن موضوع اصلی کشور است و در قوانین متعددی به این موضوع تاکید شده که تمام ایرانی‌ها باید خانه‌دار شوند. از ابتدای انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن تاسیس شد و خدماتی در طول این سال‌ها داشته است. در سالهای اول انقلاب تقسیم مسکن بین آحاد مردم آغاز شد و ابتدا از ارایه زمین به خانواده‌های ١٠ نفره شروع شد و هرچه جلوتر می‌رفتیم طرح‌های جدید ارایه می‌شد.

وی افزود: نیاز امروز کشور احداث ۵ میلیون واحد مسکونی است و از طرف دیگر باید ١١ میلیون واحد در حاشیه شهرها بازسازی شود. در روستاها نیز بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مسأله اصلی در حوزه مسکن، تامین مالی است، بیان کرد: زمانی که ساخت مسکن مهر آغاز شد، درباره تورم آفرینی این پروژه صحبت می‌شد. مبلغ ۴٠ هزار میلیارد تومان برای این پروژه تامین مالی صورت گرفت که رقم کلانی بود و در دولت وقت ۵٠ درصد از هدف‌گذاری درباره مسکن به اجرا رسید و ساخت مابقی مسکن مهر به دولت‌های بعدی واگذار شد که الان هم این پروژه در بخش‌هایی تکمیل نشده است.رییس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: دولت سیزدهم احداث ۴ میلیون مسکن را طی چهار سال هدف‌گذاری کرده ۵۰۰۰ همت پول نیاز دارد. این رقم معادل دو برابر بودجه عمومی کشور است.

وی با بیان اینکه مهمترین مسأله در حوزه مسکن موضوع تامین مالی بوده و روشن است که به صورت عادی نمی‌توان به این رقم‌ها رسید، گفت: موافقت با برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن، قدم اثرگذاری در تحقق برنامه‌های بخش مسکن خواهد بود.

میرتاج الدینی موضوع صنعتی‌سازی مسکن را در کاهش زمان ساخت و کاهش قیمت تمام شده موثر دانست و گفت: در قالب برنامه هفتم توسعه باید سهم صنعتی سازی مسکن به ۱۵ درصد برسد. هدف‌گذاری دسترسی خانوارها به مسکن در مدت زمان ١٢ سال از موضوعات مهم در برنامه هفتم است؛ در حالی که هم‌اکنون این رقم در ایران ٢٠ سال است و در برخی کشورها به یک سال می‌رسد. اصلاح واحدهای ناپایدار در بافت فرسوده از دیگر برنامه هفتم توسعه است.

به گفته او، احداث مسکن حمایتی شهری به تعداد ٣٠٠ هزار واحد در سال، ساخت سالیانه ٢٠٠ هزار واحد روستایی، نوسازی ١٠٠ هزار واحد در بافت فرسوده و ساخت ۴٠٠ هزار واحد در سایر بخش‌ها از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در برنامه هفتم است که ساخت مسکن را در مجموع به یک میلیون واحد در سال می رساند.

میرتاج‌الدینی افزود: در هیچ کجای دنیا مسکن کالای سرمایه‌ای نیست و تنها در ایران به مسکن نگاه سرمایه‌ای می‌شود. طبق بررسی‌ها ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شده که مردم توان خرید آن را ندارند و این واحدها برای سرمایه‌گذاری ساخته شده‌اند.

کد مطلب: 204570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *