۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۴

مشاوره تنظیم نوشتن تقسم نامه ملک مشاع

 تقسیم نامه ملک مشاع را با توجه به نحوه تنظیم و نوشتن آن، نوعی سند رسمی و یا عادی می نامند. در ادامه به مشاوره تنظیم نوشتن آن میپردازیم.
مشاوره تنظیم نوشتن تقسم نامه ملک مشاع

همان طور که می دانید مالکیت املاک می تواند به دو صورت مفروز و یا مشاع باشد. به عبارت ساده تر یا به صورت شش دانگ و فقط برای یک نفر بوده و یا به حالت مشاع و برای بیش از یک نفر می باشد. ملک مفروز به ملکی گفته می شود که با توجه به سند متعلق به یک فرد باشد. اما مالکیت مشاع به این صورت است که چند نفر به حالت شراکتی مالک ملک باشند. در این حالت برای تفکیک، افراز و همچنین تصرف جداگانه که نیازی به اجازه شرکاء دیگر نباشد، باید تقسیم نامه تنظیم گردد.

برای مشاوره در این خصوص بهتر است با بهترین وکیل ملکی شیراز در تماس باشید و از مشاوره های چنین وکیلی نهایت استفاده را داشته باشید.

تقسیم نامه زمین چیست؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم در مورد املاک مشاع، شراکت شرکاء در تمامی بخش های ملک مورد نظر در نظر گرفته می شود. به همین دلیل در این حالت نمی توان گفت که هر کدام از شرکاء مالک کدام قسمت از ملک هستند. این موضوع موجب می شود تا شرکاء نتوانند در مورد ملک به تنهایی و بدون اذن دیگران اقدامی انجام دهند و یا تصرفی بنمایند. چرا که در غیر این صورت ممکن است شرکاء دیگر اعتراض کنند. 

تقسیم نامه ملک مشاع را با توجه به نحوه تنظیم و نوشتن آن، نوعی سند رسمی و یا عادی می نامند. این تقسیم نامه می تواند در دفترخانه و یا توسط خود شرکاء تنظیم گردد. اما برای تنظیم تقسم نامه ملک مشاع، اسنادی از قبیل سند معتبر ملک مورد نظر و مدارک شناسایی شرکاء موردنیاز خواهد بود. 

علاوه بر این موارد، برای تنظیم تقسم نامه ملک مشاع، باید شرایط آن را نیز مانند توافق همه شرکاء در نظر بگیرید. در این توافق نامه، سهم هر کدام از شرکاء تعیین می گردد. بهترین وکیل ملکی شیراز در این مورد می تواند شما را راهنمایی کند.

شرایط تقسیم نامه ملک مشاع

تنظیم تقسم نامه ملک مشاع شرایط خاصی دارد که باید همواره به آن توجه گردد تا سند تنظیم شده از اعتبار لازم برخوردار باشد. در صورت عدم رعایت این شرایط امکان تنظیم سند وجود نخواهد داشت و در حقیقت فاقد اعتبار خواهد بود. از شرایط اصلی تقسیم نامه مشاع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تنظیم تقسم نامه ملک مشاع زمانی ممکن خواهد بود که بر اساس قانون مدنی منعی برای این کار نباشد و یا هیچ کدام از شرکاء منعی برای این کار نداشته باشند. ( بر اساس ماده 589 از قانون مدنی)
    برای تنظیم تقسم نامه ملک مشاع باید تمامی شرکاء رضایت داشته و در مورد چگونگی این توافق نیز به تفاهم رسیده باشند. ( بر اساس ماده 591 از قانون مدنی)
    اگر شرکاء در مورد تنظیم تقسم نامه ملک مشاع به توافق نرسند، هر کدام از آنها می توانند با مراجعه به مراجع قضایی، تقاضای صدور رای در این خصوص داشته باشد. در صورتی که تقسیم ملک به ضرر شرکاء نباشد، دادگاه می تواند آنها را ملزم به تقسیم نماید. ( بر اساس قنون 591 از قانون مکدنی)
    تنظیم تقسم نامه ملک مشاع برای اموال موقوفی قانونی نبوده و امکانپذیر نمی باشد. در صورت نوشتن چنین تقسیم نامه ای باید بدانید که ارزش و اعتباری ندارد و در نهایت باطل خواهد شد. ( بر اساس ماده 597 از قانون مدنی)
    از دیگر شرایط تنظیم تقسیم نامه می توان به عدم رسیدن ضرر و زیان به هر کدام از شرکاء اشاره نمود. به عبارتی نباید تقسیم نامه طوری تنظیم گردد که به لحاظ قیمت ملک به هر کدام از شرکاء ضرر برسد. ( بر اساس ماده 593 از قانون مدنی)
    برای پذیرفته شدن تقسیم نامه در محاکم و ادارات باید آن را به صورت رسمی به ثبت برسانید. ( بر اساس قانون 46 از قوانین ثبت اسناد و املاک کشور)



 

هزینه دریافت تقسیم نامه ملک مشاع

دریافت تقسیم نامه ملک مشاع هزینه هایی دارد که در صورت عدم تمایل سایر شرکاء به تنظیم آن، مجبور به پرداخت آن خواهید بود. این هزینه ها شامل موارد زیر می باشد:

  1. برای مشاوره در مورد تنظیم نوشتن تقسیم نامه ملک مشاع، لازم است ابتدا با بهترین وکیل ملکی شیراز مشاوره کنید. در صورت مراجعه به یک وکیل دادگستری برای این منظور باید حق مشاوره وی را بپردازید.
    هزینه ثبت دادخواست و دادرسی از جمله هزینه های دیگری هستند که باید به آنها اشاره کرد.
    آخرین مورد در این خصوص، حق التحریر تنظیم تقسیم نامه در دفاتر اسناد رسمی می باشد. 

اعتبار تقسیم نامه ملک مشاع

در صورت تنظیم تقسم نامه ملک مشاع با توجه به نحوه تنظیم و نگارش آن، اعتبار آن مانند اسناد رسمی و یا عادی خواهد بود. که در ادامه هر دو مورد را توضیح می دهیم:

  • تقسیم نامه ملک مشاع در صورتی اعتباری همانند اسناد عادی خواهد داشت که شرکاء با تراضی و توافق و به حالت دستی، متن تقسیم نامه را نوشته و آن را امضاء کنند و اثر انگشت بزنند. در این حالت احتمال انکار و یا حتی ادعای جعل وجود دارد.
    تقسیم نامه ملک مشاع در صورتی اعتبار اسناد رسمی را خواهد داشت که تنظیم تقسم نامه ملک مشاع توسط افراد صالح و در دفاتر اسناد رسمی بر اساس قانون انجام بگیرد. در این حالت تنها ممکن است ادعای جعلی بودن سند مطرح گردد و احتمال انکار آن وجود نخواهد داشت. درست همانند اسناد رسمی دیگر.



 

تنظیم تقسم نامه ملک مشاع چه اهمیتی دارد؟

تنظیم تقسم نامه ملک مشاع بسیار مهم بوده و مزایای بسیاری می تواند برای شرکاء داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کنترل بر نحوه تقسیم ملک
    جلوگیری از بروز اختلاف بین شرکاء
    احترام به ترجیح شرکاء و توافق بین آنها

کلام آخر

برای تنظیم تقسم نامه ملک مشاع بهترین راه مراجعه به یک وکیل ملکی با تجربه و گرفتن مشاوره از وی می باشد. در صورتی که در این مورد دانش کافی ندارید بهترین وکیل ملکی شیراز می تواند شما را با تمامی شرایط تنظیم سند آشنا کرده و سند را به گونه ای تنظیم کند که حق هیچ کدام از شرکاء ضایع نگردد. در این صورت از بروز اختلاف نیز جلوگیری خواهد شد و به سادگی ملک مشاع در بین شرکاء و به عدالت تقسیم خواهد شد.

کد مطلب: 205142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *